Øvelser: GLA:D

/, Øvelser/Øvelser: GLA:D

Øvelser: GLA:D

GLA:D er et træningsprogram, der er testet på mennesker med GLA:D forskellige grader af slidgigt (artrose) i knæ eller hofter. På de næste sider finder du nogle af de øvelser, der indgår i pro- grammet. Du kan se alle øvelserne på www.gigtforeningen.dk/ glaid. De findes i tre sværhedsgrader.

TEKST LISBETH NANNESTAD JØRGENSEN FOTO TOMORROW MANAGEMENT

KORREKT BENSTILLING
• Dine knæ skal stå lige over dine tæer.
• Dit knæ skal pege lige frem.
• Hvis dit knæ har tendens til at pege indad eller udad, skal du arbejde på at korrigere din benstilling, så du belaster dine led på en god og hensigtsmæssig måde.

REJSE/SÆTTE SIG

Hvis du synes, øvelsen er for hård, kan du vælge en højere stol.

• Sid på en stol med parallelle fødder.
• Mærk efter, at du fordeler vægten ligeligt på begge fødder.
• Rejs dig op uden at støtte med hænderne. Ret dig godt ud. Mærk efter, at du bruger musklerne i begge ben og spænder ballemusklerne.
• Sæt dig langsomt ned igen.

FREM OG TILBAGE

I denne øvelse træner du det forreste ben.

• Stå med vægten på det ene ben og det modsatte ben på en glat overflade med en gulvklud under foden, så den let kan glide frem og tilbage.
• Det forreste ben – det, du har vægten på – bøjes, når du skubber det andet ben bagud og strækkes, når du trækker benet frem.
• Skift til det modsatte ben.

Tip: Støt dig eventuelt til et bord, en stol el. lign. Jo mindre du støtter, jo sværere bliver øvelsen. Hvis det gør ondt at lave øvelsen, kan du gøre bevægelsen mindre.

BENBØJ
• Fastgør elastikken foran din stol. Sæt dig på stolen med elastikken om den ene fod.
• Bøj dit knæ og hold igen på vej tilbage, sådan at hele bevægelsen sker med den samme hastighed. Der skal helst være modstand i elastikken under hele bevægelsen.

• Skift til den modsatte fod.

BENSTRÆK NEDERSTE:
• Her fastgør du i stedet træningselastikken bag din stol og strækker knæet.

HOFTEØVELSER ØVERSTE UDAD:

• Stå med vægten på det ene ben og med træningselastikken om foden på det andet ben.
• Løft hoften en smule og træk træningselastikken udad.
• Hold igen på vej tilbage. Der skal være modstand i elastikken, også når du er tilbage i hvileposition. Skift til det modsatte ben.

NEDERSTE INDAD:
• Her trækker du i stedet træningselastikken ind foran det ben, du står på.

TIL SIDEN

I denne øvelse træner du det ben, du står på. Tip: Støt dig eventuelt til et bord, en stol el. lign. Jo mindre du støtter, jo sværere bliver øvelsen. Hvis det gør ondt at lave øvelsen, kan du gøre bevægelsen mindre.
• Stå på en glat overflade med vægten på det ene ben.
• Placer en gulvklud under foden på det andet ben. Lad benet glide kontrolleret ud til siden og træk det tilbage igen.
• Skift til det modsatte ben.

VIDSTE DU AT:
GLA:D står for Godt Liv med Artrose i Danmark. Bag programmet, som er støttet af Gigtforeningen, står tre af Skandinaviens fremmeste eksperter inden for slidgigt/ artrose og fysioterapi: docent, ph.d. Eva Ageberg og fysioterapeut Anne Link fra Lunds Universitet samt professor Ewa Roos fra Syddansk Universitet

24.000 TRÆNER GLA:D
Næsten 24.000 har indtil i dag påbegyndt GLA:D-træning. Heraf har 14.750 fulgt træningen i mindst tre måneder. 56,3 pct. beskriver resultatet som meget godt, 34,9 pct. beskriver resultatet som godt.

ANTALLET VIL STIGE
330.00 mennesker i Danmark har diagnosen artrose. Tallet vil stige til 440.000 i 2050. Det skyldes, at vi bliver ældre. Motion og vægttab kan lindre og forebygge.

SÅ MEGET SKAL DU TRÆNE

Kan du skifte til næste sværhedsgrad – se www.gigtforening.dk/glaid:

Du kan begynde med at gentage hver øvelse 10 gange. Når du kan klare 10-15 gentagelser 2-3 gange efter hinanden, kan du skifte til næste sværhedsgrad. En træningssession varer ca. 60 minutter. Du skal træne to gange om ugen i seks uger, før du kan forvente en mærkbar forbedring. Hvis du har svær slidgigt, skal du konsultere en fysioterapeut, der er uddannet i GLA:D-konceptet. Du kan finde en uddannet fysioterapeut på www.glaid.dk.

2019-06-08T17:08:29+00:00Udvalgte A, Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.