Søvnapnø – en gene for mange

/, Udvalgte A/Søvnapnø – en gene for mange

Søvnapnø – en gene for mange

Hver nat oplever personer med søvnapnø, at deres lufttilførsel stopper i flere korte perioder under søvnen. Det kan ødelægge både deres eget og omgivelsernes liv.

TEKST NILS SJØBERG FOTO COLOURBOX

Godt 250.000 danskere har søvnapnø. Alligevel er kun 60.000 i behandling. Det betyder, at rigtig mange går rundt med uopdaget søvnapnø. En lidelse, som er med til at forhindre en tilfredsstillende nattesøvn, når lufttilførslen stop- per i flere korte perioder under søvnen.

”Det er klart, at søvnapnø påvirker folk hele døgnet rundt”, siger Ellinor Wolff, der er formand for Dansk Søvnapnø Forening. ”Om natten er symptomerne snorken, vejrtrækningspauser, hyppig vandladning, urolig søvn med spjættende arme og ben. Om dagen er personer med søvnapnø konstant trætte, har dårlig koncentrationsevne, hukommelsesproblemer og morgenhovedpine”, fortæller Ellinor Wolff.

FLERE SYGDOMME

Formanden for Dansk Søvnapnø Forening henviser til forskningsresultater over ubehandlede søvnapnøpatienter. Af beregninger fremgår det, at hver patient koster samfundet 30.000 kr. årligt. På årsbasis bliver det en samlet udgift på mindst 6 mia. kr.

”Desuden er det vigtigt at huske på, at søvnapnø også går ud over partneren, der sover ved siden af”, siger Ellinor Wolff. Undersøgelser viser desuden, at partnere til søvnapnøpatienter har et højere medicinforbrug, højere arbejdsløshed og et lavere indkomstniveau end gennemsnittet af danskerne.

Der er også en række langsigtede påvirkninger ved søvnapnø. Patienter med ubehandlet søvnapnø har øget risiko for forhøjet blodtryk, overvægt, hjertekarsygdomme samt type 1- og 2-diabetes. Formand for Dansk Søvnapnø Forening, Ellinor Wolff, støttes i sine synspunkter af professor og forskningschef dr. med. Lise Tarnow. Professoren, som forsker i søvnapnø, oplyser, at den typiske person, som bliver diagnosticeret med søvnapnø er en lidt overvægtig mand.

”Af den gruppe, som vi har undersøgt med søvnapnø har en stor del af gruppen også hjertesygdom og diabetes”, fortæller professor Lise Tarnow, som gør opmærksom på, at normal søvn er med til at sænke blodtrykket, hjerterytmen og slagvolumen.

SØVN ER ABSTRAKT

Antallet af danskere med søvnapnø kan reelt være højere end de anslåede 250.000. En af de personer, som er i behandling er skuespilleren Tommy Kenter. Han har sovet med et C-PAP-apparat og en maske i snart 20 år. Løsningen sikrer ham ilt, når han sover.

”Jeg vidste ikke, at jeg havde søvnapnø. Jeg var bare altid træt, og kunne falde i søvn de mærkeligste steder. Derfor ændrede det hele mit liv til det bedre, da jeg begyndte at sove med C-PAP-masken”, fortæller skuespilleren. ”Når jeg en sjælden gang har sovet uden masken, finder jeg ud af, at jeg ikke kan undvære den”, siger Tommy Kenter. At søvn er den vigtigste faktor for vores sundhed, konstaterer Chris MacDonalds, der satte fokus på problematikken med dårlig søvn og diabetes i sit seneste tv-program i det tidlige forår.

”Vi prioriterer bare ikke søvn lige så højt som kost og motion”, påpeger Chris MacDonald. Chris MacDonald henviser ligesom professor Lise Tarnow til forskningsresultater som dokumenterer, at for lidt søvn nedsætter hjernens funktioner. ”Efter seks dage med kun seks timers søvn nedsættes hjernens eksekutive funktion til et niveau, man refererer til som ”mild præfrontal dysfunktion”.

