TAG HÅND OM DIT KOLESTEROL

Forhøjet kolesterol kaldes også den stille dræber. Mange mennesker har nemlig forhøjet kolesterol uden at vide det, indtil hjerteproblemer og andre alvorlige helbredsproblemer pludseligt melder sig. Læs her hvad du selv kan gøre for at få styr på dit kolesteroltal.
Nærmest alle danskere, bortset fra de yngste, har et for højt kolesterol ud fra en biologisk synsvinkel. Det fastslår læge og foredragsholder Jerk W. Langer og speciallæge Jens Linnet i den nye bog med titlen ”Sænk dit kolesterol”.
De henviser i den forbindelse til, at 72 procent af kvinder og 71 procent af mænd har et kolesteroltal på over 5, hvilket er over den acceptable grænse.
Samtidig viser det sig, at rigtig mange kan få nedsat deres kolesteroltal ved at ændre livsstil. Derfor gælder det om at holde fokus på, hvilke mekanismer i kosten, der gavner og truer kolesteroltallet, hver gang vi lægger kosten om.
”Du kan sænke kolesteroltallet ved at spise sundt og forstærke virkningen ved at bevæge dig,” påpeger Jerk W. Langer, som gør opmærksom på, at enhver indsats for at sænke kolesteroltallet er godt givet ud.
De to læger opfordrer dog også til at lytte til sin læges råd, hvis lægen anbefaler, at man skal tage kolesterolnedsættende medicin. Det skyldes, at man kan være arveligt disponeret for dårligt hjerte og forhøjet kolesterol. Det er 1 ud af 250 danskere. De kan have 13 gange øget risiko for at udvikle åreforkalkning og hjerte-kar-sygdomme sammenlignet med den øvrige befolkning.
”Lever du sundt og bruger medicin samtidig, så svarer det til, at én plus én giver tre. De to ting forbedrer hinanden og måske kan du slippe for at bruge medicin på sigt, hvis du ikke er arveligt disponeret,” siger Jerk W. Langer. Han bekræftes i dette af Jens Linnet, der hver dag arbejder med patienter, som har forhøjet kolesterol.
STILLE OG ROLIGT
I artiklen ”Spis dig sund” fortæller Jerk W. Langer, hvordan man kan indstille kroppen på en mere kolesterolvenlig kost. Det kan dog være svært at forudsige, hvordan organismen vil reagere.
”Først og fremmest skal du starte stille og roligt. Ellers kan din krop ikke klare ændringen i kosten. Og så skal du huske at drikke rigeligt med vand,” siger Jerk W. Langer, der sammenligner det at ændre kostvaner med at begynde at løbe.
”Du kan ikke løbe 10 kilometer den første dag. Derfor skal du huske at bruge nogle uger på gradvist at omstille kroppen til den nye livsstil, så du får ryddet op i det gamle. Det kender jeg fra mig selv. Har jeg været i byen en aften og får lyst til en flæskestegsburger, så er det ikke alkoholen jeg får det dårligt af dagen efter, men den markant anderledes kost,” fortæller han.
Jerk W. Langer og Jens Linnet gør opmærksom på, at det er den plantebaserede kost, der er det mest effektive middel til at sænke kolesterol. Samtidig er det ikke nødvendigt at ændre hele kosten for at få et positivt resultat. Det gælder i hovedtræk om at begrænse mængden af rødt kød og spise fisk, fjerkræ og skaldyr i stedet. Samtidig skal man fylde godt op med grøntsager, frisk frugt, bønner, ærter, linser, nødder, frø, kerner og meget gerne også svampe. ”Du skal alt i alt spise det, som man også betegner som middelhavskost,” siger de.
UDEN MEDICIN
Gevinsten af middelhavskosten bekræftes af de internationale DASH-studier. De består af 15 befolkningsstudier med i alt 942.140 personer og 31 kliniske afprøvninger med 4.414 forsøgspersoner. Her fremgår det, at personer som spiser middelhavskost har 20 procent lavere risiko for hjerte-kar-sygdomme, 21 procent fald i kranspulssygdomme i hjertet, 9 procent lavere risiko for slagtilfælde og 18 procent lavere forekomst af type 2 diabetes.
”Selv en mindre ændring i din kost vil kunne medføre et fald i det farlige kolesterol, LDL. Det vil også mindske din mængde af triglycerid, så du får mindre fedt i blodet og hermed mindre risiko for åreforkalkning og blodpropper. Desuden vil det reducere din risiko for højt blodtryk og blodsukker.”
”Du kan måske helt undgå at skulle tage kolesterolsænkende medicin, hvis dit LDL som udgangspunkt ikke var særligt højt,” siger Jerk W. Langer, der udtrykker det ved, at den sunde mad får medicinen til at virke endnu bedre, men uden at forhøje dosis.
Selvom fordelene synes overvældende, så er det de færreste, som mærker, når de har for højt kolesterol eller forhøjede triglycerider.
”Derfor kan det være en god idé at få målt kolesteroltallet hos sin læge, før komplikationerne begynder at vise sig,” siger Jerk W. Langer. Ved kolesterolmålingen vil man også få målt sit gode kolesterol, HDL, som oftest stiger, når man får begrænset det dårlige kolesterol, LDL.
Jerk W. Langer og Jens Linnet påpeger, at de mest alvorlige symptomer på højt kolesterol eller forhøjede triglycerider er svigtende syn, brystsmerter ved anstrengelse og i de værste tilfælde blodpropper i hjerte og hjerne.

DET KAN DU GØRE
Her er nogle af de ting, du selv kan gøre for at sænke det farlige kolesterol (LDL) og triglycerider, samt optimere det gode kolesterol (HDL). Du kan finde andre artikler i Magasinet Sundhed, der går i dybden med hvert punkt.
Spis flere kostfibre
Lad omega-3 og omega-9 være dominerende fedtkilder (spis fede fisk og olivenolie)
Spis mindre mættet fedt
Tab dig, hvis du er overvægtig
Bevæg dig mere
Lad være med at ryge
Drik kun alkohol i moderat omfang

Artiklen er skrevet af redaktør Nils Sjøberg, Magasinet Sundhed, i samarbejde med læge og forfatter Jerk W. Langer.