Sådan får du bedre søvn

//Sådan får du bedre søvn

Sådan får du bedre søvn

Amerikanske forskere under ledelse af Rebecca Robbins, Harvard University, har søgt på nettet for at finde de mest udbredte myter om søvn – og de har offentliggjort resultatet i tidsskriftet Sleep Health.

En af myterne går på, at vi kan nøjes med 5 timers søvn. Ifølge forskerne er det den værste af alle søvnmyterne. ”Der er omfattende beviser for, at hvis man generelt sover 5 timer eller mindre, så øger det markant risikoen for dårligt helbred,” fortæller Rebecca Robbins.

Man bør i stedet sigte efter mindst 7 timers søvn hver nat. En anden af myterne handler om alkohol før sengetid. Nogle mennesker tror, at det fremmer god søvn, hvis de drikker alkohol, før de går i seng. Rebecca Robbins advarer: ”Det kan godt få dig til at falde hurtigere i søvn. Men det reducerer din søvnkvalitet markant.”

Der er desuden en udbredt myte om, at tv i sengen hjælper os med at slappe af. Rebecca Robbins bemærker, at der imidlertid er to problemer med tv før sengetid. Det ene problem drejer sig om det blå lys, der forstyrrer kroppens produktion af melatonin.

Det andet problem drejer sig om, hvad vi ser i tv. Hvis vi for eksempel ser actionfilm eller nyhederne, kan det være svært at slappe af. Derudover findes der en myte om, at vi bare skal gøre os umage og ”tælle får”. Altså at vi bare skal blive liggende, indtil det lykkes os at falde i søvn. Men Rebecca Robbins forklarer, at det faktisk er bedre at stå op end at blive liggende og kæmpe med at falde i søvn.

”Det tager omkring 15 minutter at falde i søvn. Tager det dig meget længere, så stå op, skift dine omgivelser og foretag dig noget, der er afslappende for hjernen.”

Forskernes sidste budskab handler om, hvordan vi står op. Har du tendens til at blive liggende, selvom vækkeuret ringer? Så er dette budskab rettet mod dig. Når alarmen ringer, så stå op. ”Selvom det er fristende, så lad være med at blive liggende. Din krop går tilbage i søvn, men det er meget let søvn og lav kvalitet.” ”Søvn er en af de vigtigste ting, vi alle sammen kan gøre for at forbedre vores helbred, vores humør, vores velvære og vores levetid,” pointerer hun.

2019-10-01T19:44:07+00:00Din krop|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.