HIBISCUS
Hibiscus kendes på deres store, farverige blomster. Hibiscus blomster findes i et væld af farver. De kan være røde, gule, hvide eller ferskenfarvede. Hibiscus te har en stærk, rød farve.
Hibiscus tilhører katosfamilien, Det er en stor familie med flere hundrede forskellige planter, der stammer fra subtropiske og tropiske områder.

BLODTRYK OG KOLESTEROL
En af de mest imponerende og bedst dokumenterede egenskaber ved hibiscus er, at teen kan sænke blodtrykket. Forhøjet blodtryk kan presse og svække hjertet og øger risikoen for hjerteproblemer.
Nogle studier har vist, at hibiscus kan sænke fedtniveauet i blodet, der er en af de faktorer, som medvirker til hjertesygdomme.
I et studie drak deltagerne hibiscus te dagligt i en måned. De fik lavere LDL kolesterol, totalkolesterol og triglycerider.
Et andet studie med personer, der havde metabolisk syndrom, bekræftede, at hibiscus har de nævnte effekter på kolesterol.
Forsøg med personer, der lider af type 2 diabetes, har vist, at det har en gavnlig effekt på insulinresistens og blodlipider, når man drikker hibiscus te dagligt.
KRÆFT
Hibiscus te er rig på C-vitamin og andre antioxidanter og kan derfor styrke immunforsvaret og forebygge, at der opstår skader og sygdom som følge af frie radikaler.
Der er også studier, som giver håb om, at hibiscus kan anvendes i kræftbehandling. Teens mulige egenskaber mod kræft skyldes anthocyaniner.
Hibiscus er rig på anthocyaniner, som har fantastiske egenskaber på helbredet og sænker risikoen for at få kræft.
Det er også anthocyaniner, der giver nogle bær deres farve og som giver hibiscus blomsten sine kraftige farver.
Laboratorieforsøg har vist, at hibiscus ekstrakt bremser kræftcellers vækst, spredning og angreb.
Før man bliver alt for optimistisk om chancerne for at behandle kræft med hibiscus, så skal det dog holdes for øje, at studierne er udført i laboratorium og med ekstrakt af hibiscus. Koncentrationen af hibiscus er altså meget højere, end når man drikker hibiscus te.

LEVEREN
Hibiscus kan bidrage til en sundere lever og at den fungerer, som den skal. Studier har for eksempel vist, at det kan reducere fedt i leveren at indtage hibiscus.
Hibiscus ekstrakt har leverbeskyttende egenskaber og giver sig til udtryk i mindre skader på leveren. Hibiscus ekstrakt øger koncentrationen af enzymer, der renser for skadelige stoffer i leveren.
Men det er et fællestræk, at studierne omhandlede hibiscus ekstrakt og at det blev taget systematisk og i flere uger. På det eksisterende grundlag er det derfor ikke helt muligt at sige, hvor meget det kan gavne leveren at drikke hibiscus te.

BIVIRKNINGER
De fleste mennesker kan trygt indtage hibiscus og risikerer slet ingen bivirkninger. Man skal dog passe på, hvis man eksempelvis tager blodtryksregulerende medicin.
Hibiscus kan sænke blodtrykket og når man tager medicin, der har til formål at sænke blodtrykket, så kan det få blodtrykket til at blive for lavt.
Det er ufarligt, hvis du alene indtager hibiscus i små mængder. Men du bør konsultere din læge, hvis du gerne vil indtage hibiscus i større mængder. Ellers kan du risikere, at det vil give et betydeligt dyk i blodtrykket.
Hibiscus kan sænke blodsukkeret. Hvis du både drikker hibiscus te og tager medicin for at kontrollere blodsukkeret, kan det derfor være nødvendigt at få undersøgt, om blodsukkeret bliver for lavt. Dette er relevant for diabetikere.
En meget høj koncentration af hibiscus kan eventuelt skade leveren. Det er dog helt usandsynligt, at man ville indtage så meget hibiscus te, at det bliver et problem.
Nogle kilder anbefaler, at man holder sig på den sikre side og undgår hibiscus, hvis man er gravid eller ammende. Det vides nemlig ikke, om hibiscus kan påvirke fostre og små børn.
Der findes desværre ikke tilstrækkeligt med information om, hvor meget hibiscus te, der er ideelt for at opnå fordelene og undgå bivirkningerne. Der er også brug for mere forskning, når det gælder gravide og ammende, børn og personer med leversygdomme.

TILBEREDNING
Teen har en bitter smag, der nogle gange sammenlignes med tranebær. Den er kendt for sin stærke, røde farve. Men faktisk findes hibiscus blomster i mange forskellige farver. De kan være røde, gule, hvide eller ferskenfarvede.
Den mest populære er Hibiscus sabdariffa. Denne variants røde blomster anvendes i te og som ingrediens i madlavning, men også til medicinske formål og kosttilskud.
Kom tørrede hibiscus blomster i en tepotte og hæld kogende vand over dem. Lad teen trække i 5 minutter, si så bladene fra og tilsæt eventuelt lidt honning. Så simpelt kan det gøres og så får du en farverig te, der styrker dit helbred.
5 minutter er blot et udgangspunkt. Du kan lade teen trække lige så længe, som du har lyst til. Nogle har lyst til en ”blødere” te og så kan det være tilstrækkeligt at lade den trække i 3 minutter. Hvis du lader teen trække i længere tid, så giver det en stærkere te. Det kan dog give en bitter smag, hvis man lader den trække i meget mere end 5 minutter.
Teen kan drikkes varm eller kold. Når du vil have kold hibiscus te, så er fremgangsmåden i første omgang den samme som ved varm te, hvorefter du kommer teen i køleskabet eller fryseren.
Det giver en forfriskende is te. Mange foretrækker at tilsætte lidt honning. Du kan også bruge lidt citron eller ingefær. På den måde får du et sundt og lækkert alternativ til juice og sodavand.
Du kan lave en stor kande og opbevare den i køleskabet i flere dage, så du altid har mulighed for at få kold hibiscus te, når du har lyst til det.
Hibiscus bliver normalt brugt i te, men kan også spises. Den er faktisk meget alsidig og kan bruges som tacofyld, karry, wokretter, desserter, syltetøj m.v. Du kan for eksempel bruge hibiscus til en sund og farverig is, smoothie eller sorbet.
Så mens te er den mest populære måde at anvende hibiscus, så er det langt fra den eneste mulighed for at få glæde af hibiscus og dens gavnlige egenskaber.
DET KAN DU GØRE
Du kan drikke hibiscus te eller bruge hibiscus i din madlavning. Hibiscus kan gavne dit blodtryk, blodsukker og kolesterol m.v.

Kilder, der er anvendt i artiklen:
Denstoredanske.lex.dk
Healthline.com
Livestrong.com
Medicalnewstoday.com
Rxlist.com
Thebeet.com
Verywellfit.com
Webmd.com