REGLER OG FORBUD GØR OS USUNDE OG FEDE

/, Udvalgte A/REGLER OG FORBUD GØR OS USUNDE OG FEDE

REGLER OG FORBUD GØR OS USUNDE OG FEDE

Forfattere bag ny bog giver gældende sundhedsråd baghjul og gør op med “sundhedsdiktaturet”.

TEKST MAJBRITT AUGUSTINUS ILLUSTRATIONER DESIGNED BY FREEPIK

Alt for mange går alt for højt op i, hvilke madvarer der er usunde og fedende. Restriktioner og forbud imod junkfood, kager og ris er nemlig ikke vejen til et sundere og slankere liv, skriver forfatterne til livsstils- og debatbogen ”Slut med Forbudt”, Morten Svane og Morten Elsøe.

Faktisk viser forskning, at regler og forbud ofte har den stik modsatte effekt; folk spiser mere af det forbudte. Dårlig samvittighed, skyld og skam plager mange mennesker, som ellers bestræber sig på at leve sundt, oplever Morten Elsøe. Han er kandidat i ernæring, har i de sidste fire år arbejdet som livsstilscoach, sundhedsdebattør, foredragsholder og gæsteunderviser på Aarhus Universitetet.

“De fleste, der stræber efter et sundere liv, kender til det at falde i. Man har f.eks. indgået en nul-sukker-kontrakt med sig selv, men allerede på tredjedagen kaster man sig så alligevel over en nybagt chokoladekage,” forklarer han og peger på, at ambitiøse mål om at træne meget og spise meget sundere samt de ukonstruktive selvbebrejdelser, der hører med, helt kan knække viljestyrken og selvtilliden.

Alt eller intet

Morten Elsøe forklarer, at skrappe forbud ofte fører til en alt-eller-intet-mentalitet. Det bliver så forbudt at spise noget usundt, at en overtrædelse fører til en modsat overreaktion; man mister kontrollen og ender med at overspise, for “nu er kuren jo alligevel brudt.”

“For nylig fortalte en ung kvinde mig, at hele hendes dag blev ødelagt, hvis hun spiste en croissant om morgenen. I hendes øjne var croissanten så usund, at der ikke var noget formål med at prøve at spise sundt resten af dagen. Skaden var sket, og allerede mens hun spiste den, fik hun dårlig samvittighed,” fortæller Morten Elsøe.

Et enkelt usundt stykke morgenbrød kom altså til at sætte en usund dagsorden for hele kvindens dag.

Ingen vej tilbage

Men, som Morten Elsøe siger: “Croissanten blev jo først rigtig usund, i det øjeblik hun besluttede, at den var det.” Ingen madvarer er nemlig i sig selv farlige eller fedende, pointerer han. Det er tankerne om dem, der fører til overvægt og spiseforstyrrelser. Han peger på, at depression og angst stiger i takt med samfundets fokus på sundhedsmæssig selvrealisering. At sige fra over for den udvikling kan f.eks. begynde med en oprydning i et Instagram-feed, hvor man kan sammenligne sig selv med perfekte eller photoshoppede idealer, ingen kan leve op til.

Sukker med måde

Bogens anden forfatter, Morten Svane, der er kandidat i digitalt design og kommunikation fra IT-Universitetet, blogger og idemageren bag bogprojektet, har også på egen krop mærket, hvad restriktioner og forbud kan betyde for sund- heden. I bestræbelserne på at leve sundt begyndte han at undgå sociale arrangementer og bestemte feriemål, fordi han ikke vidste, om han kunne få den mad, som han havde tilladt sig selv at indtage.

“Når mad bliver forbudt, forringes livskvaliteten. Frem for at være en nydelse bliver maden en synd. Det spænder ben for et afbalanceret forhold til at spise og giver følelser som skyld, skam og dårlig samvittighed. Følelser, der i mange tilfælde dulmes ved at indtage mere mad,” forklarer Morten Svane. Han bruger hvidt sukker som eksempel på, at rigide forbud i sig selv er problematiske.

“Indtager du hver dag store mængder sukker, belaster du kroppen, mens mindre mængder ikke har nogen betydning.

