INGEFÆR

Når du spiser ingefær, så spiser du roden eller nærmere bestemt jordstænglen (rhizom) på ingefærplanten.
Ingefær tilhører familien Zingiberaceae, der også tæller gurkemeje, kardemomme og galanga. Familien kaldes også ingefærfamilien.
Det engelske navn, ginger, kommer af latin (gingiber), der igen kan spores endnu længere tilbage og formentlig betød rod eller horn. Hvis det betød horn, så skyldtes det faconen på ingefær.
Når vi i Danmark kalder planten ingefær, så kommer navnet af nedertysk, ingever, som igen kommer af latin, gingiber.
Ingefær kræver varmt og fugtigt klima og kommer oprindeligt fra Asien. De ældste beviser på anvendelsen af ingefær findes blandt austroneserne, der især hørte hjemme i det sydøstlige Asien.
De anvendte ingefær i mad, men også i religiøse ceremonier, hvor ingefær blev brugt i ritualer, der skulle bidrage til healing og beskyttelse mod onde ånder.
Austroneserne bragte ingefær med sig på deres kanoekspeditioner, der begyndte 5.000 år før Kristi, og introducerede ingefær til Indien m.v. Fra Indien blev ingefær ført med handlende til Mellemøsten og Middelhavsområdet. Ingefær var således et af de allerførste krydderier, der blev dyrket og eksporteret ud af Indien og de gamle grækere og romere fik kendskab til ingefær.
Det tog imidlertid flere hundrede år, før ingefær blev bragt til resten af Europa. Det siges, at ingefær i 1300-tallet var så sjældent i England, at et halvt kilo ingefær kostede lige så meget som et får.
De første skriftlige vidnesbyrd om ingefær stammer fra Confucius. Det siges, at den kinesiske filosof, som levede 500 år før vor tidsregning, spiste ingefær til hvert måltid.
Samtidige tekster fortæller, at ingefær blev medbragt på kinesiske skibe for at forebygge skørbug.
Indien, Kina og Nepal er fortsat verdens største producenter af ingefær.
GINGEROL
Ingefær indeholder essentielle olier, der giver ingefær sin duft og smag. Olierne er også den vigtigste årsag til ingefærs helbredsmæssige egenskaber.
Det vigtigste af stofferne i ingefær er gingerol, som er hovedårsagen til ingefærs gavnlige virkninger, samt duften og smagen af ingefær.
Gingerol virker som antioxidant og har antiinflammatoriske egenskaber.
INFEKTIONER OG BAKTERIER
Antioxidanterne i ingefær styrker immunforsvaret og sænker belastningen på kroppen.
Ingefær kan sænke risikoen for infektioner og hæmme væksten af forskellige bakterier. Det er blandt andet gingerol, der har antibakterielle egenskaber og kan hæmme bakterievækst.
Ingefær menes eksempelvis at være effektivt mod orale bakterier, der kan give betændelse i tandkødet (periodontitis og gingivitis).
Ingefær te kan også hjælpe mod snot, forstoppelse i næsen og luftvejsproblemer, der skyldes forkølelse eller allergi.
Ingefær er desuden diaforetisk (sveddrivende) og ingefær te kan bruges til at komme af med feberlignende tilstande som influenza og forkølelse.
Ingefær kan med andre ord bruges til at bekæmpe skadelige bakterier og vira, hvilket kan sænke risikoen for infektioner.
INFLAMMATION OG KRÆFT
Frie radikaler er giftstoffer og kroppen har brug for at eliminere de frie radikaler for at forhindre, at de forårsager celleskader. Celleskader kan nemlig føre en række sygdomme med sig.
Heldigvis kan antioxidanter fra kosten hjælpe kroppen med at skaffe sig af med frie radikaler og ingefær er en glimrende kilde til antioxidanter.
Der er derfor blevet forsket i mulighederne for at bruge ingefær i kræftbehandling. De kræfthæmmende egenskaber tilskrives antioxidanterne og gingerol i ingefær.
Det er stadig for tidligt i forskningen til at fastslå, hvor godt ingefær kan beskytte mod kræft. Men resultaterne, der er høstet hidtil, er lovende.
Det er muligt, at antioxidanterne og andre stoffer i ingefær også kan hæmme inflammation, der ellers kan opstå i hjernen. Der er endda dokumentation for, at ingefær kan forbedre hukommelsen.
KVALME
Ingefær kan lindre kvalme og ubehag i maven.
