NELLIKER

Nelliker er rødbrune blomsterknopper fra et tropisk træ (Syzygium aromaticum). De stammer oprindeligt fra Indonesien. Et træ kan bære op til 35 kilo blomsterknopper årligt. Blomsterknopperne håndplukkes og tørres i solen.
I 1600-tallet voksede nelliker stort set kun i Indonesien. Det var hollænderne, der styrede handlen og forsøgte at sikre høje priser ved at undgå, at nelliker kom til at vokse uden for Indonesien.
I 1700-tallet lykkedes det dog franskmændene at smugle nelliker ud af Indonesien og bryde hollændernes monopol. I dag er det stadig Indonesien, der er verdens største producent af nelliker efterfulgt af Madagaskar, Tanzania og Sri Lanka.
Navnet kommer af latin (clavus) og betyder negl, fordi formen på en tørret nellike minder om en negl.
Nelliker er blevet anvendt i madlavning og traditionel medicin i tusindvis af år. Men det er først for nyligt, at forskere er begyndt at undersøge, hvordan nelliker kan bidrage til vores helbred.
MANGAN
Blot 1 teskefuld (2 gram) nelliker giver dig halvdelen af dit daglige behov for mangan. Mangan skal bruges til dannelsen af knogler og er vigtigt for knoglesundheden.
Nogle af stofferne i nelliker bidrager til at bevare knoglemasse. Eugenol er et af de stoffer, der sænker risikoen for knogleskørhed og øger styrken og knogletætheden.
Nelliker har også C, E og K vitamin samt kalcium og magnesium. Det er dog i så små mængder, at det er uden betydning for vores helbred.
ANTIOXIDANTER
Nelliker er rige på antioxidanter. Antioxidanter sænker oxidativ stress, der kan føre til sygdomme. Nellikers indehold af eugenol virker som antioxidant.
Eugenol beskytter celler og væv. Nelliker kan bruges mod smerter i hals og svælg, der skyldes inflammation.
United States Department of Agriculture (USDA) har udformet en database over planters indhold af polyfenoler og antioxidanter. Listen viser, at krydderier er de fødevarer, der indeholder mest. Blandt krydderierne så har nelliker det største indhold af polyfenoler og antioxidanter. Andre studier bekræfter, at nelliker har det største indhold.
KRÆFTTILFÆLDE
Mange krydderier er rige på antioxidanter og de kan bidrage til at mindske skade på celler, der kan føre til kræft. Eugenol i nelliker har også egenskaber mod kræft.
Studier med kræftceller fra mennesker viser, at ekstrakt af nelliker kan bremse kræftcellernes vækst og dræbe kræftceller.
Studier med mus har vist, at deres tumor vokser langt mindre, når de er blevet behandlet med ekstrakt af nelliker.
Forskere mener, at nelliker kan indgå i fremtidens behandling af kræft, fordi nelliker indeholder stoffer, der kan dræbe celler og bremse deres udvikling. Det gælder blandt andet ved brystkræft.
Det skal dog bemærkes, at der er tale om særlige ekstrakter af nelliker, essentielle olier og eugenol, så det vil sandsynligvis ikke have den samme gavnlige virkning, hvis en kræftramt spiser nelliker.
ORAL SUNDHED
Nelliker kan dræbe bakterier og hindre mikroorganismer som bakterier i at vokse. Disse egenskaber bidrager til at fjerne orale bakterier, bekæmpe plak og mindske risikoen for huller i tænderne.
Nellikeolie og eugenol anvendes som lokalbedøvelse ved tandpine. Man kan putte nelliker i munden mod tandpine eller smerter ved tandbehandling.
De bruges også mod tandkødsbetændelse (gingivitis), mod dårlig ånde, mod inflammation og sår i munden. Der indgår nogle gange nelliker som ingrediens i mundskyl og tandpasta.
Forskere er nu i gang med at undersøge, hvordan nelliker kan gavne den orale sundhed. Studierne fokuserer blandt andet på plak og tandkødsbetændelse og bekræfter, at nelliker virker effektivt mod skadelige bakterier og inflammation i munden.
SMERTER
Det er eugenol, der er årsag til, at nelliker virker mod smerter og kan bekæmpe infektioner. Der er eksempelvis forsøg, som viser, at det kan reducere smerten, når man bliver stukket med en nål, hvis man har påført en gel med et indhold af nelliker. Andre studier viser også, at det kan hjælpe mod kløe på huden, hvis man påfører en creme med nelliker.
LEVEREN
Nelliker indeholder stoffer, der kan give en sundere lever.
