GLUTENFRIT BAGVÆRK MED TAPIOCA

Tapioca er et glutenfrit alternativ, der kan bruges i bagværk.
Tapioca er stivelse, der er udvundet af cassava. Cassava roden kommer oprindeligt fra Sydamerika og er en traditionel fødevare i Sydamerika, Afrika og Asien og giver næring til millioner af mennesker. Cassava er nok mest kendt fra det brasilianske køkken.
Produktionen af tapioca består i at presse den stivelsesrige væske ud af cassava roden. Når væsken er kommet ud, så skal vandet fordampe. Efter at vandet er fordampet, så er der fint tapioca pulver tilbage.
Herefter kan pulveret blandt andet formes til perler. Perlerne kendes eksempelvis fra bubble tea, som man nu også kan købe mange steder i Danmark. Bubble tea er fyldt med sukker og tapioca perlerne, der bliver brugt til bubble tea, er ofte også sødet med sukker.
Tapioca bliver brugt i en række færdigvarer i Vesten. Det er nemlig meget billigt, kan forbedre konsistensen eller virke som fortykningsmiddel og smagen er neutral.
Det bliver brugt i fødevarer som supper, saucer, fastfood, fabriksfremstillet brød, desserter og snacks.
Tapioca og cassava bliver ofte forvekslet. Det er meget forståeligt, eftersom tapioca som sagt er den stivelsesrige væske, der udvindes af cassava roden.
Ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt så skal tapioca og cassava ikke forveksles. Cassava roden indeholder en smule protein, vitaminer og mineraler. Disse proteiner, vitaminer og mineraler findes til gengæld ikke i den udvundne stivelse – altså tapioca.
Når du læser på deklarationen på tapioca, så vil du opdage, at der stort set står nul ud for fedt, salt, fiber, sukker og protein. De eneste punkter med store tal er kalorier og kulhydrater.
De seneste år er tapioca blevet populært i Vesten i stedet for mel. Det skyldes ikke mindst, at tapioca er glutenfrit. Det gør altså tapioca til et alternativ for dem, der er følsomme eller allergiske over for gluten. Tapioca giver dem mulighed for brødprodukter, der minder meget om alle dem med hvedemel.
Du kan nogle gange finde tapioca på den glutenfri hylde i supermarkedet eller i helsekostbutikker.
Tapioca bidrager med kalcium, der er vigtigt for at holde knoglerne sunde og stærke. På den måde medvirker tapioca også til at forebygge knogleskørhed. Kalcium spiller også andre centrale roller i kroppen – blandt andet for blodkarrene, musklerne og nerveforbindelserne.
Tapioca indeholder desuden jern, som vi skal bruge, for at ilt kan blive transporteret rundt i kroppen. Når man mangler jern, kan man få åndebesvær, udmattelse og brystsmerter.
Med sit indhold af kalcium og jern er tapioca særligt gavnligt for mennesker, der spiser lidt eller ingen animalske fødevarer.
Tapioca har ingen mættet fedt. Faktisk har tapioca ingen fedt eller kolesterol overhoved. Det er vigtigt at reducere sit indtag af mættet fedt af hensyn til hjertet.
Så langt så godt. Der er mere usikkerhed omkring, hvordan tapioca spiller sammen med type 2 diabetes.
Tapioca består som sagt primært af kulhydrater. Den traditionelle visdom er, at kulhydrater får blodsukkeret til at stige hurtigt og at diabetikere derfor bør holde sig fra at spise tapioca.
Men studierne om tapioca er ikke entydige. Nogle peger på, at tapioca lige frem er gavnligt for diabetikere. Det skyldes, at tapioca er rig på resistent stivelse. Som du har kunne læse i andre artikler i magasinet, så er der forskel på simpel og resistent stivelse, hvor resistent stivelse er det sundeste.
Nyere forskning tyder på, at resistent stivelse i tapioca er gavnligt for blodsukkeret. Faktisk er det ligefrem muligt, at tapioca kan bruges til at forebygge type 2 diabetes og overvægt. Det er altså tydeligt, at budskaberne om tapiocas effekt på helbredet stikker i forskellige retninger. Der er brug for mere forskning i tapioca for at få nogle entydige svar.