Studier har især vist, at ingefær er ufarligt og effektivt til at lindre kvalme i forbindelse med menstruation, overgangsalder, graviditet. efter en operation eller i kemoterapi. En række studier har således bekræftet, at ingefær kan hjælpe mod kvalme i disse tilfælde.
Ingefær har vist sig som en ufarlig måde at hjælpe mod kvalme i graviditeten. Det er også muligt, at ingefær kan hjælpe i andre tilfælde af kvalme, for eksempel ved køresyge eller søsyge.
FEDME
Ingefær kan bidrage til en sund vægt.
Det skyldes flere forskellige forhold. Ingefær kan sænke insulinniveauet og hjælper på blodsukkeret.
Effekten på blodsukkeret er til særligt stor gavn for personer med type 2 diabetes. Når du er insulinresistent, så kan det være svært at tabe sig. En forbedret regulering af blodsukkeret kan derfor hjælpe til vægttab og potentielt gøre kroppen mere sensitiv over for insulin.
Ingefær har en evne til at øge antallet af kalorier, man forbrænder. Og ingefær kan sænke inflammation.
Et studie har desuden vist, at det kan bidrage til, at man føler sig mere mæt og får lyst til at spise mindre, når man drikker ingefær te. Studiet omfattede overvægtige personer, der drak ingefærpulver, som var opløst i kogende vand.
Studier har set på, hvordan ingefær virker på de gasser, der dannes i tarmkanalen. Ingefær bidrager til mindre ubehag i maven og har gavnlige effekter på enzymer, der er vigtige for fordøjelsen. Ingefær kan desuden hjælpe med at øge bevægelserne gennem fordøjelseskanalen, så man nemmere undgår forstoppelse.
SLIDGIGT OG SMERTER
Ingefær kan hjælpe mod slidgigt og ledsmerter (artralgi). Ingefær indeholder gingerol, der virker smertelindrende og mindsker inflammation. Ingefær indeholder også andre væsentlige stoffer, eksempelvis shogaol.
Ingefær er derfor effektivt mod sygdomme, der skyldes inflammation og til lindring af smerter.
Udover slidgigt og ledsmerter virker ingefær også på hovedpine, ømme muskler, menstruationssmerter og andre former for smerter.
Når man bruger ingefær mod slidgigt, kan det sænke smerterne og øge mobiliteten. Gingerol findes i både frisk og tørret ingefær. Men gingerol ændrer form og bliver mindre effektivt i tørret ingefær.
Ingefær virker især med henblik på en langsigtet lindring af smerterne – i modsætning til en øjeblikkelig lindring. Når man tager smertestillende medicin, så virker medicinen stort set øjeblikkeligt. Men ingefær er længere tid om at virke. Hvis man spiser ingefær i flere dage, så vil det begynde at få en effekt. I modsætning til medicin, så er det vanskeligt præcist at sige, hvor meget ingefær der skal til, for at det får en smertelindrende effekt.
Når det gælder muskelsmerter efter fysisk udfoldelse, så er 2 gram frisk ingefær nok til at lindre smerterne.
Ingefær kan kombineres med medicin mod slidgigt, ledsmerter m.v. og det kan give en bedre effekt, end medicinen kan give alene.
KOLESTEROL OG BLODSUKKER
Når man indtager ingefær i mad eller drikke kan det sænke fedtceller i blodet (triglycerider) og det dårlige kolesterol (LDL). Til gengæld stiger det gode kolesterol (HDL).
Ændringerne betyder, at man får lavere risiko for hjerteproblemer. Høje niveauer af LDL og triglycerider er nemlig forbundet med en forhøjet risiko for hjerteproblemer.
Ingefær kan hjælpe med at reducere skade på arterierne og sænke blodtrykket – dette gavner hjertet og hjerte-kar-systemet. Antioxidanterne i ingefær er også til gavn for hjertet og hjerte-kar-systemet.
Blot et par gram ingefærpulver eller frisk ingefær dagligt er nok til at sænke blodsukkeret. Ingefær kan således bidrage til bedre blodsukkerkontrol.
Ingefærs evne til at holde blodsukkeret stabilt kan skyldes gingerol. Der er også en række andre forhold, som kan spille en rolle. Ingefær påvirker enzymer, der nedbryder kulhydrater og det hjælper på glukosemetabolismen og ingefær får musklerne til at absorbere glukose.
ALLERGISKE REAKTIONER
Ingefær er som regel ufarligt. Men nogle mennesker kan få allergiske reaktioner over for ingefær.
