Øvelser for knæ og skuldre

/, Øvelser/Øvelser for knæ og skuldre

Øvelser for knæ og skuldre

Det skal være let og overkommeligt at holde sine led i gang. Med disse øvelser for knæ og skuldre, er det muligt at lave øvelserne ligegyldigt, hvor du befinder dig.

TEKST: CHARLOTTE RASCH, PERSONLIG TRÆNER

Det kan være, at du allerede gør brug af de øvelser for leddene, som jeg præsenterede dig for i MAGASINET SUNDHED i marts 2019. Dengang var det skuldre, nakke, midtryg, fodrod og akillessene.

Denne gang får du et par lige så lette øvelser til knæ og ryg. De kan ligesom de første udføres, når og hvor som helst og du behøver ikke særligt udstyr. Du kan ikke gøre noget galt og du kan arbejde med øvelserne i det tempo, som passer dig. Fælles for alle led-øvelserne er, at de har fokus på nervesystemet, der påvirker vores præstationsevne og oplevelse af smerte. Træningen går ud på at arbejde med nogle dynamiske led-mobiliserende øvelser, der skaber motorisk kontrol og bedre bevægelig- hed i kroppens led.

Øvelserne, der gerne skal udføres et par gange dagligt, vil hurtigt kunne fjerne spændinger og smerte i leddene. Øvelserne er effektive og nemme at bruge i alle slags job, da det kun tager nogle få minutter at udføre hver øvelse.

 

ØVELSE FOR SKULDERBLADENE

Øvelsen gentages 5 gange — udfør øvelserne 2 til 4 gange dagligt } Stå med ret holdning og en lige nakke, før armene op til lige un- der vandret } Forstil dig at du skal række ud efter noget foran dig, dog må du ikke bruge kroppen kun dine arme til at række frem/ud } Træk derefter dine arme bagud så meget du kan. Igen uden at bruge kroppen, kun armene.

ØVELSE FOR KNÆLED

Øvelsen gentages 5 gange — udfør øvelserne 2 til 4 gange dagligt } Øvelsen kan udføres siddende eller stående } Startpositionen er en ret hold- ning med en lige nakke } Løft det ene ben op i 90 grader med bøjet knæ } Hold eventuelt med den ene hånd under låret } Vip knæet langsomt fra den ene side til den anden Udover de to øvelser kan du fle- re gange dagligt udføre følgen- de øvelser:

 

Hanen:
Stå med ret ryg og lige nak- ke. Skub hagen frem og tilbage så din nakke igen er ret og husk samti- dig at trække hagen under dig

Skulderrulninger:
Sid eller stå med en ret holdning. Løft skulderne op, frem (eller tilbage) og videre rundt til dit udgangspunkt.

2019-05-31T10:42:40+00:00Udvalgte A, Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.