SIKKERT BLIK FOR PIZZA

//SIKKERT BLIK FOR PIZZA

SIKKERT BLIK FOR PIZZA

Du kan ikke snyde din egen hjerne. Navnlig ikke, når du er sulten.
Det viser ny forskning fra Israel.

Det har længe været et populært råd fra slankeeksperter, at man kan få sig selv til at spise mindre ved at servere maden på en mindre tallerken. På den måde får man nemlig et beskedent måltid til at tage sig større ud, end det er, og så er alt godt. Men en ny israelsk undersøgelse viser, at den køber din hjerne bestemt ikke.
Bag undersøgelsen står Tzvi Ganel, der som professor i psykologi ved Ben Gurion Universitetet i Beersheva gennem mange år har forsket i, hvordan synsindtryk fungerer på hjernen. Han har samarbejdet med en yngre forsker fra universitetet, Noa Zitron-Emanuel, og målet var egentlig at skaffe ny viden om spiseforstyrrelser. Men det har nu ført til resultater, der kan være til nytte for os alle, der bare gerne vil have et bedre forhold til de røde tal på badevægten.

SYNSBEDRAG
Vi tager afsæt i den såkaldte Delboeuf illusion. Det er en velkendt model for en slags synsbedrag. Forestil dig to sorte pletter på et stykke hvidt papir. De er nøjagtig lige store. De har begge en sort ring omkring sig, men den enes ring er større end den andens. Når man ser dem ved siden af den anden, vil øjet umiddelbart bedømme den sorte plet med den store ring til at være mindre end den anden. Lad os så tænke os noget, vi møder i det virkelige liv. Hvis man i stedet for sorte ringe tager to pizzaer, kan man få den ene til at ’vokse’ ved at lægge den på en mindre tallerken. Princippet er det samme, og det er rent synsbedrag.
Det er den belgiske filosof og matematiker, Joseph Remi Leopold Delboeuf, som formulerede illusionen tilbage i 1865. Hans teori er stadig god nok og den dag i dag anvendes den i den psykologiske forskning. Men når det drejer sig om kombinationen mad og sult, kommer der altså nogle andre faktorer ind over og det betyder, at den nok ikke fungerer så godt i forbindelse med slankekuren.

TRICKS GENNEMSKUES
”I første forsøg samlede vi 32 kvindelige førsteårsstuderende fra universitetet,” fortæller Ganel. ”De var alle mellem 20 og 30 år gamle. Det var tilfældigt, at de udelukkende var kvinder. Det hænger sammen med, at der bare er flere kvinder, som læser psykologi.” Naturligvis vidste ingen af deltagerne, hvad forsøget gik ud på, og det hele blev gjort efter de internationale standarder for videnskabeligt arbejde. Den ene del af gruppen fik besked på at spise normalt, og de måtte også gerne have noget i maven, når de mødte frem. Den anden del fik besked på at faste i mindst tre timer inden forsøget. Inden man gik i gang, skulle hver enkelt deltager udfylde et skema, hvor de blandt andet markerede hvor sultne, de var. Så blev de hver især præsenteret for to billeder. Det ene viste to nøjagtig lige store pizzaer på to tallerkener af forskellig størrelse. Det andet var Delboeufs klassiske illusion.
”Det førte til interessante resultater,” siger Ganel. ”Samtlige deltagere blev snydt af illusions-billedet fuldstændig i det omfang, vi havde forventet. Men ved pizza-billedet viste der sig en forskel.”
De forsøgspersoner, som havde spist på forhånd viste nøjagtig samme adfærd.
De tog fejl af pizzaernes størrelse på samme måde, som de lod sig snyde af de sorte pletter. Men samtlige sultne forsøgspersoner gennemskuede tricket og konstaterede, at de to pizzaer var ens, selvom deres øjne gerne ville have dem til at tro noget andet.

MANIPULEREDE PIZZAER
Det måtte gennemprøves. Ganel og Noa Zitron-Emanuel samlede en ny gruppe forsøgspersoner. Den aldersmæssige sammensætning var den samme, og de var også universitetsstuderende.
Men gruppen var nu udvidet til 81 personer, og der var nogenlunde lige mange mænd og kvinder. Kontrolfunktionen ændrede de også.
Pizzaerne var de samme, men som ikke-spiseligt objekt havde de valgt et billede af to lige store hjulkapsler med dæk af forskellig størrelse omkring. Det skulle gøre det mindre gennemskueligt for studerende, som måske allerede havde hørt om Delboeuf.
”Resultatet var det samme. De deltagere, som ikke havde spist, identificerede hurtigt pizzaerne som lige store, mens de andre plumpede i. Og interessant nok viste ingen af grupperne nogen mærkbar forskel på mænd og kvinder,” tilføjer professor Ganel.