Selv efter tre nætter med 10 timers søvn er hjernens funktionsevne ikke kommet sig”, fortæller Chris MacDonald, der sammenligner søvnmangel med alkoholindtag. ”Vi får nedsat reaktionsevne og mangler dømmekraft, når vi ikke får søvn nok. Vi kan ikke længere vurdere, hvornår vi er dysfunktionelle, og hvornår vi fungerer optimalt. Vi er nemlig så robuste, at vi sagtens kan befinde os i et mellem- stadie mellem optimal og dysfunktionel funktion i lang tid, uden at vi føler, vi er nødt til at gøre noget ved det. Det betyder, at det kan være helt galt, uden at vi ved det og gør noget ved det”, påpeger Chris MacDonald, som gør opmærksom på, at søvn er så abstrakt for os, at vi lettere kan forholde os til motion og sund mad.

 

PÅVIRKNINGER PÅ KORT SIGT

Søvnapnø forårsager umiddelbart en alvorlig fare, da kroppen ikke får tilført ilt nok (og samtidigt heller ikke kommer af med den giftige kuldioxid). Det faktum, at kroppen konstant vækkes på grund af søvnapnø, betyder også, at den ikke får tilstrækkeligt med søvn. Dette kan betyde et lavere energiniveau og uopmærksomhed næste dag og have en negativ effekt på humøret og kontakten med
andre mennesker. Der er også en øget risiko for hukommelsestab og humørsvingninger.

PÅVIRKNINGER PÅ LANG SIGT

Ubehandlet søvnapnø er blevet forbundet med en øget risiko for andre kroniske og livstruende sygdomme som forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme, ligesom en dårlig søvn gør det sværere for personer med type 2-diabetes at kontrollere deres glukose. Første skridt mod behandling af søvnapnø og et sundere liv er at kende tegnene og symptomerne på sygdommen og bede lægen om at blive screenet og testet. Omkring 80 procent af mennesker med søvnapnø ved ikke, at de lider af det. Det skyldes til dels, at de aldrig selv er vidner til de natlige symptomer.

HVAD ER SØVNAPNØ?

Søvnapnø er en forstyrrelse af luftvejene, som indtræffer, når man sover. Søvnapnø rammer cirka fire pct. af den danske befolkning.

HVAD ER ÅRSAGEN TIL SØVNAPNØ?

Der findes tre typer af søvnapnø:
• Obstruktiv Søvnapnø (OSA), er den type søvnapnø over 80 procent af søvnapnøpatienterne lider af. Den opstår på grund af et kollaps i de øvre luftveje, som blokerer den øverste del af luftrøret og forhindrer luften i at passere frit til og fra lungerne.
• Central Søvnapnø (CSA), har fået sit navn, fordi denne type søvnapnø har forbindelse til central- nervesystemet og opstår, når hjernen holder op med at sende signaler til kroppen om at trække vejret. Vejrtrækningen sætter først i gang igen, når kroppen mærker tegn på iltmangel og/eller et forhøjet niveau af kuldioxid, der skal udåndes.
• Kompleks Søvnapnø (CompSA) er en kombination af OSA og CSA. Når hjernen registrerer, at man er holdt op med at trække vejret, vil den vække dig i præcis den tid, det tager at tage en mundfuld luft og begynde at trække vejret igen. Herefter falder du i søvn igen, og cyklussen begynder forfra. Dette kan ske over 120 gange i timen, uden at du kan huske noget om det, når du vågner. Tidligere mente man ikke, at snorken havde akutte effekter på hjernefunktionerne, men nu viser det sig, at selv en mindre grad af manglende iltmætning i løbet af patienternes søvn er skadelig for hjernen.

Nylige undersøgelser viser, at ca. 60 pct. af alle patienter, der indlægges med blodprop i hjernen, også lider af overset og ubehandlet søvnapnø.

 

2019-06-08T17:12:24+00:00Din krop, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.