Søvnartikel 17

FÅ STYR PÅ EN SKÆV DØGNRYTME

Har du nogensinde tænkt på, hvordan det kan blive nemmere for dig at stå op om morgenen? 

Nogle af os er A-mennesker eller ”morgenlærker”, mens andre er B-mennesker eller ”natteugler”. Vores gener er delvist ansvarlige for, hvilken døgnrytme der føles bedst for hver af os. Vores døgnrytme fortæller os, hvornår vi skal vågne og hvornår vi skal falde i søvn.

Vores miljø, livsstil og vaner påvirker også den døgnrytme, vi udvikler. Vi kan nemt komme til at sidde til langt ud på natten og for eksempel se TV eller kigge på computeren, i stedet for at gå i seng. Det sker endnu nemmere i disse corona-tider, hvor dagene glider ud i ét og mange af os ikke har noget, vi skal op og lave om morgenen. 

Når først vi har fået for vane at gå sent i seng, så kan det blive svært at lave om på vanen. Vi kommer nemt til at skubbe sengetiderne til længere og længere ud på natten. 

Hvordan kan vi så komme af med den vane, vi har skabt? Med andre ord: hvordan får vi genskabt en døgnrytme, hvor vi sover om natten og er friske om morgenen?

Eksperter peger på, at der heldigvis er nogle strategier, vi kan tage i brug for at stille på de indre ure. 

Vi kan stå en halv time tidligere op, end vi plejer. Når vi har vænnet os til at stå en halv time tidligere op, så kan vi begynde også at gå i seng en halv time tidligere, end vi plejer. Ifølge denne strategi skal vi altså ikke ændre på sengetid i første omgang, men alene på hvornår vi står op.

Det er vigtigt at gå i seng, når du føler dig træt. Mærk efter hvor træt du føler dig. Det er bedst, hvis du foretager dig noget behageligt og afslappende i de sidste to timer, inden du skal sove.

Det, der holder os vågne, er ofte vores brug af teknologi. Elektronik og blåt lys kan påvirke melatonin-produktionen og døgnrytmen. Overvej derfor at læse i en bog eller foretage dig noget andet uden brug af skærme.  

Nogle mennesker har vanskeligt ved at sove, når de har spist et stort måltid eller dyrket hård motion lige før sengetid. Hvis vi har det på den måde, giver det god mening at undgå masser af mad og hård motion lige før sengetid. 

Det har også betydning, hvordan vores morgen former sig. Vi skal have noget sjovt og motiverende at se frem til om morgenen. Det kan desuden hjælpe, hvis vi går en tur i morgenlyset. Dagslys er en glimrende, naturlig måde at få genskabt en døgnrytme. 

DET KAN DU GØRE: Hvis du er kommet ind i en skæv døgnrytme, hvor du går sent i seng og har svært ved at komme op om morgenen, så kan du følge de tips, der bliver nævnt i teksten. For eksempel ideen om at der altid skal være noget sjovt og motiverende at stå op til.  

Kilde: How to become a ”morning person” på advisory.com. Citater af blandt andre professor Ilene Rosen, University of Pennsylvania. Læs mere: How to become a ‘morning person’

Følg med i den nyeste viden om søvn, kost, motion og meget mere. Klik her for at købe abonnement på magasinet.