Søvnartikel 23

DINE URE SKAL SLÅ I TAKT

”Vi er meget følsomme over for kunstigt lys om aftenen. Problemet er, at lys om aftenen er unaturligt. Det forstyrrer de ure og rytmer, der findes i vores krop,” siger lektor Sean Cain. 

Vores krop ønsker aktivitet om dagen og reparation om natten. ”Når du forstyrrer disse rytmer, så gør du fundamentet for din krop usundt. Hvordan disse usunde rytmer kommer til udtryk afhænger af den enkeltes sårbarhed. Nogle tager på i vægt og andre får dårligt humør,” siger Sean Cain.  

Han fremhæver, at computerskærme, mobiltelefoner, TV-skærme m.v. kan være et massivt problem. ”Blot ved at kigge kortvarigt på apparatet før sengetid eller i sengen kan det være forstyrrende. Folk udsætter sig selv for meget skarpt lys helt indtil sengetid.”

”Mennesket vil have effekten af lyset. Vi søger lyset og lyset gavner os. Nu hvor vi har fuldstændig kontrol over lyset, så behøver vi ikke at vente på, at solen står op. Vi kan trykke på stikkontakten og wupti, så har vi lys og alt, der kommer med lyset – forbedret humør, opmærksomhed, tryghed. Men det har sin pris.”

Sean Cain er ansat ved Monash University. Studiet blev bragt i tidsskriftet PNAS. Læs mere:

Artificial light, sleep and the battle to keep our circadian …

Klik her for at købe abonnement på magasinet Sundhed+