Stærkere immunforsvar via tarmene

/, Udvalgte A/Stærkere immunforsvar via tarmene

Stærkere immunforsvar via tarmene

”Har du en god mave, bliver du aldrig syg.” Sådan har indiske Ayurveda-filosoffer sagt gennem årtusinder. Med god ret. For 80 pct af dine immunceller sidder i tarmene. En velfungerende tarm øger altså chancerne for, at dit immunforsvar også er i orden.

TEKST DORTHE KROGSGAARD OG PETER LUND FRANDSEN, TOUCHPOINT ACADEMY

Varieret kost styrker immunforsvaret. Men i en gennemsnitlig dansk kost stammer 70 pct af energiindtaget fra blot seks fødeemner: mælkeprodukter, hvede, rug, svinekød, oksekød og kartofler. Ikke underligt at kroppen protesterer. Et godt sted at komme i gang med mere variation er morgenmaden. Rester fra middagsmaden aftenen før eller varier morgenmaden mindst tre gange om ugen. At spise årstidens grøntsager giver også en naturlig variation.

 

IMMUNFORSVARET OPLADES AF RO

Når vi er i ”flugt/kamp”-tilstand (= stress), sættes tarmene på standby. Det er en meget hensigtsmæssig reaktion, når det handler om en kortvarig energiudladning, men ikke godt, når flugt/kamp-reaktionen i kroppen er langvarig. Stress er immunforsvarets største fjende. Minimum syv timers uafbrudt søvn giver immunforsvaret et boost.

SÅDAN VÆKKER DU DIT IMMUNFORSVAR

At bruge fem minutter tre gange om dagen, gerne mere, på opmærksomhed til dit immunforsvar er en god investering. Tyktarmen er her i fokus. Tag en pause fra computeren, smid skoene og masser refleksområder for tyktarmen på fodsåler og lår.

MED BOLD:
Placer en bold under fodsålen. En tennisbold er velegnet, eller hvis der er tæppe på gulvet kan du også bruge en pigbold. Sid eller stå og masser hele den midterste del af fodsålen på begge fødder, svarende til tyktarmområdet. Fortsæt i fem minutter.

PÅ LÅRENE:
På den forreste, udvendige side af lårene findes i flere zoneterapitraditioner et refleksområde for tyktarmen. Det svarer til området imellem sidesømmene og pressefolderne på et par jeans. Knyt hænderne og masser zonerne med knoerne. Brug dybe roterende bevægelser hele vejen fra hofter til knæ. Teknikken kan gøres stående eller siddende. Bliv ved i fem minutter.

PÅ FODSÅLERNE:
Sid afslappet med den ene fod på det andet knæ og masser de viste reflekszoner for tyktarmen. Start nederst på højre fod og arbejd zonen igennem tre gange dybt og langsomt.

Skift til venstre fod og fortsæt på samme måde i reflekszonens forløb og slut indvendigt på venstre hæl. Fortsæt gerne i fem minutter.

JORDFORBINDELSE GØR DIG SUNDERE

En halv time på bare fødder om dagen på græs eller sand er en effektiv og gratis måde at styrke immunforsvaret. Ny forskning fra USA viser nemlig, at kroppen optager frie elektroner fra jorden, når man er elektrisk forbundet med den (earthing). Elektronerne virker som antioxidanter og er med til at bremse inflammationsprocesser.

 

Touchpoint er et center med klinikker og efteruddannelseskur- ser der har til huse på Institut for Integreret Behandling i København og nu også leverer guides til Ma- gasinet Sundheds læsere. Læs mere på www.touchpoint.dk

 

2019-02-06T13:04:32+00:00Din krop, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.