Den pointe er vigtig at forstå,” siger han. Om en madvare er sund eller usund, afhænger nemlig udelukkende af, hvor meget man spiser af den og i hvilken sammenhæng, lyder én af bogens hovedpointer. Det paradoksale er, at strikse regler, der typisk har til formål at øge kontrollen, i sidste ende øger sandsynligheden for, at man mister kontrollen. Vil du for alvor have kontrol, gælder det om at give slip på forestillingen om, at sundhed kan opnås gennem tvang, forklarer Morten Svane.

“I virkeligheden er det jo kalorieoverskuddet, som giver en bredere bagdel. Altså, at du indtager flere kalorier, end du forbrænder,” siger han. Madglæde er sundt Ifølge de to forfattere handler det i bund og grund om at have et positivt og afslappet forhold til mad og til sin krop. En chokoladekage, som ikke er forbudt, er bare en kage, der måske ligefrem stiller trangen til søde sager i stedet for at føre til overspisning. Ingen bør heller tvinge sig selv til at følge (endnu et) de- motiverende træningsprogram.

I stedet kan man med fordel overveje, hvordan man kan komme til at bevæge sig ved at inddrage aktiviteter, som man holder af. Forfatternes motto og bogens titel, ”Slut med forbudt”, er udtryk for en tro på, at det, der virkelig er værd at stræbe efter, er hverdagens glæder og det gode liv. At den dårlige samvittighed står i vejen for målet. Budskabet er klart: Du skal gøre op med de klassiske misforståelser i jagten på sundhed, sige ”slut med forbudt” og skabe din egen individuelle livsstil med plads til lejlighedsvise udskejelser.

“I modsætning til den igangværende sundhedskonkurrence kan det nemlig medføre ægte velvære. Og det er, hvad sundhed handler om,” lyder det fra Morten Svane og Morten Elsøe. De folkeslag, der lever længst og er mindst syge, har følgende til fælles: Stort engagement i familien. Familien er førsteprioritet. Forældre og bedsteforældre bor tæt på hinanden, og der bliver investeret tid i familie og børn. Moderat og jævnlig fysisk aktivitet. Bevægelse er en naturlig del af hverdagen.

Det kan f.eks. være haveture eller gåture. Mening med livet. Følelsen af at stå op til et meningsfyldt liv. Moderat alkoholindtag. Mest vin. Gode sociale forhold. Socialt aktiv på alle alderstrin. Semi-vegetarer. Spiser mest plantebaseret kost. Kun kød, overvejende svinekød, omkring fem gange om måneden Bønner udgør en stor del af kosten. Moderat kalorieindtag. På Okinawa i Japan stopper man med at spise, når maven er 80 procent fuld. Stressreducering. Laver stressreducerende aktiviteter. Spiritualitet og religion. Tro og åndelighed spiller en stor rolle.

 

HVAD VILLE DU OFRE FOR AT UNDGÅ OVERVÆGT?

Forskere fra Arizona State University har har samlet disse svar blandt universitetsstuderende: 40 procent var parate til at opgive et leveår, hvis de dermed kunne undgå overvægt. 15 procent ville hellere miste synet end at blive fed. Mere end 25 procent ville hellere være svært deprimerede end svært overvægtige. De ville altså hellere være slanke og ulykkelige end veje for meget.

 

6 SKRIDT TIL OPGØR MED SUNDHEDSDIKTATURET

Slut med usunde sundhedsambitioner

Slut med fordømmende blikke i spejlet

Slut med slankekure, diæter og detox

Slut med madstress

Slut med sundhedsforvirring

Slut med dårlig samvittighed, skyld og skam

Kilde: “Slut med forbudt”, Morten Svane og Morten Elsøe

 

 

 

SUNDHED BØR VÆRE EN NYDELSE OG IKKE TVANG

For nogle er selve sundhedsræset én lang ny- delsesproces. En hobby med spændende udfor- dringer, masser af succes og synlige resultater. Problemet er, når sundheden bliver et krav. Kilde: ’Slut med Forbudt’, af Morten Svane og Morten Elsøe.

 

2019-10-23T20:30:37+00:00Kost, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.