Råd til håndering af livskriser

/, Udvalgte A/Råd til håndering af livskriser

Råd til håndering af livskriser

TEKST PETER ANDERSEN, PSYKIATRIFONDEN FOTO SHUTTERSTOCK & NENSURIA – FREEPIK.COM

TRE GODE RÅD OM LIVSKRISER ACCEPTER OG HÅNDTER

Prøv ikke at undgå livskriser, men bliv bedre til at håndtere dem. Livskriser opstår ofte i livets skelsættende faser, så når de kommer, kan du være bevidst om risikoen. Accepter dem og reflekter over dine muligheder for til sidst at tage en beslutning om, hvad du skal gøre for at komme videre. Måske er det blot enkelte justeringer, der skal til i dit liv, eller måske er det radikale ændringer, før du kan få dit liv på ret køl, og det igen bliver meningsfuldt.

LÆR AF DINE LIVSKRISER

Når du befinder dig i en livskrise, kan du komme styrket ud på den anden side. Selve livskrisen kan blive et værktøj for dig, så du bedre kan komme igennem den næste. Du kender dig selv lidt bedre og ved, at du før har været noget tilsvarende igennem. Justér din strategi ud fra, hvad du lærte af din sidste livskrise. Måske lagde du låg på dine følelser for længe? Måske lukkede du for meget af for omverdenen? Eller måske lod du andre tage de svære beslutninger for dig?

GØR NYTTE I SAMFUNDET

Et meningsfuldt liv handler om at føle, at du hører til i verden og gør nytte i samfundet. Du er noget igennem andre mennesker. Opsøg derfor fællesskaber og netværk, hvor det handler om at give, uden at du nødvendigvis får noget helt konkret igen. Meld dig til frivilligt arbejde i det lokale asyl- center, som kasserer i sportsklubben eller bestyrelsesmedlem i den lokale forening. Netværket kan også gøre dig mere robust i tider med krise og turbulens i dit liv, hvor du har brug for støtte.

 

TRE GODE RÅD TIL FORÆLDRE OM AT HÅNDTERE LIVSKRISEN

1. Tal med barnet om det i børnehøjde, hvis det er noget, der kommer til at påvirke barnet. Tal om det igen og igen og lad barnet selv komme og spørge – uden at du bliver irriteret.

2. Sig til dit barn, at du har styr på det, og at der f.eks. er andre voksne, der hjælper, og at det bliver godt igen. Barnet har ikke forestillingsevne ud over her-og-nu-situationen.

3. Tal om dine problemer med andre voksne, så du kan holde den værste bekymring og ængstelse væk fra barnet. Vis kun barnet dine følelser i forbindelse med det, der sker, i fortyndet udgave, for det kan ikke rumme din voksensmerte.

Kilde: Charlotte Diamant, børnepsykolog, Psykiatrifonden

 

2019-06-07T15:11:35+00:00Psykologi, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.