Søvnartikel 3

SOV DIG UD AF DINE BEKYMRINGER

Et nyt studie fortæller os, at den bedste måde vi kan undgå bekymringer faktisk er ved at sove på dem. Søvn kan nemlig lindre dine bekymringer. 

Det er især den dybe søvn, som kommer med en god nattesøvn, der hjælper. Søvnen sænker pulsen og blodtrykket. Så søvnen bringer hjernen ind i en afslappet tilstand. 

”Dyb søvn er naturligt angstdæmpende,” siger professor Matthew Walker. Han mener endda, at søvn virker så godt, at søvn nogle gange kan bruges i stedet for medicinering mod angst. 

”Studiet peger tydeligt på, at for lidt og for dårlig søvn forstærker bekymringer – mens dyb søvn sænker din stress.” 

Professoren benyttede scanninger til at se, at søvnløshed ”slukker” for et område i hjernen, der ellers skal hjælpe med at regulere bekymringer. Til gengæld blev hjernens følelsesmæssige centre overaktive ved søvnløshed. 

”Når man ikke har sovet, så er det nærmest som om, hjernen presser for hårdt på den følelsesmæssige speeder og ikke har en bremse,” forklarer professoren.  

DET KAN DU GØRE: Forsøg at få en god nattesøvn, da dyb søvn er afgørende for, at du ikke bliver overvældet af bekymringer.

Matthew Walker er ansat ved UC Berkeley. Studiet blev bragt i tidsskriftet Nature Human Behaviour. Læs mere: Self-Medication: Study Finds Deep Sleep ‘Rewires’ The Brain …

Følg med i den nyeste viden om søvn, kost, motion og meget mere. Klik her for at købe abonnement på magasinet.