Resistent stivelse er til glæde for de gode tarmbakterier, fordøjelsen og kan sænke inflammation i kroppen. Resistent stivelse gavner blodsukkerkontrollen, sænker risikoen for type 2 diabetes og overvægt. Resistent stivelse bidrager til, at man føler sig mæt og derfor eventuelt spiser mindre. Hvis du vil vide mere om resistent stivelse eller det glykæmiske indeks, så henviser vi til artiklerne herom i de sidste numre af magasinet.
Tapioca er nemt fordøjeligt, hvilket er positivt for personer med fordøjelses- eller tarmproblemer. Det er et af de absolut største plusser ved tapioca, at det på den måde giver den samme oplevelse som forskellige typer mel, men er nemmere for maven. Det er dog kun noget, du behøver at forholde dig til, hvis du lider af sådanne maveproblemer.
Som du kan læse i andre artikler i magasinet, så er det centralt at sænke sit indtag af salt. Her er tapioca udmærket, fordi der slet ikke er salt i tapioca.
TIL GAVN FOR ALLERGIKERE
Det mest positive er, at tapioca er en mulighed for glutenfri brødprodukter for personer, der vil undgå gluten. Det er også velegnet for visse andre allergikere, fordi det ikke indeholder nødder, korn eller mælk.
Det er kun meget få mennesker, der er allergiske over for tapioca. Det er derfor rimelig usandsynligt, at indtaget af tapioca kan give dig nogen bivirkninger.
Der går rygter om, at tapioca kan give cyanidforgiftning. Tapioca indeholder dog ingen cyanid. Du behøver derfor ikke være bekymret for at få cyanidforgiftning, når du spiser tapioca.
Rygtet skyldes, at rå cassava indeholder cyanid. Cassava må altså aldrig spises rå. Bagning og kogning er de mest almindelige måder at tilberede cassava.
Hvis du har fået mod på at prøve tapioca, så kan vi anbefale, at du bruger det på samme måde, som du normalt ville bruge hvedemel i bagværk. Tapioca har en mild smag, neutral eller lidt sød, nok mest af alt ligesom hvedemel.
Når du laver mad med tapioca, så vær opmærksom på at tapioca findes i pulverform og i perler. Valget mellem de to afhænger af, hvad du vil bruge tapioca til. Hvis du gerne vil bruge det i stedet for mel, så vil pulverformen være det bedste.
Det er vanskeligt at give en entydig dom over, om tapioca er sundt eller ej. Du kan sammenholde oplysningerne i artiklen med dine egne behov. Vi kan nok forvente, at tapioca bliver mere populært i Danmark, efterhånden som flere bliver opmærksomme på at undgå gluten.
TAPIOCA CREPES
Her er lidt inspiration til dig, der gerne vil i gang med at bruge tapioca i din madlavning. Tapioca crepes tager blot 15 minutter at tilberede.
1 kop tapioca i pulverform
½ kop vand
¼ tsk. salt
Fyld: Der er masser af muligheder. Du kan tænke på tapioca crepes på samme måde som pandekager. De kan både være mad og dessert. Prøv eksempelvis med frugt i skiver. Banan er en af favoritterne.
Kom tapioca pulveret i en skål. Hæld koldt/lunkent vand på lidt efter lidt og brug fingrene til at ælte tapioca og vand sammen imens.
Du er færdig med at ælte, når du har hældt alt vandet i skålen. Blandingen skal opnå en smule tør konsistens. Hvis din blanding er blevet for vandet, så kan du tilsætte ekstra tapioca.
Kom blandingen i en fin si. Brug en ske til at røre rundt i den blanding du har i sien, for at det bedre kan komme igennem. Når det er kommet ned i skålen, så tilsætter du lidt salt og rører rundt.
Sæt en pande på komfuret og på mellemhøj varme. Hæld blanding over på panden, indtil panden er dækket i et tyndt lag. Steg i cirka 30 sekunder på hver side.
Din tapioca crepe er nu færdig og du kan lægge den på en tallerken. Du kan gentage stegningen af flere crepes, indtil du ikke har mere blanding i skålen.
Fyld hver crepe med det fyld, du har lyst til. Det kan for eksempel være frisk frugt, som du har skåret i skiver. Nyd dem mens dine crepes er varme.

Kilder, der er anvendt i artiklen:
healthline.com
medicalnewstoday.com
livestrong.com
verywelfit.com
webmd.com