Sund livsstil nedsætter risikoen for demens

/, Udvalgte A/Sund livsstil nedsætter risikoen for demens

Sund livsstil nedsætter risikoen for demens

Jo ældre man bliver, jo større er risikoen for at udvikle demens. Det gælder, både hvis man lever sundt og hvis man lever mindre sundt. Nogle tilfælde af demens skyldes arvelighed. Det kan selv den sundeste livsstil ikke ændre på. Men en sund livsstil kan i nogle tilfælde udskyde det tidspunkt, hvor man begynder at opleve de første symptomer på demens.

 

STOP RYGNING

Rygning øger risikoen for demens. Det skyldes bl.a., at rygning øger risikoen for åreforkalkning, mindsker ilt-tilførslen til hjernen og øger risikoen for hjertekarsygdomme. Risikoen for demens af enhver slags er øget med 30 pct. for rygere sammenlignet med ikke-rygere.

Tallene er gennemsnitberegninger og siger altså ikke noget om den enkelte rygers risiko for demens. Nogle år efter rygestop har eks-rygere tilsyneladende ingen forøget demensrisiko sammenlignet med personer, der aldrig har røget. Så selv om man har røget i mange år, er der god grund til at lægge tobakken på hylden.

DRIK MINDRE

Der er sammenhæng mellem alkohol og demens. Langvarigt alkoholmisbrug øger risikoen for alkoholrelateret demens, da personer med et massivt alkoholmisbrug risikerer at udvikle svære hukommelsesproblemer. Alkohol er dog ikke entydigt dårligt for helbredet. Det afhænger bl.a. af mængden.

Et beskedent alkoholforbrug – svarende til Sundhedsstyrelsens genstandsgrænser – er forbundet med et fald i dødelighed, hjertekarsygdomme, hjerneblødninger, blodpropper og demens. Tal fra Nationalt Videncenter for Demens viser, at personer, der drikker alkohol i beskedne mængder – sammenlignet med personer, der ikke drikker alkohol – har ca. 34 pct. nedsat risiko for Alzheimers sygdom og ca. 32 pct. nedsat risiko for demens af enhver slags.

Tallene er gennemsnitberegninger og siger altså ikke noget om den enkelte persons risiko for demens. Fordel alkoholforbruget jævnt ud over ugens dage. Lad være med at drikke det hele på én gang.

SPIS MINDRE SUKKER

Risikoen for at udvikle demens af enhver type er øget med ca. 50 pct. ved type 2 diabetes. Det viser både danske og internationale befolkningsundersøgelser. Tallene er gennemsnitberegninger og siger altså ikke noget om den enkelte persons risiko for demens.

Mange kan holde type 2 diabetes i ro ved blandt andet at holde vægten nede, være fysisk aktiv i hverdagen samt spise en kost med et højt indhold af fuldkorn, frugt og grønt. Du kan få inspiration på Diabetesforeningens hjemmeside.

PAS PÅ BLODTRYKKET

Forhøjet blodtryk midt i livet (ca. 35-65-års alderen) øger risikoen for vaskulær demens med ca. 60 pct. Forhøjet blodtryk kan forebygges ved at spise sundt, spare på saltet, holde vægten nede og være fysisk aktiv. Det kan behandles med blodtryksregulerende medicin.

VÆR SOCIAL

Dyrk oplevelser og gode grin med venner og familie. Sociale aktiviteter er en stimulerende og ofte fornøjelig aktivitet for din hjerne og dine intellektuelle funktioner. Bor du alene, så opsøg foreninger og arrangementer, hvor du kan komme i kontakt med andre mennesker.

DYRK FYSISK AKTIVITET

Motion og fysisk aktivitet beskytter mod demens. Både intensiv træning (f.eks. løbeture) et par gange om ugen og let til moderat træning (f.eks. gåture, cykelture) dagligt ser ud til at have en beskyttende virkning mod demens.

Der er flere mulige forklaringer på, hvordan fysisk aktivitet kan have en positiv indvirkning på hjernens funktion: normalisering af blodtryk; bedre blod- og iltforsyning; dannelse af nye hjerneceller i hukommelsescentret m.v. Når du bevæger dig, stimulerer du hjernen, og det er samtidig nemmere at holde normalvægten. Dansk forskning har desuden påvist, at fysisk aktivitet kan have en positiv effekt på psykiske symptomer hos mennesker med Alzheimer.

SPIS SUNDT

‘Middelhavskost’ og beslægtede kostsammensætninger kan nedsætte risikoen for demens. Omvendt ser det ud til, at mangel på B- og D-vitamin kan øge risikoen for demens. Meget tyder også på, at en kost med et højt indhold af bl.a. grøntsager (især af den grønne, bladrige slags), bælgfrugter, olivenolie, fisk og skaldyr nedsætter risikoen for demens.

HOLD HJERNEN I GANG

Meget tyder på, at man ved at holde hjernen aktiv livet igennem, kan opnå en beskyttende virkning mod udvikling af demens senere i livet. Hjernen styrkes med arbejdsmæssige udfordringer, uddannelse og mentalt stimulerende fritidsaktiviteter. Man kan ikke sige, at bestemte fritidsaktiviteter – som f.eks. kryds og tværs – er bedre til at forebygge demens end andre aktiviteter.

Der er snarere tale om en slags masse-effekt, så jo flere forskellige udfordringer, du giver din hjerne, desto bedre. Bemærk, at sociale aktiviteter og samvær med andre mennesker stimulerer hjernen på en bred og alsidig måde. Gå på kursus, lav frivilligt arbejde, hold dig beskæftiget – også efter, at du har forladt arbejdsmarkedet.

STYRK SØVNEN

De fleste befolkningsundersøgelser viser en klar sammenhæng mellem søvnforstyrrelser og demens. Det er dog uklart, om søvnforstyrrelser er årsag til demens – eller om søvnforstyrrelser i nogle tilfælde er forårsaget af begyndende demens og de forandringer i hjernen, som sygdommen medfører.

Prøv at få en så god søvnrytme som muligt. Du kan få gode input på Psykiatrifondens hjemmeside.

 

2019-03-12T21:03:40+00:00Kend din krop, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.