Yoga til alle

/, Øvelser/Yoga til alle

Yoga til alle

Alle kan være med til at dyrke yoga. Det gælder uanset deres forudsætninger. Det er Signe Gro Kristensens valg af yogaøvelser et eksempel på. Hun har sammensat nogle øvelser, som giver personer med funktionsnedsættelse mulighed for at være med. Se øvelserne som holder kroppen i gang, styrker musklerne og forbedrer balancen – og prøv dem selv.

#1 VEJRTRÆKNINGSØVELSE

• Sæt dig godt til rette i skrædder- stilling, gerne på et tæppe eller en pude, så du sidder med rank ryg • Træk hagen ind, skuldrene tilbage og åben op for brystet • Luk øjnene eller sæt blikket på et fast punkt • Fokusér nu på din vejrtrækning. Træk vejret ind gennem næsen og mærk indåndingen hele vejen ned til halebenet. Giv slip med et suk ved udåndingen • Prøv at forestille dig at du ved indåndingen trækker alt det gode og dejlige ind og at du ved udåndingen giver slip på alle de dår- lige tanker • Bliv siddende så lang tid, du har brug for det 1

#2 VEJRTRÆKNINGSØVELSE MED ARME

• Bliv siddende i skrædderstilling • Tag hænderne ud til siden og løft dem op med indåndigen og saml håndfladerne over dit hoved • På udåndingen lader du armene køre ned langs siden igen • Gentag øvelsen i 5 åndedrag

#3 KOEN OG KATTEN

• Stå på hænder og knæ med knæene under hofterne og hænderne under skulderne • Spred fingrene ud på måtten og pres håndfladerne ned i gulvet • Tag en indånding og svaj i ryggen – skyd brystbenet fremad og hold nakken lang • På udåndingen krummer du ryg- gen og trækker hagen ind mod brystet, mens du trækker bækkenet indad • Gentag øvelsen i 5 åndedrag

#4 HUNDETRÆK

• Stå på alle fire med under- bøjede tæer • Løft bagenden op i luften og sørg for at få hovedet ned mel- lem armene, mens du skubber fra med både hænderne og fødderne • Sørg for at stritte med enden og skub bagsiden af lårene tilbage • Hvis du kan strække benene helt ud, så pres hælene i gulvet. Hvis ikke, så hold hælene løftede, mens du prøver at strække benene let • Bliv i stillingen i 5 åndedrag

#5 STRÆK FØDDERNE

• Når man har været syg, så sidder der tit en masse spændinger i tæerne og anklerne. Derfor er det godt at få åbnet op og strukket i leddene • Læg en klods eller en tyk bog på gulvet • Sæt tæerne på klodsen og lad hælen blive i gulvet • Læn dig fremad, så det giver et stræk i akillessenen • Sæt bagefter tæerne i gulvet og stræk foden den anden vej • Fortsæt øvelsen med den anden fod

2019-08-30T19:50:18+00:00Udvalgte A, Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.