Sådan spiser du dig til en skarpere hjerne

/, Udvalgte A/Sådan spiser du dig til en skarpere hjerne

Sådan spiser du dig til en skarpere hjerne

Spiser du den rette mad, kan du få en skarpere hjerne.

Dette skal du have mere af:

  • Æg. En fænomenal fødevare, der bl.a. indeholder det hjernestyrkende stof cholin. De fleste kan med sindsro spise flere æg om dagen. De påvirker ikke kolesteroltallet negativt.
  • Hørfrø, nødder og kerner af alle slags er fulde af sunde fedtstoffer, som styrker membranerne om alle kroppens celler og nervecellerne i din hjerne, der faktisk primært består af fedt.

GODT TIP: Køb de danske, økologiske hørfrø. Takket være det kølige klima indeholder de mere omega 3, end hørfrø importeret sydfra.

 

  • Uraffinerede ekstra jomfruolier af høj kvalitet i mørke flasker. Opbevares køligt og tillukket, da mange af de gavnlige stoffer er flygtige.
  • Fisk. Helst økologiske, da det er din sikkerhed for et højt omega 3 indhold og ingen uønsket kemi. Små fisk som sardiner, ansjoser, ørred og sild suppleret med økologisk laks er rigtig gode kilder til de vigtige omega 3 fedtsyrer, som de fleste danskere får for lidt af. OBS: Konventionelt opdrættede fisk har et meget lavt omega 3 indhold og store rovfisk fanget i det fri kan på grund af forurening indeholde for meget hjerneskadeligt kviksølv.
  • Grønt drys. Fyld vindueskarmen med krydderurter og drys dem over alt, hvad du spiser. Grønt er generelt godt for din hjerne.
  • Kål øger dannelsen af det afgiftende stof gluthation i leveren. Ophobede affaldsstof- fer og giftstoffer renses ud af hele kroppen. Også af hjernen.

GODT TIP: Jomfrukokosolie er én af din hjernes livretter og den eneste olie, der kan tåle meget høje temperaturer.

 

Undgå:

  • Færdigretter, bageblandinger og fastfood. Meget industrimad er proppet med dårlige fedtstoffer, sukker, E-numre og hvidt mel, som i bedste fald ikke gør noget godt, og i værste fald skader både krop og hjerne.
  • Margariner og smørbare blandingsprodukter er ikke de sundeste valg. Hverken for hjernen eller resten af kroppen. Vælg gammeldags kærnet smør eller ekstra jomfruolivenolie i stedet.
  • Sukker, hvide ris og glutenholdigt hvidt brød og pasta kan i store mængder skabe ubalance og øge såvel blodsukker som insulinniveauer. Din hjerne er dybt afhængig af stabile blodsukker- og insulinniveauer.
  • Alkohol og koffein i meget begrænsede mængder kan faktisk være godt. Men koffein kan forstyrre din nattesøvn. Måske uden du opdager det. Og alkohol sætter leveren på overarbejde…

 

2019-10-29T14:52:23+00:00Hvad sker der i hjernen, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.