SVAMPE ER SAGEN

En stribe af Jens Linnets retter indeholder svampe. ”Det skyldes, at svampe, når de er tilberedt rigtigt, smager lækkert og sænker LDL og totalkolesterol,” forklarer han.
Samtidig sænker de triglycerider og hæmmer leverens dannelse af kolesterol. Undertiden virker svampe endda ligesom statinmedicin, som er den medicin, man bruger for at sænke kolesterol.
”Svampe er ikke blot en kulinarisk nydelse, der tilfører maden en ekstra smagsdimension af umami. De styrker også forsvaret mod hjerte-kar-sygdomme og forbedrer værdierne for kolesterol og triglycerid,” siger Jens Linnet.
”Svampene indeholder blandt andet kostfibre af typen betaglukaner, som indfanger og uskadeliggør de kolesterolrige galdesyrer. Det betyder, at leveren må hente kolesterol fra blodet for at danne nye galdesyrer,” fortæller han og bemærker, at svampe i disse år er genstand for massiv interesse, fordi de ser ud til at kunne gavne vores immunforsvar.
Østershatte, shiitake, kantareller og kejserhatte indeholder særligt mange betaglukaner. Men også almindelige champignoner er leveringsdygtige. Når det gælder plantesteroler, er karljohanner helt fremme i førerfeltet.
”Jeg vil derfor opfordre til at spise svampe flere gange om ugen,” siger Jens Linnet, der oplyser, at østershatte indeholder mevinolin, som hæmmer et kolesteroldannende enzym.
Desuden indeholder shiitakasvampe, som også fås i de fleste dagligvarebutikker, eritadenin, som bremser dannelsen af triglycerid i leveren.
”Personligt synes jeg, at ristede svampe er vidunderlige i både omelet og salat, men svampe giver også plantefars og grønne gryderetter en ekstra dyb smag. Så hak dem og fyld rundhåndet på med dem,” fortæller Jens Linnet, der opfordrer til, at man uden for sæson køber tørrede svampe og udbløder dem før brug.