Søvnartikel 6

MINDRE SØVN – MINDRE POSITIV

Den norske forsker Ingvild Saksvik fik en gruppe deltagere til at besvare et spørgeskema om positive og negative følelser. Skemaet blev udfyldt, både efter at deltagerne havde sovet lige så mange timer, som de plejede, og efter de havde sovet færre timer. 

”Der fremkom ingen tydelige forskelle, når det gjaldt de negative følelser. Men der var forskelle, når det gjaldt de positive. Deltagerne gav de positive følelser en lavere score efter en nat med mindre søvn. Scoren faldt endnu mere, når deltagerne havde tre nætter med for lidt søvn. De følte blandt andet mindre glæde og entusiasme,” forklarer Ingvild Saksvild.

”Jeg mener, det er rigtigt interessant. For vi ved jo alle sammen, at færre positive følelser har en stor effekt på det mentale helbred. Vi ved også, at søvnbesvær er inkluderet i nærmest alle mentale lidelser.” 

”Hvor meget vi sover er blot en del af billedet. Hvornår vi sover er også vigtigt. En uregelmæssig døgnrytme kan være værre end at sove for lidt. Derfor anbefales det at have faste sengetider.” 

“Søvn er individuelt. Det er ikke alle, der har brug for at sove præcist 7,5 timer hver nat. Og vi er A og B mennesker. Nogle af os holder af at blive oppe til ud på natten. Andre elsker at stå tidligt op. Det vigtigste er, hvad du føler. Hvis du føler dig i godt humør og klar i hovedet fra du står op, så er det tegn på, at dine søvnvaner virker for dig,” afslutter Ingvild Saksvild. 

DET KAN DU GØRE: Prøv at lægge mærke til dit humør, når du står op. Dit humør om morgenen er et godt tegn på, om dine søvnvaner virker for dig.  

Ingvild Saksvik er ansat ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet. Studiet blev bragt i tidsskriftet Sleep.

Følg med i den nyeste viden om søvn, kost, motion og meget mere. Klik her for at købe abonnement på magasinet.