Et dyrestudie viste, at rotter med fedtlever fik forbedret leverfunktion, lavere inflammation og mindre oxidativ stress, når der var nellikeolie i deres foder. Der mangler desværre studier med mennesker, som kan bekræfte om disse positive effekter også gør sig gældende, når mennesker indtager nelliker.
Studier med mus har vist, at ekstrakt af nelliker bidrager til, at de ikke bliver så fede, selvom de får fed føde. Mus, der indtager ekstraktet, får lavere kropsvægt, mindre mavefedt og mindre fedt i leveren.
BLODSUKKER
Nelliker kan gavne mennesker, der har diabetes eller prædiabetes. Nelliker kan nemlig hjælpe med at holde blodsukkeret i ro før og efter et måltid.
Et stof i nelliker kaldet nigericin kan fremme de insulin-producerende cellers funktion. Insulin er essentielt for at fastholde et fornuftigt blodsukker.
Nelliker kan forbedre insulinfølsomheden. Hvis man indtager 1 gram nelliker dagligt, kan det gradvist bidrage til, at man forbedrer sit blodsukker.
GIFTIGT INDTAG
Der er kun en minimal risiko for allergiske reaktioner ved at spise nelliker. Nelliker kan dog være mere problematiske, hvis man har diabetes. Nelliker kan påvirke blodsukkeret og det kan derfor være en god idé for diabetikere at være opmærksomme på, om deres indtag af nelliker eventuelt påvirker deres blodsukker.
Det er muligt, at nelliker kan påvirke blødninger. Det gælder også i forbindelse med en operation. De kan give større blødninger under eller efter operationen. Man bør derfor undlade at spise nelliker i de sidste to uger inden en operation.
Blodfortyndende medicin og nelliker interagerer med hinanden. Hvis man indtager nelliker i store mængder, samtidig med at man tager medicin, så kan det forstyrre eller overdrive medicinens effekt.
Nelliker i form af olie eller creme kan have forskellige bivirkninger. Det kan give allergisk reaktion på huden og irritation i øjnene. I de mere alvorlige tilfælde kan det også give åndenød, hjertebanken, leversvigt, nedbrud af nervesystemet og slagtilfælde.
Nelliker kan spises af gravide og ammende – i hvert fald når man holder sig til de små mængder, der normalt findes i mad. Det er ufarligt for børn at spise nelliker.
Nellikeolie er brugt i traditionel medicin og fremme af oral sundhed, men bør absolut ikke gives til børn. Der ses eksempler på, at det kan føre til koma, leverskader og dødsfald, når børn får nellikeolie.
HOLDBARHED
I middelalderen blev nelliker brugt i Europa for at give mad længere holdbarhed. Det er faktisk et trick, som videnskaben nu på ny har fået øjnene op for.
Nelliker har antibakterielle egenskaber og virker præserverende. Forskere mener, at nelliker har et stort potentiale til netop dette formål.
De antibakterielle egenskaber virker over for salmonella, E.coli, streptokokker, stafylokokker, listeria m.v. Det vil sige, at nelliker virker mod nogle af de hyppigst forekommende og alvorlige bakterier, der kan være i maden og derfor kan bruges til at forebygge madforgiftning.
MADLAVNING
Vi kender især nelliker som krydderi til jul, men du kan nemt bruge nelliker i mange af dine retter året rundt.
De giver en varm smag til desserter og gryderetter. De kan bruges sammen med bagte løg eller æbler, i karry eller med en bagt kødret eller bagværk. Du kan også hælde kogende vand over nelliker og lade dem trække i 5-10 minutter til en te.
Hvis det er nyt for dig at bruge nelliker i din madlavning, så kan du tænke på at bruge pulver af nelliker på samme måde, som du ville bruge ingefær eller kanel. Du kan også lade dig inspirere af det indiske køkken, da de er en fast del af det indiske køkken i supper, gryderetter, kødretter og ris.
Nelliker kan med andre ord dekorere og give smag til en lang række af forskellige retter. De kan både købes hele og som pulver.
Nelliker giver en stærk smag og bør derfor bruges i små mængder for ikke at overdøve retten. De kan fint holde sig i et år, hvis du opbevarer dem tørt og mørkt.

Kilder, der er anvendt i artiklen:
Bbcgoodfood.com
Britannica.com
Healthline.com
Journals.lww.com
Medicalnewstoday.com
Medicinenet.com
National Library of Medicine (NIH)
Researchgate.net
Sciencedirect.com
Verywellhealth.com
Webmd.com