ROSENBLADE
Der findes hundredvis af forskellige roser. Roser bliver brugt i alverdens madlavning og især i mellemøstlig, indisk og kinesisk madlavning. De aromatiske blomster bliver ofte brugt i søde sager som kager, marmelade og konfekt. Men du kan også anvende roser i te og få glæde af alt det, som roser giver til kroppen og helbredet.
I Danmark findes der omtrent 10 vildtvoksende arter, hvor de fleste hører til hunderosegruppen (Rosa canina coll).
Kineserne var de første, der dyrkede roser og de begyndte allerede for knapt 5.000 år siden. I middelalderen dyrkede de danske klostre roser som lægeplante mod blandt andet maveonde, øjensygdomme og søvnbesvær. Den ældste danske kilde, hvori rosen er nævnt, er Henrik Harpestrengs læge- og urtebog fra 1200-tallet.
ANTIOXIDANTER
Antioxidanter i rosen te beskytter kroppen mod frie radikaler, der kan ødelægge celler i kroppen og er forbundet med sygdomme og aldring.
Den vigtigste kilde til antioxidanter i roser er polyfenoler. En kost, der er rig på polyfenoler, kan sænke risikoen for nogle kræftformer, hjerteproblemer, diabetes og beskytte mod kognitive lidelser.
Et studie med en række forskellige arter af roser viste, at rosen te ofte har flere fenoler og antioxidanter end i grøn te.
Rosen te er særligt rig på gallussyre. Gallussyre udgør optil halvdelen af teens samlede fenolindhold og er kendt for at have egenskaber mod kræft, samt antimikrobielle og antiinflammatoriske egenskaber.
Teen er også rig på anthocyaniner. Det er farvede pigmenter, der blandt andet bidrager til en sund aldring og lavere risiko for nogle kræftformer.
Plantestoffer, der kaldes fytokemikalier, er med til at stoppe kræftceller og beskytte kroppen mod kræftlignende forandringer. Nogle forskere anslår, at det kan sænke risikoen for kræft med op til 40 procent, når man får nok fytokemikalier i sin kost. Rosen te er en kilde til sådanne fytokemikalier.
Det er endnu uvist, om rosen te kan hjælpe mod forkølelse og hoste. Men duften af rosen te har vist sig at dæmpe stress og bekymringer. Det er godt at komme af med, fordi stress og bekymringer svækker immunforsvaret og øger risikoen for sygdom.
Rosenblade er også rige på C-vitamin. C-vitamin virker som antioxidant og kan forhindre noget af den skade, der kan opstå, når man udsættes for giftstoffer og frie radikaler. C-vitamin støtter også immunforsvaret.
ANTIINFLAMMATORISKE VIRKNINGER
Rosen te har antiinflammatoriske stoffer og kan bidrage til at lindre smerte, der skyldes inflammation. Det gælder for eksempel smerter ved slidgigt.
Rosen te kan samtidig siges at bidrage til en sund vægt, fordi høj inflammation kan medføre, at man nemmere bliver overvægtig.
ALLERGI OG BIVIRKNINGER
Nogle mennesker er allergiske over for rosenplanten og bør undgå at drikke rosen te.
Rosen te kan interagere med forskellige typer medicin, især blodfortyndere og antidepressiv medicin. Man bør derfor spørge sin læge, før man går i gang med at drikke rosen te, hvis man tager disse typer medicin.
MADLAVNING
Alle slags roser kan spises og kan bruges i te. Nogle af dem er søde, mens andre er mere bitre.
Det er utroligt nemt at lave rosen te. Du kan enten bruge friske eller tørrede blade. Du kan tilføje honning eller lidt sukker, hvis du foretrækker en sødere te.
Sørg for at bladene hverken har rester af pesticider eller forurening. Desværre har de blomster, vi kan købe i butikker, ofte rester af sprøjtemidler. Brug derfor kun blomster, som du ved at er usprøjtede.
Måske har du selv mulighed for at plukke roserne. Du kan bruge friske, usprøjtede blade fra din have eller et andet sted, hvor du er sikker på, at der ikke er brugt pesticider.
Kineserne var sandsynligvis de første i verden til at drikke rosen te. Teen er en vigtig del af traditionel, kinesisk medicin, hvor den stadig bliver brugt som et middel mod maveonde og problemer med fordøjelsen, udmattelse og søvnproblemer, irritabilitet og humørsvingninger, kramper ved menstruation og symptomer i overgangsalderen.
VITAMINER OG MINERALER
Rosenblade siges at være en god kilde til A-, C- og E-vitamin, kalcium og jern. Ved udarbejdelsen af denne artikel har det dog vist sig vanskeligt at finde en præcis oversigt over rosenblades indhold af vitaminer og mineraler.
Hvis du ønsker at komme mere i dybden med indholdet af vitaminer og mineraler i rosenblade, så er artiklen “Nutritional Characterization, Bioactive Compounds and Antioxidant Activity of Brazilian Roses (Rosa spp)”, Journal of Agricultural Science and Technology, et godt sted at begynde.
DET KAN DU GØRE
Rosenblade bidrager med antioxidanter og har antiinflammatoriske virkninger. Det er vigtigt, at du kun bruger rosenblade, som du er sikker på ikke har rester af sprøjtegifte eller forurening. Rosenblade kan bruges i søde sager, men kan også bruges i en sund te.
ROSENTE
1 kop tørrede rosenblade
3 kopper vand
1 spiseskefuld honning
Opvarm 3 kopper vand i en gryde. Når vandet er lige under kogepunktet, så tilsættes 1 kop tørrede rosenblade, og der lægges låg på gryden. Lad teen trække i 5 minutter. Si bladene fra. Smag teen til med honning. Drik teen enten kold eller varm.

Kilder, der er anvendt i artiklen:
Denstoredanske.lex.dk
Healthline.com
Livestrong.com
Webmd.com