Yin yoga for lænd og ryg

//Yin yoga for lænd og ryg

Yin yoga for lænd og ryg

I vores kultur sidder vi meget på stole. Det medvirker, at lændesvajet udlignes og mister den stødabsorberende evne. Yin yoga styrker lænd og ryg.

TEKST: YVONNE HANSEN, YOGAINSTRUKTØR

Rygsøjlen har brug for at være fleksibel i alle retninger, så i programmet her vil du komme igennem stræk for såvel for- og bagside, højre- og venstre side samt twist af hele rygsøjlen. Du guides gennem stillinger, der strækker og presser netop de områder så ledbånd, sener og det øvrige bindevæv stimuleres til at blive væskefyldt, stærkere og mere fleksibelt.

1 KRAMME KNÆ

Denne stilling er en kort modstilling, der er kendetegnet ved, at den får ømhed til at forlade kroppen eller også forbereder kroppen på den næste stilling. At kramme sine knæ med hele ryggen i underlaget er en dejlig måde at få ryggen rettet ud på. Du strækker hele rygsøjlen og bagsiden af benene. Sid gerne på en pude og med benene lige frem for dig. Med ret ryg bevæger du overkroppen frem fra hofteleddet og støtter med hænderne i underlaget. Bliv her lidt inden du giver slip, runder ryggen og slipper i nakken.

 

2 FOROVERBØJNING SIDDENDE

I denne stilling fremelsker du dit naturlige lændesvaj. Lig på maven og kom op på underarmene med albuerne en smule foran skuldrene. Tag fat om albuerne, så armene ikke glider. Slip så i underkroppen og lad navlen synke ned i underlaget. Du vil helt naturligt være øm i lænden bagefter.

 

3 STJERNEKIGGER

Lig på ryggen og fold hænderne om baghovedet. Før så overkroppen ud til venstre side. Før så først det ene ben ud til samme side, så det andet ben ovenpå. Regulér på kroppen, så du ligner en banan. Mærk forskel på siderne inden du skifter til den anden side.

 

4 TWIST

Lig på ryggen med fødderne i underlaget. Kryds højre ben henover venstre. Lår mod lår. Med armene ude til siden sænkes benene til venstre i underlaget. Før højre arm frem og op over hovedet og læg armen i underlaget. Se efter den. Læg venstre hånd på højre knæ, så det ikke glider.

 

5 VINDUESVISKERE

Denne modstilling med blid bevægelse af lændeområdet kan være tiltrængt efter en bagoverbøjning som Sfinks. Lig på maven med god afstand mellem de bøjede ben, hvor fødderne peger lige mod loftet. Før armene frem og hvil panden på hænderne. Lad nu benene vippe langt ud til den ene og så den anden side

OM YVONNE HANSEN

Yvonne Hansen er uddannet yoga- og pilatesinstruktør og har haft Yin Yoga som sit speciale siden 2007. Yvonne har et inderligt ønske om at inspirere alle til at komme ned på gulvet og få motioneret bindevævet uden at gøre det sværere, end det er. Hun har udgivet bøgerne ’YIN YOGA – stræk dig til velvære Vol. 1’ og ’YIN YOGA – stræk dig til velvære Vol. 2’, som er en fortsættelse af den første bog.

2019-06-25T12:23:31+00:00Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.