Øvelser: Åndedrætsmeditation

//Øvelser: Åndedrætsmeditation

Øvelser: Åndedrætsmeditation

Tekst:Alice Kjeldsen

Foregår i princippet på samme måde som kropsscanning. Du starter med at sætte dig et roligt sted. Det kan være på en stol, i skrædderstilling på gulvet eller hvordan du foretrækker det. Vigtigst er at du kan sidde med en rank og værdig holdning, hvor du kan sidde vågen og afslappet.

Du kan sidde med åbne eller lukkede øjne, som det passer dig bedst. Du forstyrres dog mindre med lukkede øjne, hvor du undgår en del synsindtryk, som vil kunne tage din opmærksomhed. Du skal blot mærke dit åndedræt, som det er – ikke ændre det.

Mens kroppen selv finder ud af at trække vejret, finder du et sted at sanse/mærke, hvordan det føles, når kroppen trækker vejret. Det kan være, at du mærker, hvordan luften føles ved ind- og udånding ved næseborene. Det kan også være de fysiske fornemmelser i brystkassen eller maven, som hæver og sænker sig for hver ind- og udånding.

Når du har valgt, hvor du vil have din opmærksomhed, så er arbejdet det samme som ved kropsscanning. Opmærksomheden vil blive fanget i tanker, følelser eller måske andre kropsfornemmelser og når du opdager det, så bringer du opmærksomheden tilbage til dit valgte sted ved dit åndedræt. Du vil måske opdage, hvor travlt dit sind har med voldsomt mange tanker, der kommer igen og igen, og sådan er sindet. Med træning vil tankestrømmene stilnes og resultatet bliver mere ro og mindre stress.

Når du har øvet dig og øvelserne er blevet indarbejdet som daglig vane, kan du bruge øvelserne hvor som helst og det er helt frit om du ligger, sidder eller står. I løbet af dagen kan du således have stor gavn af korte meditationer, hvor du, uanset hvor du er, hurtigt mærker efter, hvordan du har det og får ro på kroppen og tankerne.

Det kan være med STOP-øvelsen, hvor du mange gange om dagen kan:

S = stoppe op

T = trække og mærke åndedrættet nogle gange

O = observere hvad der kører i dine tanker, følelser (måske som stemning i kroppen), og hvordan kroppen rent fysisk har det

P = prøv igen det du var beskæftiget med

Se også øvelsen på video på Magasinet Sundheds Facebook side.

Alice Kjeldsen er uddannet sygeplejerske og MBSR-lærer fra Dansk Center for Mindfulness, Århus Universitet. Hun underviser i MBSR og holder foredrag. Du kan læse mere på hendes hjemmeside www.din-styrke.dk eller kontakte hende på mindful@din-styrke.dk.

2019-01-30T13:22:28+00:00Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.