SÅDAN ØGER DU POTENSEN

/, Udvalgte A/SÅDAN ØGER DU POTENSEN

SÅDAN ØGER DU POTENSEN

Kost, motion, rygning og alkohol har alt sammen betydning på potensen. Man kan faktisk gøre en hel del, også før man får problemer.

TEKST: LARS LUND OG SUNDHED+

Når en mand og ofte også hans partner har været til samtale og undersøgelse hos den praktiserende læge, drøfter man de forskellige behandlingsmuligheder for impotens – i fagsprog erektil dysfunktion.

”Det er vigtigt, at vi som noget af det første, får talt om patientens livstilsfaktorer også kaldet, KRAM – Kost, Rygning, Alkohol og Motion”, siger professor, dr.med., Lars Lund fra Odense Universitetsho- spital, OUH.

”Umiddelbart lyder det simpelt, men det er overordentligt vigtigt at få disse ting på plads forud for behandlingen. Desuden taler vi med patienten om, hvilken indvirkning de forskellige ting har for den erektile dysfunktion”, fortæller han. Hvis patienten er overvægtig, vil man prøve at hjælpe ham med at tabe sig, da han ved at opnå normalvægt, opnår en stigning af det mandlige kønshormon testosteron.

”Har han for eksempel et BMI over 30, kan denne overvægt medføre et metabolisk syndrom, som betyder, at kroppen ikke reagerer på de sædvanlige hormoner. Det kvindelige hormon østrogen stiger derimod med de følgevirkninger, dette kan have, for eksempel at kroppen får modstand overfor andre hormoner, som insulin og glukagon”, oplyser Lars Lund.

Rygning er meget i vælten og rygning vurderes også som skadeligt for potensen. ”Når man ryger, får man ikke nær så meget ilt frem til musklerne, som man kan få som ikke-ryger. Og da det kræver ilt at få en erektion, går rygning også udover det muskelarbejde, som skal til for at få erektion”, forklarer professoren fra Odense Universitetshospital. Lars Lund oplyser, at alkohol i ganske små mængder kan stimulere potensen, men at det ved et dagligt, og større forbrug, er skadeligt. Desuden er alkohol også en medvirkende årsag til eventuel overvægt, da der er mange kalorier i øl og vin.

EN HEL PALETTE

Den sidste af de fire KRAM faktorer er Motion. Her anbefaler Lars Lund som et minimum daglig motion. Helst mere end 30 minutter om dagen. ”Har patienten et stressfyldt arbejde, er det også vigtigt, at der opnås forståelse for at nedsætte arbejdspresset, således at stressen kan afhjælpes”, fortæller professoren, der oplyser, at den enkelte mand faktisk kan gøre en hel del for at bevare poten- sen så længe som muligt ved at overveje, hvordan han lever.

Når disse livsstilfaktorer er drøftet og sexologisk afdeling har lavet en grundig undersøgelse af patienten, går fagfolkene i gang med behandlingen. ”Der er en hel palette at tage fat på. Mange af behandlingerne kan ens praktiserende læge hjælpe med.” Opstår der på et tidspunkt manglende effekt af disse behandlinger, kan den praktiserende læge henvise til nogle af de sexologiske klinikker, som blandt andet findes i København, Aarhus, Odense og i Esbjerg.

2019-09-20T18:12:16+00:00SEXOLOGENS KLUMME, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.