Yin yoga for nakke og skuldre

/, Øvelser/Yin yoga for nakke og skuldre

Yin yoga for nakke og skuldre

Netop dette program er godt for dig, der dagligt sidder ved et skrivebord. Gennem sine blide bevægelser og dybe stræk vil stillingerne i programmet øge blodgennemstrømningen i skulder- og nakkeområdet. Se videoen med øvelserne på www.magasinet-sundhed.dk.

TEKST: YVONNE HANSEN, YOGAINSTRUKTØR

I programmet for ’Nakke & Skuldre’ guides du gennem stillinger, der strækker og presser netop de områder så ledbånd, sener og det øvrige bindevæv stimuleres til at blive væskefyldt og hermed stærkere og mere fleksibelt. Overgiv dig til tyngdekraften og lad den gøre arbejdet for dig. Men husk at lytte til kroppen, så du ikke overgør strække- ne ved at blive for længe i stillingerne. Programmet varer cirka 20 minutter.

1.ABEN

Stående på alle fire bøjer du venstre arm, så du kan føre højre arm ind under kroppen. Med højre side af hovedet i underlaget, fører du venstre ben ud til siden for balance. Træk nu hagen ind, så du kan trille længere om mod nakken og hvile på skulderen. Det er ikke så svært, som det ser ud.

2.HUNDEHVALPEN

Stå på alle fire med underarmene i underlaget. Lad så sædet glide lidt tilbage. Tilpas stillingen til du står i balance. Bøj armene og hold om albuerne hvis presset i skuldrene bliver for stort. Du strækker den øverste og mellemste del af rygsøjlen. Der hvor vi nemt får en ’tantepukkel’.

3. KATTEN – RUNDE OG SVAJE

Ryggen vil takke dig, hver gang du laver Katten. Stående på alle fire og startende fra halespidsen runder du ryggen lang- somt med hovedet til sidst. Nu svajer du, mens du igen begynder ved halespidsen og lader hovedet komme op til sidst. Kast ikke hovedet bagover, men tænk på at strække nakken lang.

4. SOMMERFUGLEN LIGGENDE

Liggende på ryggen med et sammenrullet håndklæde under den mellemste del af ryggen (bag brystkassen), der hjælper med at åbne brystkassen og giver et dejligt stræk i ryggen. Saml fodsålerne og tilpas føddernes afstand til kroppen. Du kan også ligge med strakte ben.

5. STRANDVASKER

En anderledes måde at få et stræk hen over, mellem og under skulderbladene. Lig på ryggen, sæt højre fod i underlaget. Venstre arm vinkelret ud fra kroppen med håndfladen opad. Sæt fra med højre fod, og tril hele vejen om på maven og hvil panden på højre håndryg.

6. ÅBN LÅGET

Stå på alle fire. Sæt toppen af hovedet i underlaget. Støt på hænderne eller kom ned på underarmene. Rul nu roligt frem og tilbage hen over hovedet med fokus på, at det er nakken, der skal varmes op. At hovedbunden også får massage med øget blodgennemstrømning til følge, er en sidegevinst.

 

OM YVONNE HANSEN

Yvonne Hansen er uddannet yoga- og pilatesinstruktør og har haft Yin Yoga som sit speciale siden 2007. Yvonne har et inderligt ønske om at inspirere alle til at komme ned på gulvet og få motioneret bindevævet uden at gøre det sværere, end det er.

Hun har udgivet bøgerne ’YIN YOGA – stræk dig til velvære Vol. 1’ og ’YIN YOGA – stræk dig til velvære Vol. 2’, som er en fortsættelse af den første bog.

2019-06-08T17:45:02+00:00Udvalgte B, Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.