TRÆK VEJRET NED I MAVEN

/, Udvalgte A/TRÆK VEJRET NED I MAVEN

TRÆK VEJRET NED I MAVEN

Når vi står over for en trussel, sætter kæmp eller flygt responsen automatisk i gang. Vi trækker vejret hurtigt for at suge ekstra ilt ind, så vi kan flygte fra den farlige situation. Det er smart, når vi står over for en kortvarig og akut trussel. ”Din kæmp eller flygt respons er beregnet til at vare i kort tid, som en reaktion der kommer og går. Men i dag er vi omgivet af så mange ting, der kan stresse os, at vi konstant er anstrengt. Det er blevet så normalt for os, at vi ofte ikke bemærker det,” fortæller Kathrine Rosa fra Harvard Medical School.

”Resultatet er, at vi nu trækker vej- ret fra brystet.” Vi kan imidlertid ændre vores reaktion på stress ved at trække vejret fra maven i stedet for fra brystet. Når du trækker vejret ned i maven, aktiveres din afslapning. Det beroliger hjertet og blodtrykket og sænker dit stressniveau.

”Hvis du ikke er vant til at trække vejret med maven, så prøv denne øvelse: Sid på en stol, læn dig forover og placér dine albuer på knæene. Træk så vejret naturligt. Denne stilling tvin- ger dig til at trække vejret fra maven, og så ved du, hvordan det føles,” forklarer Kathrine Rosa. Hun forklarer også en anden teknik, der gør dig bevidst om din vejrtrækning. ”Placér en hånd på din mave og en på dit bryst. Få hånden på brystet til at forblive i ro, mens hånden på maven bevæger sig udad, ligesom hvis du pustede en ballon.” Når du er blevet bevidst om din vejrtrækning, kan du bruge det, som Kathrine Rosa kalder en ”mini strategi”. ”Hver gang du føler dig stresset, tager du ganske enkelt tre lang- somme og kontrollerede, dybe vejrtrækninger.”

”Det er en simpel teknik. Men det stopper kæmp eller flygt responsen. Over tid kan din vejrtrækning beskyt- te dig, sådan at du ikke er så skrøbelig over for stress.” Til sidst foreslår Kathrine Rosa, at man øver vejrtrækningen hver dag. For eksempel én gang hver time. “For når det bliver en vane, så kan du automatisk sætte gang i denne vejrtræk- ning, hver gang du er i en stresset situation.”

2019-11-06T18:51:06+00:00Psykologi, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.