Søvnartikel 11

FLERE SKRIDT GIVER DIG BEDRE SØVN

Nogle ekstra skridt i dagligdagen er en nem måde at forbedre sin søvn. 

Tidligere studier har især set på, hvordan hård motion påvirker søvnen. Men i det studie, du kan læse om her, forholdt forskeren sig til gåtures effekt. 

Studiet bestod af 59 deltagere med en gennemsnitsalder på 49 år. De blev bedt om at gå 2.000 ekstra skridt pr. dag, i forhold til det de plejede.

”Når vi kommer lidt op i alderen, kan det blive svært for os at dyrke hård motion. Så jeg ville gerne undersøge, om noget så nemt som at gå egentlig kan gøre en forskel,” siger Ph.d. Alycia Sullivan Bisson. 

Efter en måned stod det klart, at gåture kan forbedre søvnen. Deltagerne fortalte, de sov længere og bedre, når de havde gået.

Kvindernes søvn blev forbedret mere af de ekstra skridt end mændenes. Men Alycia Sullivan Bisson fortæller, det er uvist, hvorfor kvindernes søvn havde størst gavn af de ekstra skridt. 

”Flere skridt i dagligdagen er en nem måde at få en bedre søvn,” sammenfatter hun. 

DET KAN DU GØRE: Gå lidt flere skridt i det daglige. Det er nok til at få en positiv effekt på din søvn. 

Alycia Sullivan Bisson skriver sin ph.d. ved Brandeis University. Studiet blev bragt i tidsskriftet Sleep Health. Læs mere: To get better sleep, walk 1 more mile a week?

Følg med i den nyeste viden om søvn, kost, motion og meget mere. Klik her for at købe abonnement på magasinet.