APPELSINSKRÆL

Når vi spiser appelsiner, så skræller vi dem som regel og smider skrællen væk. Men appelsinskræller kan faktisk gavne vores helbred.
Blot 1 spiseskefuld appelsinskræl (cirka 6 gram) giver 14 procent af det anbefalede daglige indtag af C-vitamin. Det er omtrent 3 gange så højt et indhold af C-vitamin som i appelsinernes frugtkød. Der er desuden 4 gange så meget fiber i appelsinskræl som i frugtkødet.
Fordelene ved fibre og C-vitamin er velkendte. De gavner blandt andet hjertet og fordøjelsessystemet og sænker risikoen for nogle kræftformer.
Appelsinskræl indeholder også gode mængder af A-vitamin og B-vitaminerne folsyre, riboflavin, tiamin og pyridoxin.
Appelsinskræl er desuden rig på stoffer, der kaldes polyfenoler, og som hjælper kroppen med at forebygge mange kroniske sygdomme. Indholdet af polyfenoler i appelsinskræl er højere end i frugtkødet.
Appelsinskræl er særligt rig på polyfenolerne hesperidin og polymethoxy. Der forskes netop nu i, om disse polyfenoler måske har egenskaber, der kan beskytte mod kræft.
Knapt 90 procent af de essentielle olier i appelsinskræl består af limonen, der har antiinflammatoriske egenskaber og kan bidrage til at forebygge kræft.
Skrællen er rig på antioxidanter, som mindsker skaderne, der kan forårsages af frie radikaler og oxidativ stress. Skrællen indeholder også aktive forbindelser, der er med til at regulere immunforsvaret. Det bidrager til at undgå allergiske reaktioner og mindsker presset på kroppens forsvarssystemer.
Antioxidanterne hjælper personer, som slås med kolesteroltallet. De er med til at sikre et sundt hjerte-kar-system og sænke risikoen for forhøjet blodtryk, samt rense arterierne og forebygge blodpropper.
Indholdet af vitaminer og antioxidanter hjælper til at styrke immunforsvaret og forebygge infektioner og forkølelse.

PAS PÅ PESTICIDER
Det kan være problematisk at spise appelsinskræl. Først og fremmest skal man være opmærksom på, at der kan være rester af pesticider.
Der er stor risiko for, at appelsinskræl kan have problematiske rester af pesticider, som man meget gerne skal undgå. Pesticider kan blandt andet øge risikoen for kræft og for hormonforstyrrelser.
Husk derfor at bruge økologisk appelsin og at vaske skrællen grundigt.

MAVEONDE
Fibre i appelsinskræl stimulerer bevægelserne i tarmen og forebygger forstoppelse. Men appelsinskræl kan desværre give ondt i maven, fordi skrællen kan være svær at fordøje.
Du kan undgå maveonde ved at rive appelsinskrællen eller spise den i helt små stykker. Problemet opstår nemlig, når man spiser større stykker appelsinskræl. Skrællen er hård og tør og kan være svær at tygge og fordøje.
Det kan være en idé at indtage appelsinskræl i drikkevarer, fordi det er nemmere for maven end at spise appelsinskræl. Du kan for eksempel bruge appelsinskræl i smoothies, juice, te eller i koldt vand.

MADLAVNING
Du har sikkert set appelsinskræl som ingrediens i forskellige opskrifter, ikke mindst i kager. I stedet for at spise rå appelsinskræller for sig selv, så indgår appelsinskræl bedst som ”krydderi”.
Appelsinskræl kan bruges i desserter og smoothies. Du kan også kandisere dem eller lave marmelade. Appelsinskræl er et sundt pift i yoghurt, müsli, muffins og kager, salater og marinader.

DET KAN DU GØRE
Der kan være gode helbredsmæssige grunde til at spise appelsinskræl. Men det er vigtigt, at du spiser appelsinskræl fra økologiske appelsiner for at undgå rester af pesticider og at du kun spiser appelsinskræl, som er revet eller i små bidder for at undgå ondt i maven. Der er mange muligheder for at bruge appelsinskræl i din madlavning, for eksempel i marmelade.

TE MED APPELSINSKRÆL
Du kan brygge mange forskellige typer te med appelsinskræl. Her får du en simpel opskrift med appelsinskræl, citron og kanel.
Appelsinskræl fra 1 appelsin
2 kopper vand
Ca. 1 teskefuld kanel
Citronsaft fra en halv citron
Evt. sukker eller honning for smagens skyld
Kom appelsinskrællerne i kogende vand sammen med kanel. Lad det simre i 10 minutter. Fjern fra blusset og tilsæt citronsaft. Tilsæt evt. sukker eller honning. Kom teen gennem en si for at komme af med skrællerne. Drik teen enten varm eller kold.

Kilder, der er anvendt i artiklen:
Ars.usda.gov
Bbcgoodfood.com
Healthbenefitstimes.com
Healthline.com
Livestrong.com