Søvnartikel 27

SØVN ER VIGTIGT FOR HJERTET – MEN UNDGÅ AT SOVE FOR MEGET

Vi ved jo alle, at søvn er vigtigt for helbredet. Men hvor mange timer er egentlig bedst for helbredet?

For lidt eller for meget søvn kan øge risikoen for hjerteanfald. Dem, der sover mindre end 6 timer pr. nat, har 20 procent større sandsynlighed for at udvikle hjerteanfald. Men faktisk er risikoen for hjerteanfald endnu større, for dem der sover over 9 timer pr. nat. Personer, der sover over 9 timer pr. nat, har således 34 procent større sandsynlighed for at få et hjerteanfald. 

Selv hvis du er en sund ikke-ryger, der motionerer regelmæssigt og spiser sundt, så kan for lidt eller for meget søvn øge din risiko for hjerteanfald. 

Studiet tyder altså på, at det er sundest at sove mellem 6 og 9 timer pr. nat. Der er tale om et studie med omfattende dataindsamling. Det bestod af data fra 461.000 personer mellem 40 og 69 år. Ingen af deltagerne havde haft et hjerteanfald, da dataindsamlingen gik i gang. Deltagerne blev herefter fulgt over 7 år. 

Men studiet byder på en positiv nyhed. Selv de deltagere, der var særligt genetisk disponerede, var i stand til at forebygge risikoen for hjerteanfald ved at få den rigtige mængde søvn. ”Studiet byder på nogle af de stærkeste beviser på, at varigheden af søvn er en nøglefaktor, når det kommer til hjertehelbred – og det gælder for alle mennesker,” siger lektor Celine Vetter. ”Sigt efter 7-8 timers god søvn pr. nat,” anbefaler hun.  

Celine Vetter er ansat ved Massachusetts General Hospital. Studiet blev bragt i tidsskriftet Journal of the American College of Cardiology. Læs mere: Sleep, but not too much, to boost your heart health

Bestil abonnement på magasinet Sundhed+