Søvnartikel 19

DØDELIGHED COCKTAIL

En kombination af for få timers søvn og kronisk sygdom er en dødelig cocktail. 

Personer med forhøjet blodtryk, type 2 diabetes eller en hjertesygdom bør sikre sig tilstrækkeligt mange timers søvn. For det øger deres risiko for dødsfald med kræft eller hjertesygdom, hvis de generelt sover mindre end 6 timer pr. nat. 

Det er en omfattende mængde af data, der ligger til grund for disse konklusioner. Studiet bestod af 16.000 deltagere mellem 20 og 74 år. De blev fulgt over en 20-årig periode. 

Dyb søvn, der kræver en fuld søvncyklus, er nødvendigt, for at kroppen kan udløse hormoner, der har til formål at reparere celler og bygge væv i kroppen og hjernen. 

Hvis personer med forhøjet blodtryk eller type 2 diabetes sover mindre end 6 timer pr. nat, får de dobbelt så stor sandsynlighed for at dø af hjertesygdom. 

Studiet forholdt sig som sagt både til risikoen for dødsfald med hjertesygdom og risikoen for dødsfald med kræft.  

”Det betyder imidlertid ikke, at dårlig søvn i sig selv kan udløse kræft,” forklarer lektor Julio Fernandez-Mendoza. ”Det drejer sig om, at manglende søvn svækker immunforsvaret. Folk i søvnunderskud har mere inflammation. Med dårligere immunforsvar og mere inflammation så øger det risikoen for kræft.” 

DET KAN DU GØRE: Sov mindst 6 timer pr. nat for at forebygge risiko for at dø af kræft eller hjertesygdomme.

Julio Fernandez-Mendoza er ansat ved Pennsylvania State University. Studiet blev bragt i tidsskriftet Journal of the American Heart Association. Læs mere: Mixing less than 6 hours of sleep with chronic disease is …

Følg med i den nyeste viden om søvn, kost, motion og meget mere. Klik her for at købe abonnement på magasinet.