ROOIBOS

Rooibos stammer oprindeligt fra Sydafrika, men er nu for alvor ved at opnå popularitet i Europa. Rooibos er en temmelig fattig kilde til vitaminer og mineraler. Men man skal ikke lade sig snyde af det blotte indhold af vitaminer og mineraler. Rooibos har nemlig andre, glimrende egenskaber for helbredet.

Rooibos betyder ”rød busk”, men planten har faktisk grønne, nåleagtige blade og bittesmå, gule blomster. Når bladene bliver plukket og fermenteret, så får de en rødlig farve, der giver teen sit navn.

Rooibos består som regel af de fermenterede blade, der bliver rødbrune i farven. Der findes også grøn rooibos, som ikke er fermenteret. Grøn rooibos er dyrere end den rødbrune, men bidrager også med flere antioxidanter.

ANTIOXIDANTER OG DIABETES
Rooibos primære helbredsmæssige egenskaber ligger i indholdet af antioxidanter og i nogle usædvanlige polyfenoler, såsom aspalathin.

Rooibos er rig på aspalathin, der kan sænke blodsukkeret og give bedre insulinresistens. Det kan bruges til fordel for diabetikere og personer, der er i risiko for at få diabetes.

Indholdet af aspalathin er helt unikt, idet rooibos faktisk er den eneste kendte kilde til aspalathin.

Der er store håb om, at rooibos kan bruges til at hjælpe diabetespatienter med at holde styr på blodsukkeret. Aspalathin kan også sænke risikoen for, at diabetespatienter får vaskulær inflammation og blodpropper.

Desværre så betyder fremgangsmåden og fermenteringen, at det meste aspalathin går tabt ved den typiske, røde rooibos. Så hvis du gerne vil høste fordelene af aspalathin, får du bedst mulighed for det ved at drikke den grønne rooibos.

KOFFEINFRI
Rooibos te er koffeinfri og er således en god løsning for personer, der gerne vil begrænse deres indtag af koffein.

Der kan være mange gode grunde til at mindske sit koffeinindtag. Koffein kan give ringere søvn, stress, bekymringer og hovedpine og udløse nogle fysiske effekter som sitren og bankende hjerte.

Rooibos og kaffe har nogle fællestræk, der gør, at du måske får lyst til at drikke rooibos i stedet for kaffe. Rooibos giver en rig og fyldig smag, du kan drikke den varm og tilsætte mælk eller lignende.

Da rooibos er koffeinfri, så kan du drikke rooibos når som helst på døgnet, uden at det risikerer at påvirke søvnen.

LAVT INDHOLD AF TANNINER
Rooibos har et meget lavt indhold af tanniner og det gør teen ideel for dem, der foretrækker en te, der har en mild smag og ikke bliver bitter.

Tanniner findes i en række føde- og drikkevarer som grøn te, sort te og rødvin. Tanniner svækker kroppens optag af jern. Det er derfor glædeligt, at man kan drikke rooibos te helt uden, at det skader optaget af jern.

Rooibos indeholder også mindre oxalsyre end sort og grøn te. Når man indtager for meget oxalsyre, kan det øge risikoen for nyresten og det gør rooibos til en god mulighed for alle, der lider af eller vil undgå nyreproblemer.

ANVENDELSE
Den fyldige smag gør rooibos til et godt alternativ til koffeinrige drikke. Jo længere tid, du lader teen trække, desto stærkere og mere robust smag får den. Studier har vist, at man får mest gavn af antioxidanterne, hvis man lader teen trække i over 10 minutter.

Tedrikkere beskriver nogle gange smagen som fyldig, og sød, med et strøg af vanilje. Smagen af rooibos kan nemt kombineres med andre ingredienser.

Man kan trygt indtage rooibos. Det er yderst sjældent, at der er nogen bivirkninger, uanset hvor meget rooibos man drikker.

DET KAN DU GØRE
Rooibos er koffeinfri og har et lavt indhold af tanniner og slet ingen bivirkninger. Rooibos har nogle usædvanlige antioxidanter, der især kan mindske risikoen for diabetes. Der er derfor stærke grunde til at gå i gang med at drikke rooibos te.

ROOIBOS ICE TEA
Her er lidt inspiration til rooibos i en “ice tea” version.
2 rooibos tebreve
Citronsaft fra en halv citron
Evt. honning
Isterninger

Kog en halv liter vand i en kedel eller gryde. Kom de to tebreve i vandet og lad dem trække i mindst 3 minutter.
Fjern tebrevene og tilsæt citronsaft. Smag til imens og bestem hvor meget citron du har lyst til, at der skal i. Kom eventuelt honning i.
Lad teen nedkøle, hæld den på en kande og sæt den i køleskabet i nogle timer. Servér teen med isterninger i og med en citronskive på glasset.

Kilder, der er anvendt i artiklen:
Bbcgoodfood.com

Denstoredanske.lex.dk
Healthline.com
Livestrong.com
Medicalnewstoday.com
Verywellfit.com
Verywellhealth.com
Webmd.com