Styrk dit barns motorik

//Styrk dit barns motorik

Styrk dit barns motorik

Hvert tiende barn har motoriske problemer og det kan have store konsekvenser. Her får du gode råd til, hvordan du støtter dit barns motoriske udvikling på en sjov og legende måde i hverdagen.

TEKST: SIGNE LYKKE SCHOUW, BØRNEULYKKESFONDEN

At børns motoriske udvikling er vigtig, kommer næppe som nogen overraskelse for særlig mange forældre. Alligevel har hvert tiende barn i dag direkte motoriske vanskeligheder, når de begynder i indskolingen. Det kan give problemer med indlæringen og kan få konsekvenser helt ind i voksenlivet. Når et barn bevæger sig, træner det motorik og koordination og bidrager til barnets kognitive, intellektuelle og sociale udvikling.

Aktive børn har eksempelvis vist sig at være bedre til at koncentrere sig og modtage ny læring, fordi der er fundet positive sammenhænge mellem fysisk aktivitet og kognitive processer. Bevægelse har desuden stor betydning for barnets sociale trivsel. Et barn, der er trygt ved sin egen krop og føler, at det kan mestre sin krop, har lettere ved at indgå i lege og blive en del af et socialt fællesskab med andre børn.

Deltagelse i fysiske aktiviteter med andre børn giver barnet selvværd og selvtillid og kan danne grobund for nye sociale relationer. ”Børn skal kunne lege og bevæge sig overalt, hvor de færdes,” siger Henriette Madsen, som er generalsekretær i Børneulykkesfonden og tilføjer: ”Mange børn bliver ikke motorisk udfordret og det har resulteret i stigende tendenser som overvægt, inaktivitet og usunde vaner. Derfor har vi for eksempel lavet kampagnen ’Hej skal vi lege?’ med det formål at inspirere børn til en hverdag med mere bevægelse og fysisk aktivitet.”

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn bevæger sig en time hver dag og at de mindst to gange om ugen bevæger sig i 20 til 30 minutter med høj intensitet. Det kan umiddelbart lyde af meget, hvis man er småbarnsforælder med fuldtidsjob, for der er nok at se til. Det behøver dog ikke blive en sur pligt. Det handler derfor om at gøre fysisk aktivitet til en del af de daglige gøremål. Det kan måske være med til at gøre hverdagen sjovere.

På vej til institution/skole: Tag cyklen så ofte det er muligt. Selvom barnet sidder bagpå i barnestol, inspirerer du barnet til selv at cykle senere i livet. Hvis I tager bilen til institution/skole, så parkér et stykke væk og hink, gå baglæns eller løb om kap resten af vejen. Gå på line på stregerne i fortovet, stenene ved stranden, træstubbene i skoven — alle steder, hvor det er muligt.

Derhjemme: Når barnet ser tv eller spiller på tablet, kan det med fordel foregå på maven. Enten i sofaen eller med puder på gulvet. På den måde styrkes barnets rygmuskulatur. Skøjt rundt på en eller to gulvklude. Sådan kan man inddrage barnet i rengøringen. Stå på ét ben og børst tænder. Begynd med at holde fast i håndvasken med én hånd, hvis det er for svært.

ET SUNDT SAMARBEJDE

Børneulykkesfonden medvirker til at gøre Danmark sikkert for børn, gennem læring og oplysning om sikkerhed. Børneulykkesfonden skaber resultater gennem forebyggende aktiviteter, som tager udgangspunkt i børns leg, kreativitet og fysisk udfoldelse.

2019-05-02T16:21:00+00:00BEVÆGELSE OG MENTAL SUNDHED|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.