Kamille

Kamillete har en række imponerende effekter på helbredet, der blandt andet tæller bedre søvn, mindre risiko for type 2 diabetes, sundere kolesterol og en eventuelt lavere risiko for kræft. Læs artiklen her

Acai

Har acai nogle særlige egenskaber, der gør, at det er berettiget at kalde den en superfood? Læs artiklen her

Allehåndes mest lovende egenskaber vedrører evnen til at forebygge eller bekæmpe kræft. Læs artiklen her

Allehåndes mest lovende egenskaber vedrører evnen til at forebygge eller bekæmpe kræft. Læs artiklen her

Når vi spiser appelsiner, så skræller vi dem som regel og smider skrællen væk. Men appelsinskræller kan faktisk gavne vores helbred. Læs artiklen her

Når vi spiser appelsiner, så skræller vi dem som regel og smider skrællen væk. Men appelsinskræller kan faktisk gavne vores helbred. Læs artiklen her

Hibiscus kendes på deres store, farverige blomster. Læs artiklen her.

Hibiscus kendes på deres store, farverige blomster. Læs artiklen her.

Hindbærblade

Hindbærblade har særlige fordele for kvinder i den fødedygtige alder. Men stofferne i hindbærblade kan komme alle mennesker til gavn. Læs artiklen her.

Honeybush

Honeybush og rooibos stammer fra Sydafrika. De to planter er så nære slægtninge, at de nogle gange forveksles. Læs artiklen om honeybush her.

Ingefær

Ingefær gavner helbredet på en række måder. De gavnlige effekter skyldes allermest gingerol i ingefær. Læs artiklen her.

Kakao

Ved perifer arteriesygdom er der tale om en forsnævring af blodkarrene. Symptomerne er smerter, og særligt smerter når man går, kramper og svage muskler i benene. Varm kakao kan lindre smerterne ved perifer arteriesygdom. Læs artiklen her

Kål

Speciallæge og gourmet giver forslag til tilberedning af kål, så både du og dit kolesteroltal vil elske broccoli og de andre kålhoveder. Læs artiklen her.

Kanel

Der er forskel på kanel. Ceylon er klart den sundeste. Ceylon indeholder nemlig langt mindre kumarin, end der findes i Cassia. Læs artiklen om kanel her.

Salvie

Salvie indeholder antioxidanter og antiinflammatoriske stoffer. Men det særligt interessante er, at salvie kan gavne hukommelsen. Det er dog vigtigt kun at indtage salvie i små mængder. Læs artiklen her.

Rooibos

Rooibos primære helbredsmæssige egenskaber ligger i indholdet af antioxidanter og i nogle usædvanlige polyfenoler, såsom aspalathin. Læs artiklen her.

Vanilje

Du kan mindske indtaget af tilsat sukker og stadigvæk opnå den samme, søde smagsoplevelse, ved i stedet at tilsætte vanilje. Læs artiklen her.

Tapioca

Tapioca er et glutenfrit alternativ, der kan bruges i bagværk. Læs artiklen her.

Kardemomme

Kardemomme kan blandt andet hjælpe personer med forhøjet blodtryk. Læs artiklen her.

Krydderier

Ingefær, gurkemeje, rosmarin, kanel, chili, safran, peberrod, cayennepeber og sort peber. Det er alt sammen krydderier, som sænker kolesteroltallet. Læs artiklen her.

Lakrids

Lakrids har hundredvis af stoffer, men det primære aktive stof er glycyrrhizin. Glycyrrhizin er den bærende årsag til rodens søde smag og de gavnlige effekter, som lakrids kan have på helbredet. Men glycyrrhizin er desværre også det stof, der er årsag til en række af lakridsens alvorlige bivirkninger. Læs artiklen her.

Mandler

“En kalorie er ikke bare en kalorie”. Sådan opsummeres et nyt studie om mandler. Læs artiklen her.

Muskatnød

Muskatnød har antibakterielle egenskaber, der forhindrer skadelige bakterier. Læs artiklen her.

Nelliker

Blot 1 teskefuld (2 gram) nelliker giver dig halvdelen af dit daglige behov for mangan. Mangan skal bruges til dannelsen af knogler og er vigtigt for knoglesundheden. Læs artiklen her.

Rosenblade

Rosenblade bidrager med antioxidanter og har antiinflammatoriske virkninger. Læs artiklen her.

Stjerneanis

Stjerneanis indeholder essentielle olier, og først og fremmest anetol. Det er anetol, der er årsag til den karakteristiske smag. Læs artiklen her.

Svampe

”Jeg vil opfordre til at spise svampe flere gange om ugen,” siger Jens Linnet. Læs artiklen om svampe her.