Søvnartikel 1

FOR LIDT SØVN SKADER KNOGLERNE 

Kvinder efter overgangsalderen, der højst sover 5 timer pr. nat, er mere tilbøjelige til at få svage knogler og knogleskørhed.

”For lidt søvn forringer knoglerne. Det er en mere i rækken af negative konsekvenser, for lidt søvn har på helbredet,” siger lektor Heather Ochs-Balcom.

”Jeg håber, det vil tjene som en reminder om at få mindst 7 timers søvn pr. nat for vores helbreds skyld,” pointerer Heather Ochs-Balcom.

Det positive budskab lyder ifølge forskeren: ”Søvn er ligesom kost og motion, noget du selv kan styre og ændre på. Det er den opmuntrende del af studiet. De fleste af os kan selv bestemme, hvornår vi slukker lyset og ligger telefonen fra os.”

Knogler er levende materiale, der hele tiden ændrer sig. Ved denne proces fjernes gammelt knoglevæv og erstattes med nyt. Ældre kvinder er den gruppe, der er mest udsat for knogleskørhed og knoglebrud (osteoporose).

DET KAN DU GØRE: Der er mange gode grunde til at få nok søvn. Her ser vi, at søvn også bidrager til at bevare stærke knogler. 

Heather Ochs-Balcom er ansat ved University at Buffalo. Studiet blev bragt i tidsskriftet Journal of Bone and Mineral Research. Læs mere: Short sleep may harm bone health in older women

Følg med i den nyeste viden om søvn, kost, motion og meget mere. Klik her for at købe abonnement på magasinet.