Øvelser: Fødder og ankler

/, Øvelser/Øvelser: Fødder og ankler

Øvelser: Fødder og ankler

Som noget helt nyt supplerer Sundhed Plus nu sine øvelser i magasinet med øvelser, som kan ses og følges på nettet. Fra og med i dag kan du gå ind på www.magasinet-sundhed.dk og følge pro- grammet for ’Fødder & Ankler’.

Det er en guide på 20 minutter, hvor du gennem stillinger introduceres i at strækker og presse netop de områder, som støtter ledbånd, sener og det øvrige bindevæv. Med god tid og mulighed for at følge øvelserne kan du nu med yoga-instruktør, Yvonne Hansen, få stimuleret fødder og ankler til at blive væskefyldte og dermed stærkere og mere fleksible.

KORT OM FØDDERNE

Fødderne er vores fundament. Vi står, går og løber på dem. For at fungere optimalt skal de være stabile og fleksible på én gang. Fordi vi næsten altid har sko på, fratager vi området sin naturlige bevægelsesfrihed. Og fordi det er en naturlov, at vores bindevæv med alderen bliver mere tørt og stift, så mindskes fleksibiliteten. Med stive fodled bliver vores skridt kortere, vores gang tøffende og usikker. Det medfører en øget risiko for at snuble og fratager os muligheden for hurtigt at genfinde balancen.

BEDESTILLING
Sid på dine underben. Læg panden i underlaget med armene fremme. Det kan være rart at have lidt afstand mellem knæene, så der bedre er plads til overkroppen. Du strækker og presser ankelledet samtidig med, at du får blidt stræk af hele rygsøjlen.

 

EDDERKOPPEN
Liggende på ryggen og med et godt tag i fodsålerne, bøjer du ankelleddet maksimalt og får samtidig et godt stræk i læggene og måske også bagsiden af lårene. Læg eventuelt en pude under sædet som støtte. Stillingen stimulerer ankel-, knæ- og hofteled.

 

HVILESTILLING
Denne stilling er måske den sværeste stilling overhovedet. At ligge helt stille kan være udfordrende og kedeligt for sindet, men det er her, du mærker, hvordan du egentlig har det. Du kan anvende stillingen i begyndelsen af din praksis og også mellem stillingerne, men altid efter din praksis.

 

KRAMME KNÆ
Denne stilling er en kort modstilling, der er kendetegnet ved, at den får ømhed til at forlade kroppen eller også forbereder kroppen på den næste stilling. At kramme sine knæ med hele ryggen i underlaget er en dejlig måde at få ryggen rettet ud på.

 

NATURSTILLINGEN
Der er ikke noget mere naturligt end Naturstillingen. Engang en helt naturlig føde- og arbejdsstilling. Den stimulerer dine ankel-, knæ- og hofteled til at blive stærke og fleksible. Læg eventuelt et sammenrullet tæppe under hælene, så du kan sidde uden at miste balancen.

 

TORDENKILE
Denne stilling er i Asien en helt naturlig spisestilling. Du strækker og stimulerer senerne i ankler og knæ. For at beskytte leddene og sidde lidt mere behageligt, kan du lægge et sammenrullet tæppe ind under anklerne og en pude ind i knæhaserne.

 

2019-04-10T20:24:31+00:00Udvalgte A, Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.