De allergiske reaktioner kan give sig til udtryk i udslæt, rødmen eller kløen. Man kan også opleve halsbrand eller sure opstød.
Hos nogle mennesker kan ingefær kan milde, men dog stadig ubehagelige bivirkninger, som ondt i maven, diarré og luft i maven.
Selvom man ikke er allergisk over for ingefær, kan man godt opleve, at man vågner op om natten med kløe eller en stikkende fornemmelse på benene, hvis man har spist for meget ingefær. Det er en ubehagelig fornemmelse, men det er ufarligt.
BLODTRYK
Ingefærs effekter på blodtrykket betyder, at personer, der tager forskellige typer medicin til at styre blodtrykket, bør spørge deres læge først, inden de går i gang med at indtage store mængder ingefær.
Derudover har ingefær intet negativt samspil med andre fødevarer eller nogen former for medicin.
MADLAVNING
Unge og friske ingefær er saftige og kødfulde med en mild smag. Ældre ingefær er seje og tørre.
Ingefær bliver brugt i asiatiske retter med skalddyr, kød og i vegetariske retter. Ingefær er blandt andet kendt fra det indiske køkken både i kolde og varme drikkevarer som masala chai. Ingefær er ofte en af ingredienserne i retter med bønner, linser, ærter m.v.
Frisk og tørret ingefær smager forskelligt. Ingefær i pulverform bliver typisk brugt som krydderi i bagværk som gingerbread, cookies og kager.
Ingefær kan blandt andet købes som friske ingefær, tørret og i pulverform, krystalliserede eller syltede, eller som juice.
Ingefær kan købes i almindelige supermarkeder. Når du køber ingefær, så vælg dem, der ser friske og pæne ud og som har en rimelig hård overflade. Du bør undgå dem, der er bløde eller slatne, hvor overfladen er skrumpet, indtørret, har misfarvninger, er slimet eller viser nogen tegn på mug.
Du kan bruge ingefær i wok og kyllingeretter, supper, karry, desserter, smoothies, pandekager, te m.v.
Du får bedst gavn af ingefærs egenskaber, hvis du jævnligt indtager ingefær i dine mad- eller drikkevarer. Kom derfor ind i en god vane hvor du ofte bruger ingefær. Det kan være nemt at starte sådan en vane, hvis du bruger ingefær i te eller i det vand, du drikker. Du kan for eksempel rive lidt ingefær eller skære en skive og putte den i vand, du opbevarer i køleskabet.
Ingefær kan holde sig frisk i længere tid, hvis de kommer i køleskabet. Ingefær kan holde sig frisk i køleskabet i op til 3 uger. Du kan også opbevare ingefær i fryseren og rive en smule, hver gang du har brug for ingefær i din madlavning.
Ved opbevaring af ingefærpulver så sørg for at det er i en lufttæt beholder, et mørkt sted og ikke for varmt. Køkkenskabet er et udmærket til opbevaring af ingefærpulver.
INGEFÆR TE
Cirka 5 tynde skiver frisk ingefær, der er skrællet. Du kan bruge flere skiver, hvis du vil have en stærkere te.
2 kopper vand
Saften af en halv citron
Evt. honning, for smagens skyld
Vask og skrub en frisk ingefær. Skræl ingefær og skær den i tynde skiver. Kom vand og ingefærskiver i en gryde. Kogetid 10-20 minutter. Efter kogning så fjern gryden fra blusset og tilsæt citronsaft og evt. honning. Du kan nu hælde teen på glas og nyde den, mens den stadig er varm.
DET KAN DU GØRE
Ingefær gavner helbredet på en række måder. De gavnlige effekter skyldes allermest gingerol i ingefær. Der er mange muligheder for at bruge ingefær i madlavningen. Ingefær kan for eksempel bruges i bagværk og asiatiske retter. Ingefær kan også nemt indtages i drikkevarer som te, smoothies eller juice. Ingefær er som regel ufarligt, men der kan opstå allergiske reaktioner eller ubehag ved for stort indtag. Du bør også være opmærksom på ikke at overdrive forbruget af ingefær, hvis du tager medicin til at styre blodtrykket.

Kilder, der er anvendt i artiklen:
Bbcgoodfood.com
Denstoredanske.lex.dk
Health.clevelandclinic.org
Healthline.com
Medicalnewstoday.com
Urmc.rochester.edu
Verywellfit.com