Yoga styrker hørelsen

/, Øvelser/Yoga styrker hørelsen

Yoga styrker hørelsen

Yoga har mange fordele, når det kommer til sundhed. Yogaøvelser kan også for- bedre hørelsen, når øvelserne styrker blodomløbet.

TEKST NILS SJØBERG FOTO YANALYA – FREEPIK.COM & NENSURIA – FREEPIK.COM

Et dårligt blodomløb kan påvirke alle dele af vores krop. Dette gælder også hørelsen. Når sammentrækningen i venerne ikke fungerer optimalt, vil man kunne få gener, som f.eks. åreknuder eller kramper i benene. På samme måde, kan vi få gener i vores hørelse, hvis vores ører ikke får blod og ilt nok. Regelmæssige yogaøvelser sætter gang i blodcirkulationen i hele kroppen og er desuden med til at nedsætte stress, hvilket kan gøre det lettere at bearbejde en hørenedsættelse.

TADASANA (MOUNTAIN POSE)
1. Stil dig på en måtte, fødderne samlet, rygsøjlen lige og hovedet oprejst. Lad dine hænder hvile ned langs kroppen.
2. Tag en dyb indånding, løft dine hænder over hovedet og placer dem mod hinanden med samlede fingre pegende opad.
3. Stræk dig så meget som muligt. Hvis du kan, så kom op at stå på tæerne.
4. Løft dit hoved og kig efter dine fingerspidser.
5. Bliv i positionen i 20 sekunder, tag så en dyb udånding, slap af og kom tilbage til startpositionen. Denne øvelse kan også laves i siddende position med benene krydset.

BHUJANGASANA (COBRA POSE)
1. Læg dig fladt på maven og hold dine ben samlet og armene strakt foran måtten, så du strækker begge veje.
2. Placer så dine hænder på måtten under skuldrene, så dine håndflader er på gulvet ved siden af din brystkasse.
3. Hold dine albuer lige og i lige linje under dine skuldre.
4. Tag en dyb indånding, skub dig op fra gulvet og løft din overkrop fra måtten.
5. Stræk bagud så meget som muligt med strakte arme og løft hovedet, så du kigger langt op.
6. Dyb udånding og langsomt slap af og kom tilbage til startpositionen.

UJJAYI PRANAYAMA (VICTORIOUS BREATH)
1. Sæt dig et sted med god luftcirkulation i en behagelig stilling med benene krydset.
2. Lad dine hænder hvile på dine lår med håndfladerne nedad.
3. Tag en dyb indånding gennem næsen og langsomt pust ud gennem munden, mens du laver en Aahh-lyd.
4. Gentag 5-8 gange.
5. Luk nu munden og fortsat din ind- og udånding, mens du laver en lignende lyd.

ANULOMA VILOMA PRANAYAMA (ALTERNATE NOSTRIL BREATHING)
1. Sæt dig på din måtte med krydsede ben og dine hænder hvilende på dine lår.
2. Løft nu din højre hånd (Din højre tommelfinger skal bruges til at lukke højre næsebor hvori- mod højre langefinger og ringefinger bruges til at lukke venstre næse- bor).
3. Luk nu højre næse- bor og tag en langsom og dyb indånding med venstre næsebor.
4. Luk for venstre næse- bor og hold vejret i dét, der svarer til at tælle til fem.
5. Åben for højre næse- bor og pust helt ud.
6. Gentag i modsat side.

2019-10-13T21:01:44+00:00Udvalgte A, Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.