Skønne fødevarer der gavner hjertet

/, Udvalgte A/Skønne fødevarer der gavner hjertet

Skønne fødevarer der gavner hjertet

Bananer

Åreforkalkning opstår langsomt. I starten er der kun få symptomer. Men over tid kan problemerne begynde at vise sig, når blodet forhindres i at bevæge sig og man risikerer hjerteanfald eller slagtilfælde. Åreforkalkning er et stigende problem blandt mange mennesker. Overvægt og diabetes er nemlig to af de livsstilsfaktorer, der øger risikoen. Men spiser du bananer hver dag, så kan det faktisk hjælpe dig med at forebygge åreforkalkning. Bananer er rige på mineralet kalium, der bidrager til at undgå forkalkning af årene.

Du kan få sikret en god del af dit behov for kalium fra bananer. Du kan også få dækket behovet fra blandt andet appelsiner og grapefrugt. Men uanset hvilke frugter, du foretrækker, så vil de gavne dit hjerte. Et studie fra University of Oxford viser endda, at det kun kræver en lille smule frugt, før det hjælper hjertet. Ifølge studiet så vil 100 gram frugt pr. dag reducere dødeligheden på grund af hjerte-kar-sygdom med en tredjedel.

Kilder: University of Alabama i JCI Insight samt University of Oxford i New England Journal of Medicine.

 

Nødder

Nødder reducerer risikoen for hjertesygdomme. Det er indholdet af sundt fedt, fibre og mineraler, der bidrager så positivt. Det gælder alle nødder. Men valnødder er blandt dem, der gør sig særligt godt. Valnødder indeholder nemlig sunde fedtsyrer, som sænker det ’dårlige kolesterol’. Spiser man valnødder et par gange om ugen, så oplever man knapt 20 procent mindre risiko for hjerte-kar-sygdom. Selv peanuts (som egentlig ikke er nødder) er forbundet med lavere risiko for hjertesygdom.

Det er værd at bemærke, da peanuts typisk er noget billigere. Når du spiser nødder og peanuts, får du de største sundhedsmæssige fordele ved at spise dem uforarbejdede og usaltede. Da de indeholder mange kalorier, foreslår forskere ved Harvard, at du spiser dem i stedet for andre fødevarer. Du kan skære ned på kødforbruget og spise dem i stedet. De indeholder nemlig godt med protein. Andre vegetabilske fødevarer med sunde fedtsyrer er i øvrigt også gode for hjertet. Det gælder for eksempel olivenolie, avokado og forskellige slags frø.

Kilder: Hospital Clinic of Barcelona i studiet WAHA, Harvard T.H. Chan School of Public Health i Journal of the American College of Cardiology samt American Heart Asso- ciation’s Epidemiology and Prevention.

 

Yoghurt & Ost

Fede mælkeprodukter har haft et negativt ry. De er blevet beskyldt for at øge det ’dårlige kolesterol’ og skade helbredet. Nye studier viser imidlertid, at mælkeprodukter er godt i moderate mængder. Det gælder også de fede af slagsen. De nye studier har blandt andet påvist, at personer der indtager mælk, ost eller yoghurt hver dag har mindre risiko for hjerte-kar-sygdom.

Det gælder blandt andet et norsk og et finsk studie. Ifølge det finske har fermenterede eller syrnede mælkeprodukter den bedste effekt. Det gælder for eksempel yoghurt, ost og surmælk. På trods af de positive nyheder er det dog stadigvæk en god ide kun at indtage mælkeprodukter i moderate mængder. Spiser du for meget, kan det øge niveauet af det ’dårlige kolesterol’ og risikoen for overvægt.

Kilder: McMaster University i Lancet Medical Journal, University of Bergen i American Journal of Cli- nical Nutrition samt University of Eastern Finland i British Journal of Nutrition.

 

Chokolade

En smule mørk chokolade hver dag forebygger risikoen for hjertesygdomme. For eksempel viser et studie med data fra en halv million voksne, at indtag af mørk chokolade reducerer risikoen for hjerteproblemer med knapt en fjerdedel. Det er ikke helt sikkert, hvorfor mørk chokolade er så gavnligt. Men det skyldes muligvis indholdet af antioxidanter.

Antioxidanter kan standse molekyler (frie radikaler) fra at ødelægge celler i kroppen og øge risikoen for hjerte-kar-sygdom. Derudover kan antioxidanter både reducere mængden af det ’dårlige kolesterol’ og øge det ’gode kolesterol’ i kroppen.

Studiet viser dog samtidig, at det drejer sig om en balancegang. Spiser du for meget chokolade, så øger det risikoen for hjerteproblemer. De gode råd lyder derfor at nyde de søde sager, men i moderate mængder og at foretrække chokolade med højt kakaoindhold og lavt indhold af mættet fedt. Du kan også få dækket behovet for antioxidanter fra andre fødevarer, og især fra frugt og grønt.

Kilder: University of Warwick i British Journal of Nutrition samt Icahn School of Medicine på European Society of Cardiology Conference.

2019-02-27T18:42:49+00:00Kost, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.