YIN-YOGA TRÆNER BINDEVÆVET

/, Øvelser/YIN-YOGA TRÆNER BINDEVÆVET

YIN-YOGA TRÆNER BINDEVÆVET

Stilhed, mindfulness og åndedræt. Det er nogle af grundstenene i yin-yoga. Denne statiske, blide yogaform arbejder med bindevævet og løsner op i både krop og sind.

TEKST HANNE MOGENSEN FOTO KARINA HØJGAARD

Yin-yoga, er en blid og stille yogaform, der kan virke nær-mest provokerende langsom med stillinger, som holdes flere minutter, og muskler som er helt passive. Alligevel træder flere og flere på yogamåtten for at dyrke yin. For hvor løb, cykling og vægttræning styrker kroppens muskler, tager yin-yoga udgangspunkt i bindevævet.

“Yin er et genialt afbræk i den travle hverdag, og supplement til de træningsformer, som arbejder med muskelmasse og kondition. I yin overgiver vi os til stilheden og åndedrættet. Det skaber plads i både krop og sind,” siger Kristine Marie Rost, en af yin-yogaens pionérer i Danmark. Foruden at holde bindevævet elastisk og kroppen fri for smerter, virker yin-yoga beroligende for nervesystemet.

HER GIVER KRISTINE MARIE ROST SINE BUD PÅ YIN- STILLINGER, DU KAN LAVE HJEMME. UD FRA FØLGENDE PRINCIPPER:

• Find et acceptabelt stræk, som kan holdes uden ubehag

• Overgiv dig til stilheden, åndedrættet og tyngdekraften

• Forbliv stille og afslappet i musklerne

• Hold stillingen i tre-fem minutter Kom langsomt ud af stillingen, når du er færdig.

1. See saw Sæt dig på knæ.
Tip dit bækken og placér vægten af kroppen på hælene. Hæv knæene fra underlaget. Træk vejret dybt.

Arbejder med: Skinneben og ankler

 

2. Dragon

Placér højre fod i gulvet. Stræk venstre ben ud bag dig med knæet i gulvet. Tip dit bækken og lad halebenet søge ned mod gulvet. Pres højre fodsål og venstre fodryg i underlaget Skyd højre knæ frem og lad højre balle søge mod hælen. Bevar presset så du ikke kollapser i hoften og lysken. Sænk kroppen mod underlaget. Træk vejret dybt.

Arbejder med: Bækken, hofte og lyske samt psoasmusklen

3. Sitting Eagle

Sæt dig på knæ. Kryds højre arm over venstre. Lad dem krydse godt over albueleddet. Bøj venstre albue, så fingrene peger mod loftet. Sno højre arm rundt om venstre underarm, så venstre hånd kan tage fat om højre håndled. Træk albuerne ned. Lad albuerne søge ind mod brystbenet og fold overkroppen forover. Lad hovedet blive tungt. Træk vejret dybt.

Arbejder med: Skulderblade og øverste del af ryggen.

4. Square

Sæt dig på gulvet med det ene skinneben foran det andet. OBS! Det er ikke en skrædderstilling. Dine hæle kan være under modsatte bens knæ, hvis det føles rart. Ret ryggen, sæt hænderne i underlaget på hver side af hofterne. Læn dig frem. Når du begynder at mærke en runding i ryggen, lader du brystet synke mod benene. Armene glider enten frem eller hviler på benene. Slap af i skuldre og nakke og lad hovedet blive tungt. Træk vejret dybt.

Arbejder med: Hofter, lænd, bækken og lysken.

2019-10-13T21:05:23+00:00Udvalgte A, Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.