De gennemførte endnu et forsøg, hvor de manipulerede med pizzabilledet, så den på den store tallerken rent faktisk blev en lille smule større. Også her gennemskuede de sultne forsøgspersoner tricket. De så hurtigt, at den ene pizza var større, mens de andre, som ikke var sultne, stadig mente, at pizzaen på den lille tallerken var den største.
Overfor hjulkapslerne lod begge grupper sig tage ved næsen i samme grad.

DYBE INSTINKTER
”Der er aldrig blevet forsket ret meget i forholdet mellem sult og synsindtryk,” forklarer Ganel. ”Nu skal vi kortlægge det nærmere og forstå, hvad det egentlig er, der foregår.”
Der findes masser af forskning på områder, der har noget med dette at gøre. Andre forskere har påvist, at folk øser meget mere suppe op til sig selv, hvis de får stukket en stor tallerken i hånden. Her er konklusionen, at portionerne bliver helt op til 77 procent større på den måde. Det samme gælder i øvrigt også med børn – de tager også for sig, hvis de har muligheden. Det ved restauratører alt om, så når der er buffet på menuen, er tallerkenerne som regel af moderat størrelse. Men, som Ganel siger, det har nok mere at gøre med økonomi end med hensynet til gæsternes slanke linje.
På samme måde hælder folk generelt mere alkohol i et højt og smalt glas end i et lavt og bredt, selv om de to glas har nøjagtig samme rummål. Dette har noget at gøre med kontraster og hvordan øjet opfatter dem, og Ganel siger også, at hvis man er godt og grundigt sulten, så vil man have en helt forståelig tendens til at øse mere op til sig selv end man kan spise. Hans og Zitron-Emanuels arbejde kan siges at gå den modsatte vej. Her er der ikke tale om at sikre sig en større eller mindre portion, men om at bedømme, hvad man rent faktisk ser. Og da er konklusionen altså, at selv moderat sult får én til at fokusere knivskarpt og skubbe synsbedrag og andre forstyrrende elementer til side.

HJERNEN VED BESKED
Ganel forventer, at dette kan få stor effekt på, hvordan man tilrettelægger slankekure. Hvis man eliminerer forsøget på at snyde hjernen med synsbedrag, fører det til en risiko for at få modsat effekt. For hjernen ved godt, at den er blevet taget ved næsen og vil forsøge at kompensere for dette senere, og denne kompensation vil resultere i, at man faktisk spiser mere, end man havde tænkt sig. Så kan man godt glemme ambitionerne om at tabe sig.
Han siger lige ud, at det ligger lidt udenfor hans ekspertise at give praktiske slankeråd, men psykologen i ham siger, at man i stedet kan spise hyppigere og afmålt, og uden at forsøge at snyde hverken sig selv eller hjernen undervejs.
Der er andre faktorer, som også har at gøre med øjet, der ser. Ganel henviser til en amerikansk undersøgelse fra 2012, hvor en gruppe forskere opdelte en fastfood restaurant i to spiseområder.
I det ene lod man forsøgspersonerne sidde i restauranten som den plejede at være – med høj musik, nøgne borde og grel belysning. Det andet indrettede man med behagelige lamper, duge på bordene og blød jazzmusik. Der viste sig en mærkbar forskel blandt de 62 tilfældigt udvalgte forsøgspersoner.
Gæsterne i den fine afdeling brugte 4,7 procent mere tid på at spise, og de var mindre tilbøjelige til at bestille mere. Hvis de endelig gjorde, var kalorieindholdet i deres bestilling 14 procent lavere, og interessant nok gav de også maden en bedre bedømmelse, selvom den var nøjagtig den samme i begge afdelinger.
”Dette er endnu et eksempel på, hvordan præsentationen kan have betydning.
Men når det kommer til selve sulten, er der ikke så meget at hatte om. Så rører det ved vores dybeste instinkter,” slutter han. ”Når sulten virkelig er alvorlig og mad bliver et spørgsmål om overlevelse, så ved hjernen godt, at der ikke er plads til at tage fejl. Og det er lige præcis den funktion, som vi ser her.”

2018-11-12T00:02:36+00:00Spiseforstyrrelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.