Vores søn fortæller intet om sig selv

/, Udvalgte A/Vores søn fortæller intet om sig selv

Vores søn fortæller intet om sig selv

Spørgsmål:

”Kære Inge, vi er forældre til Matthias, som går i 7. klasse, og vi er den type forældre, der rigtig gerne vil være en del af vores børns skole og hverdag – både hvad angår lektier og hans sociale liv. Matthias har en storesøster på 16 år, som helt af sig selv fortæller os om, hvad der sker i skolen, både det gode og det, der trykker hende. Vores udfordring med Matthias er, at han ikke rigtigt lukker os ind i sin verden. Han fortæller stort set aldrig noget af sig selv og svarer kun begrænset på vores mange spørgsmål. Har du nogle gode tips til hvordan vi kan få vores søn til at tale mere med os?

Hilsen Berit og Søren Ø. Jensen”

Svar:

Kære Berit og Søren, Tak for jeres brev først og fremmest, og tak for at I tager fat på et emne, der ligger lige under overfladen i mange hjem, men som mange ikke rigtigt tager fat på at tackle, fordi den manglende dialog hurtigt tilskrives: ”Sådan er de unge i dag” – og det gælder især drengene.

Dialogen med vores børn er vigtig af mange årsager, ikke mindst fordi det ofte er via den vej, at vi får indblik i, hvad der foregår i vores børns ydre og indre liv. Der kan være flere grunde til at vores børn ikke lukker os ind i deres hverdag. Når børn og unge ikke af sig selv fortæller os om deres liv, så opfatter vi det ofte som et tegn på, at alt er vel. Intet nyt er godt nyt som man siger. Og det kan være sandt i mange tilfælde. Det er den ene ting.

Den anden er, at vi som forældre kan reflektere over vores reaktioner, når vores børn fortæller os om noget, de har gjort eller oplevet, som strider imod vores egen opfattelser af, hvordan vi gerne vil have, vores børn opfører sig. Hvis mit barn en dag fortalte, at han pjækkede fra Tysk, fordi en ven havde foreslået, at de i stedet skulle smutte ned til bageren og købe kager, vil måden jeg reagerede på være vigtig for, om mit barn næste gang ville have lyst til at fortælle mig om noget, han har gjort.

Bestod min reaktion af skæld ud og løftede pegefingre? Eller forholdt jeg mig undrende og spørgende til, hvorfor han havde truffet netop det valg, og hjalp ham til at få øje på de mulige konsekvenser? Løsrivelsen fra forældrene er en naturlig og central del af det at være teenager. Dertil hører også, at vi ikke længere er selvskrevne til at vide alt. En (præ)teenager har ofte behov for at udvikle et personligt, indre liv som vi ikke er en del af, eller kun i begrænset omfang. Det er okay langt hen ad vejen, men når vi ikke gør den åbne dialog til en fast del af vores familieliv, når tingene går godt, så kan det være svært lige pludselig at være super god til dialog, når der virkelig er noget på færde.

Som med det meste andet kan åben dialog trænes og blive en naturlig del af vores hverdag. ”Hvordan er det gået i skolen i dag”? De fleste af os kender svaret på forhånd, for i de fleste tilfælde med et barn, der ikke er særskilt fortællende, vil svaret være: ”Fint.”. Børn har også en tendens til gerne at ville samar- bejde, og frem for alt ikke bekymre deres forældre. Derfor vil de fleste børn til sådan et spørgsmål give det svar de tror, vi forældre helst vil høre, nemlig at det går dem godt, og at der ikke er noget at bekymre sig om. Spørgeformen er desuden lukket, bærer præg af at være et rutinespørgsmål og lægger op til et kort svar. Så vi kan med fordel kigge på andre måder at stille spørgsmål på, som viser vores oprigtige interesse og ønske om åben dialog. Tips til mere dialog og inviterende spørgsmål Stil spørgsmålet i en åben form der kræver mere end et enstavelses-svar.

Du er på den sikre side, hvis dit spørgsmål starter med HV- f.eks. Hvad, Hvem, Hvordan, Hvorfor-spørgsmål. Vær nærværende og opmærksom når du stiller dit spørgsmål. Tænk på timingen og dit kropssprog. Hvis du stiller spørgsmål lige når dit barn er i gang med noget andet, eller hvis du stiller det, mens du selv er midt i noget eller har din opmærksomhed på computer eller mobil, får du helt sikkert ikke den ønskede effekt.

Start evt. jeres samtaler op med ufarlige emner, der ikke går for tæt på, for først at skabe adgang. Vær oprigtigt interesseret og nysgerrig – gør det ikke til et ”pædagogisk projekt” for dit barn kan mærke dine intentioner. Husk – den åbne dialog gælder alle familiens medlemmer. Det er muligt, at det i starten vil føles lidt underligt. Det gør ikke noget, så længe I alle deltager på lige fod. Det er helt fint at fortælle jeres børn, at I har lyst til at tale mere sammen som familie og på den måde sætte gang i processen. I kan også selv lave jeres spørgsmål til hinanden. Lad hvert familiemedlem stille 10 spørgsmål skrevet ned på 10 stykker pa- pir. Så lægger I alle papirerne med spørgsmål ned i en krukke, og når I f.eks. spiser aftensmad, kan I skiftes til at trække et spørgsmål, som I alle så skal svare på på skift.

I stedet for spørgsmål kan I vælge at lade familiens medlem- mer skrive emner op, som I så trækker op af krukken og taler om. Dette er en god måde at få indsigt I, hvad der rører sig inde i dit barn. Relationen til vores barn styrkes af god dialog og forbereder os på de svære samtaler, når der virkelig er noget på spil. God fornøjelse! Kh. Inge Temple

 

17 ALTERNATIVER TIL “HVORDAN ER DET GÅET I SKOLEN I DAG?”

• Hvis jeg om lidt talte med din lærer, hvad ville han så fortælle mig over dig og din dag i dag?

• Fortæl mig en ting som du har lært i skolen i dag?

• Hvad er det bedste der er sket i skolen i dag?

• Hvor legede du i dag i det store frikvarter og med hvem?

• Hvem er den sjoveste person i din klasse og hvorfor er han/hun sjov?

• Hvordan har nogen hjulpet dig i dag?

• Hvornår har du kedet dig i dag og hvorfor?

• Hvem kunne godt bruge lidt hjælp fra dig i klassen?

• Fortæl mig om tre gange fra i dag hvor du sagde noget højt i klassen.

• Hvilket ord har læreren brugt mest i dag?

• Fortæl mig om noget der fik dig til at grine i dag?

• Hvem i din klasse kunne du have været lidt sødere ved i dag?

• Fortæl mig tre ord som bedst beskriver din dag?

• Fortæl mig noget godt/rart som skete i dag i skolen?

• Hvis din klasse kunne få to ønsker opfyldt, som ville gøre alle børnene glade, hvad skulle det så være?

• Hvis du kunne gøre noget godt for en af dine klassekammerater, hvem ville du så vælge og hvad ville du gøre?

• Hvad gør I i den klasse for at gøre din klasse til et rart sted at være for alle?

2019-05-28T18:57:14+00:00FAMILIEBREVKASSEN, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.