NYD LIVET OG PAS PÅ DIG SELV

Læge og medforfatter til bogen ”Sænk dit Kolesterol” opfordrer til en balance mellem at nyde livet og passe på sig selv.
”Jeg er levemand. Jeg elsker at købe ind og tænke på, hvad jeg nu skal lave til middag.” Sådan siger Jens Linnet, der udover at være speciallæge i almen medicin blandt andet har udgivet bogen ”Sænk dit Kolesterol” sammen med Jerk W. Langer i efteråret 2021.
I Magasinet Sundhed november-december kom Jerk W. Langer ind på, hvad vi selv kan gøre for at få styr på kolesteroltallet.
I denne artikel og i opskrifterne på de kommende sider følger Jens Linnet op med konkrete bud på, hvad vi kan og skal spise for at sænke kolesteroltallet.
Samtidig lægger Jens Linnet ikke skjul på, at han er begejstret for både mad og vin. ”Selv når jeg er alene, laver jeg altid ordentlig mad. Jeg hygger mig med det,” siger Jens Linnet og gør opmærksom på, at man godt kan drikke et glas vin til sin mad, hvis man spiser fornuftigt og alsidigt og sørger for både at spise og drikke i begrænsede mængder.
”Det er jo sådan, man gør i middelhavslandene,” siger speciallægen og tilføjer, at det værste man kan er at spise ensidigt og uden grøntsager.
Som ophavsmand til en stribe opskrifter, som reducerer det dårlige kolesterol, oplyser Jens Linnet, at det er hans erfaring, at nogen ikke bryder sig om det ene og andre ikke bryder sig om det andet.
Derfor skal mulighederne for at sammensætte et godt måltid altid være til stede. ”Du skal så vidt muligt altid sørge for at få gode grøntsager, meget gerne kål, og helst også noget der knaser, for eksempel nødder, da de gør oplevelsen af måltidet større. Fra dyreriget skal du have fisk eller noget, der kan gå på to ben. Det er det sundeste,” påpeger Jens Linnet, der fortæller, at det til hverdag drejer sig om at spise magert kød i det kolesterolvenlige køkken.
”Det kan for eksempel være kalkun og kylling. Samtidig skal man holde sig fra fedt kød som flæskesteg og fedt hakket kød. Jeg prøver selv på at få fisk mindst to dage om ugen. Det skal helst være fede fisk, som indeholder flest omega 3 fedtsyrer, som er gode for helbredet og begrænser de såkaldte triglycerider, altså fedtstoffer i blodet, der også tæller med i ens kolesterolprofil. I en snæver vending kan man sagtens bruge røget laks, marinerede sild, makrel i tomat eller sardiner i olivenolie og frossen fisk er bedre end ingen fisk, hvis man ikke lige har en fersk laks eller makrel ved hånden.”
LIVSNYDEREN
Selvom Jens Linnet opfordrer til, at man i hverdagen forsøger at spise det sunde kød, så præciserer han, at han ikke er fanatisk.
”Både som læge og som livsnyder går jeg ind for, at man godt må synde indimellem,” siger han med et smil og tilføjer:
”Bliver du inviteret ud eller laver en festmiddag, behøver du ikke at undgå kød og smør. Det er vigtigt, at man ikke har en religiøs tilgang til, at nu skal mad være sådan og sådan. Det er i hverdagene, at man skal forsøge at lave noget smagsgivende, god og sund mad. Når jeg siger smagsgivende, mener jeg ikke, at der skal væltes fedt, smør eller fløde i. Brug lidt fantasi og mange grøntsager. Du kan altid lave en sovs med masser af smag på noget fond og smage den til med vin, vineddike, citronsaft og ansjoser frem for bare at hælde fløde i. Krydderier, og gerne nogle orientalske krydderier som for eksempel ingefær, kan godt sætte fut i et stykke kylling, som ikke smager af så meget i sig selv.”
Jens Linnet påpeger, at det er problem, at vi bruger alt for mange mejeriprodukter i den danske madlavning. ”De er fine nok, så længe vi bruger dem i begrænsede mængder, men desværre er der i Danmark tradition for, at der bruges alt for meget fløde i maden, for eksempel i supper. Fløde skal bruges forsigtigt,” siger han.
Speciallægen, der har haft kontakt med flere tusinde patienter i sit liv som praktiserende læge, har nogle favoritråvarer, når han skal lave kolesterolvenlig mad. Det gælder blandt andet svampe.
Svampe indeholder særlige kostfibre, som kan sænke kolesteroltallet på forskellig vis.
”Og så bruger jeg store mængder af tomater, der også er leveringsdygtige i gode, kolesterolsænkende indholdsstoffer. Dem bruger jeg som regel sammen med løg, hvidløg og olivenolie og måske også aubergine og krydderurter som basilikum og rosmarin.”
Der optræder også æg i Jens Linnets opskrifter, selvom æg har været bortdømt i forhold til kolesterol i mange år. ”Et æg om dagen er rigtig fint, selvom det indeholder en del kolesterol. Det er ikke kolesterolet i maden, men det mættede fedt, der kan påvirke vores kolesteroltal uheldigt. Æg er fyldt med gode, mættende næringsstoffer og helt perfekt til for eksempel omelet med svampe, tomat, makrel og hvad man nu vil.”
Alle Jens Linnets retter er lavet med olivenolie eller rapsolie, som begge indeholder omega 9, altså monoumættet fedt. Ligesom alle andre ingredienser i hans opskrifter er det produkter, som man kan købe i de fleste dagligvarebutikker.
Desuden lægger han vægt på, at hans opskrifter er så simple, at selv folk der ikke er vant til at lave mad kan finde ud af det.
LÆGENS RÅD
Ønsker du at tabe dig, så er det en god idé at gå en tur på en halv time ekstra hver dag. Det vil reducere de flestes vægt med 500 gram om måneden. Det er seks kilo på et år, hvis du lader være med at spise mere af den grund.
Ønsker du at tabe dig, så skal du være opmærksom på, at mæthedsfornemmelsen først kommer et stykke tid efter, at du har spist.
Du skal derfor 1) spise langsommere og 2) når du er færdig med at spise en portion, så hold en lille pause. Gå eventuelt en lille tur. Når der er gået et kvarter, vil dine tarmhormoner sende signaler om, hvorvidt du er mæt nu eller om du stadig er sulten. Så undgår du overspisning.
Lav større portioner af aftensmaden, så du også har til frokost dagen efter. Så er det dig, der bestemmer, hvad du får. Mange færdigretter indeholder meget sukker og fedt.

Kilde: Denne artikel og artiklerne på de næste sider er skrevet af redaktør Nils Sjøberg, Magasinet Sundhed, i samarbejde med speciallæge Jens Linnet.