Søvnartikel 12

SØVN KAN FOREBYGGE ALZHEIMERS

Hvad ville du foretage dig, hvis du vidste, hvor lang tid der ville gå, inden du fik Alzheimers? 

Professor Matthew Walker har fundet frem til, at vores søvn kan bruges til at anslå, hvornår Alzheimers mest sandsynligt vil indtræffe i vores liv. ”Den søvn, du har nu, er næsten som en krystalkugle, der kan bruges til at fortælle, hvornår og hvor hurtigt, Alzheimers kan udvikle sig i hjernen,” siger Matthew Walker. ”Så ved at måle søvnkvaliteten kan vi rejse ind i fremtiden og forudsige din ophobning af beta-amyloid.” 

Matthew Walker kom frem til sine konklusioner, ved at søvnkvaliteten blandt 32 raske personer blev sammenlignet med deres ophobning af beta-amyloid i hjernen. Studiet forløb over en årrække, hvor scanninger viste ophobningen af beta-amyloid. Dem med dårligst søvn fik større ophobning af beta-amyloid.

”I stedet for at vente på at en person får Alzheimers mange år frem i tiden, så kan søvnkvalitet forudsige forandringer i hjernen. Vi kan altså forholde os til, hvor hurtigt dette skadelige protein ophober sig i hjernen, hvilket kan indikere begyndelsen på Alzheimers.” 

”Den positive pointe er, at vi har indflydelse på vores risiko. Hjernen renser sig selv, når vi er i dyb søvn. Så vi har altså en chance for at forebygge Alzheimers ved at få mere søvn.” 

”Da søvn kan bremse sygdommen, så bør vi virkelig prioritere søvn,” gentager professoren. Han gør samtidig opmærksom på, at søvn handler om mere end, hvor mange timer vi sover. Søvnkvalitet er nemlig også, hvor lang tid man ligger søvnløs, hvor mange gange man vågner i løbet af natten og hvor uroligt man sover. 

DET KAN DU GØRE: Prioritér din søvn og reducér din risiko for Alzheimers. Det handler både om at få nok søvn og at søvnkvaliteten er i orden. 

Matthew Walker er ansat ved University of California, Berkeley. Studiet blev bragt i tidsskriftet Current Biology. Læs mere: Poor Sleep Forecasts Alzheimer’s Protein Accumulation in Later Life

Følg med i den nyeste viden om søvn, kost, motion og meget mere. Klik her for at købe abonnement på magasinet.