Træn fokus på det positive

//Træn fokus på det positive

Træn fokus på det positive

De fleste kender det sikkert. De er negative og har svært ved at få øje på det positive. Det kan gå helt galt, hvis man faktisk oplever noget, som går én imod. Magasinets trivselskonsulent giver i denne måned forslag til at træne de positive sider.

TEKST: INGE TEMPLE, TRIVSELSKONSULENT & COACH

Kære Inge,

Jeg er træt af at være negativ! På en måde er det som om, at jeg bare altid ser glasset som halvtomt i stedet for halvt fyldt. Og det er noget, som mine omgivelser er begyndt at kommentere på og som min kæreste og mine veninder har påpeget for mig. Det går helt galt for mig, når jeg oplever trælse ting i mit liv. Så bliver jeg virkelig negativ og har meget svært ved at få øje på det positive. Men selv når ting går godt, synes jeg alligevel, at det negative og det, der kunne forbedres, fylder for meget.

Det er faktisk sjældent, at jeg sådan helhjertet kan sige: ”Ja! Det var fedt!” uden med det sammen at komme i tanke og tale om det, der IKKE var så fedt. For eksempel var min kæreste og jeg på to ugers sommerferie i Grækenland på et dejligt hotel og det var faktisk overvejende en rigtig god ferie. Men når folk spørger ind til ferien, får jeg altid lige med, at maden ikke var noget at råbe hurra for og at der var larm fra poolområdet sent om aftenen. Jeg undrer mig virkelig over, hvad det er, der gør mig så negativt indstillet, mens min kæreste er helt anderledes positiv? Jeg har mange gange besluttet mig for at være mindre negativ og blive bedre til at se det positive – men det er ikke lykkes mig endnu. Har du nogle gode tips til mig, om hvordan jeg kan blive mere positiv? Venlig hilsen, Den Alt For Negative

Kære Negative,

Tak for din mail og dit gode spørgsmål, som jeg tænker rigtig mange af os kan genkende i sig selv. Først og fremmest vil jeg sige til dig, at dit ønske om at stå mere positivt i livet kan omsættes til handling gennem træning. Med den rette indsats kan du skabe mere plads til det positive i dit liv. Så det er gode nyheder! Men lad mig starte med at fortælle lidt om, hvor negativitet kommer fra. Negativitet er dels personlighed, dels menneskelig natur og dels dårlig vane.

Med hensyn til personlighed bliver vi alle i barndommen påvirket af vores forældre og andre nære. Du kan jo prøve at reflektere lidt over dine forældres indflydelse på din negativitets tendens? Derudover er vores egne livsoplevelser med til at påvirke, hvordan vi reagerer. Både hvilke oplevelser vi har haft og hvordan vi selv er blevet mødt, for eksempel i hjemmet og i skolen. Børn, der mødes med negativitet, lave forventninger, skæld ud og så videre, vil komme til at forvente en vis portion negativitet og vil have sværere ved at få øje på det positive.

Nogle af os har også en mere veludviklet kritisk sans eller er måske mere perfektionistiske – hvilket også kan bidrage til, at vi altid kan finde fejl og mangler. Derudover er det sådan, at vi mennesker har en naturlig negativitets bias – altså en tendens til at lægge mere mærke til det negative. Vi bliver simpelthen mere opmærksomme på det negative. Dette er en slags overlevelsesstrategi designet til at sikre, at vi får øje på det potentielt farlige og dermed kan nå at reagere.

Dette ligger i mere eller mindre grad iboende i alle mennesker. Forskning viser samtidig, at der skal mellem 3 og 5 positive oplevelser til at opveje en negativ oplevelse. Det vil sige, at vi grundet den menneskelige natur faktisk må gøre os mere umage for at få øje på det positive. Så kommer vi til den dårlige vane.

Du har vænnet dig til at lade det negative fylde mest – det er der, du har dit fokus og her gælder det kort sagt, at det vi fokuserer på, får vi mere af. Når vi gør, som vi plejer, fodrer vi vores autopilot – og bunden til en dårlig vane er lagt. Når vi vil ændre på vores vaner, må vi gøre noget nyt og gå ad nye veje. Heldigvis er vores hjerner plastiske og vi kan ændre både vaner og tankemønstre gennem hele livet.

TRÆN POSITIVT

Spot det positive – gå aktivt på opdagelse i det positive univers. Vælg at spotte alt det gode i oplevelsen, personen eller aktiviteten. Du får helt sikkert stadig øje på de samme fejl og mangler som før, men start med at træne dig selv i ikke at dvæle ved dem eller sætte ord på dem. Selv negative oplevelser kan indeholde positive aspekter. Hokus pokus positiviteten i fokus – hold din vane med at kommentere på det negative under kontrol og skub dit fokus hen på det positive, som du har spottet.

Når negativitetens stemme dukker frem så sig ”Nej tak” og vælg at vende tilbage til det positive. Det kan hjælpe dig at give din negative stemme en form. Forestil dig hvordan stemmens ejermand ser ud og visualisér hvordan han eller hun dukker op og sidder på din skulder. Det vil gøre det lettere for dig at sige: ”Hej dér var du lige igen – og Nej tak”.

Reframing – hvis den negative stemme kommer igennem, kan du udfordre den lidt ved at reframe den negative oplevelse. Når maden på hotellet var mindre god, har det måske betydet, at du ikke fik spist så meget, at du tog på i ferien? Larmen fra poolområdet om aftenen kunne du vælge at se som et tegn på, at en masse mennesker havde en supergod ferie? Denne metode gør dig vant til at se andre sider af det, du tolker som noget negativt og er med til at træne din positivitets muskel. Jeg kan anbefale dig at læse bogen Flip, som er skrevet af sociolog og forskningsformidler Anette Prehn.

Hun arbejder med hjernens spilleregler og bogen handler om, hvordan du kan ”flippe” din hjerne og dermed dine fortolkninger. Bogen indeholder mange gode øvelser og refleksioner, som kan hjælpe dig. Tidsbegræns det negative – hvis du vil give det negative lidt plads, så gør det med tidsbegrænsning. Giv dig selv 5 minutter til at remse det negative op inde i dig selv og vend derefter tilbage til at spotte det positive. God fornøjelse og husk at en positiv indstilling ikke er det samme som at være lalleglad hele tiden. Kærlig hilsen, Inge

 

2019-10-01T20:41:42+00:00Uncategorized|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.