ØNSK NOGET GODT FOR ANDRE

/, Udvalgte A/ØNSK NOGET GODT FOR ANDRE

ØNSK NOGET GODT FOR ANDRE

Det har overraskende fordele at gå en tur og ønske noget godt for dem, man møder på sin vej. Hvis du går en tur på blot 12 minutter og tænker ”jeg håber, at denne person bliver glad”, hver gang du ser nogen på din vej, så kan det faktisk få dig selv i bedre humør. Det fastslår et studie fra Iowa State University, der er præsenteret i et passende tidsskrift, nemlig Journal of Happiness Studies.

Der er en lang tradition for at gå og samtidig tænke positive tanker. Det er endda indbygget i meditation, der kaldes kinhin. Gennem generationer har man altså troet på, at det er gavnligt at gå og samtidig tænke positivt. Forskerne fra Iowa State University bad en gruppe studerende gå rundt i 12 minutter. Deltagerne fik forskellige opgaver.

1. De studerende i en af grupperne blev opfordret til at tænke kærlige tanker og ønske noget godt for alle, de mødte. De skulle tænke ”jeg håber, at denne person bliver glad”, hver gang de mødte nogen.

2. Dem i den anden gruppe skulle observere hver person på deres vej. De skulle tænke på håb eller ambitioner, de kunne have til fælles med personen.

3. Deltagerne i den tredje gruppe skulle observere folk på deres vej og tænke på måder, de selv klarede sig bedre end dem, de mødte.

4. Derudover blev en fjerde gruppe sendt ud på turen. Men de blev ikke instrueret i at tænke noget bestemt. Før de studerende gik ud, blev de stillet spørgsmål, der undersøgte i hvilket omfang, de var nervøse, stressede eller glade.

Personerne i den førstnævnte gruppe – altså dem, der skulle tænke positivt om andre og ønske dem godt – oplevede størst fordele af turen. ”Dem, der ønskede godt for andre, blev mindre nervøse, fik større glæde, større empati og større grad af omsorg og sammenhold,” fortæller psykolog Douglas Gentile.

Hos personerne i den anden gruppe – dem, der skulle tænke på fælles håb eller ambitioner – kunne der derimod ikke spores nogen positiv effekt af turen. Kun at de fik en lidt større grad af sammenholdsfølelse. Deltagerne i den tredje gruppe – altså dem, der forholdt sig til, hvordan de selv klarede sig bedre – gav udtryk for mindre empati, mindre glæde og mindre sammenhold efter turen.

”Det er en simpel og hurtig måde at reducere stress og nervøsitet, øge sin glæde og empati og sin følelse af socialt sammenhold,” fastslår Douglas Gentile. Et af de op- løftende elementer ved studiet er netop, hvor nemt og hurtigt det er at bruge teknikken i dagligdagen.

”Det er en simpel strategi, der ikke tager en masse tid og som du kan indarbejde i dine daglige aktiviteter,” konkluderer psykologen.

MOTION GIVER BEDRE HJERNE

Hvilken indflydelse har en cykel- eller løbetur på din paratviden? Det giver et studie fra University of Maryland svaret på. Det er præsenteret i tidsskriftet Journal of the International Neuropsycholo- gical Society.

“Mens det er bevist, at regelmæssig motion sætter gang i hippokampus, så viser dette studie, at en enkelt gang motion påvirker denne centrale del af hjernen,” fortæller lektor Carson Smith fra University of Maryland. Sammen med sit forskerteam undersøgte han hjerneaktivitet hos deltagere, der var mellem 55 og 85 år.

Deltagerne skulle udføre en test, hvor de identificerede navnene på kendte personer. De gennemførte testen to forskellige dage. Den første dag skulle de først udføre en halv times konditionstræning ved moderat intensitet. Og så gennemføre testen. Den anden dag blev de placeret i et venteværelse, før de udførte testen. De rørte sig altså ikke på forhånd. Resultatet stod klart. Deltagerne huskede flest navne den første dag – hvor de havde bevæget sig på forhånd. Scanninger viste ligeledes, at aktiviteten i hippokampus steg ved motion.

”Udover de langsigtede fordele ved regelmæssig motion, så viser studiet, at en halv times motion forud for en test kan forbedre din præstation,” fortæller Carson Smith. Tidligere studier har i øvrigt vist, at man også kan se forbedringer ved så lidt som ti minutters gåtur før en test.

 

“HJERNEPAUSER” MED MOTION

En halv times moderat motion om morgenen gør, at ens hjerne vil fungere bedre resten af dagen. Det følger af et nyt studie, der er ud- arbejdet af University of Western Australia. ”Stillesiddende adfærd forbindes med forringet tænkning, mens motion faktisk kan fremme tænkning,” fortæller studiets leder, Michael Wheeler. Resultaterne præsenteres i tidsskriftet British Journal of Sports Medicine.

Deltagerne i studiet var 67 mænd og kvinder mellem 55 og 80 år. Forskerne gennemførte tests på dem og målte blandt andet opmærksomhed, beslutninger og hukommelse. Studiet bestod både af en halv times morgentræning på et løbebånd ved moderat intensitet og 3 minutters gåtur hver halve time i løbet af dagen. Forskerne ønsker at promovere det, der kaldes ”Brain Breaks”.

Disse ”hjerne pauser” har til formål at bringe ny energi og fokus i løbet af dagen. ”For at sikre at hjernen fungerer bedst muligt i løbet af dagen, bør det undgås, at man sidder uafbrudt,” forklarer Michael Wheeler. Studiet kommer i rækken af nye studier om, at motion beskytter hjernen. De opmuntrer samstemmende til, at man motionerer hele livet for at holde sin hjerne vedlige. Det er muligt, at den positive effekt skyldes, at motion stimulerer et protein, der er vigtigt for overlevelse og vækst af neuroner, der overfører information.

”Morgenmotion ved moderat intensitet styrker beslutninger og arbejdshukommelse hos ældre mennesker, når man også bryder sin stillesiddende dag op med små gåture,” fastslår Michael Wheeler.

”Med en aldrende befolkning, der kan se frem til et godt helbred i flere år, så er disse studier vigtige, for at folk kan nyde et produktivt og tilfredsstillende liv.” ”Studiet fremhæver, hvordan relativt simple ændringer til dine daglige rutiner kan være rigtig godt for din hjerne,” slutter han.

BLOT 8 MINUTTERS GANG OM DAGEN

8 minutters daglig gang i raskt trav. Det er nok til at reducere risikoen for handikap. Forskere ved Northwestern University har offentliggjort resultaterne af et 4-årigt studie med 1.500 deltagere. Alle deltagerne led af smerter ved slidgigt, men havde i øvrigt ingen handikap. Re- sultaterne præsenteres i tidsskriftet American Journal of Preventive Medicine. Formålet med studiet var at fastslå, hvor lidt det egentlig kræver af fysisk aktivitet for at holde handikap på afstand.

Studiet forstår handikap således, at det er, når man er så svækket, at man ikke kan klare sig i hverdagen. ”Vores mål var at se, hvor meget aktivitet, der skal til, for at hjælpe folk med at holde handikap på afstand,” siger en af forskerne, Dorothy Dunlop.

8 minutters daglig gang er altså ifølge studiet nok til, at man bliver ved med at kunne klare dagligdagen – såsom at gå i bad, tage tøj på eller bevæge sig rundt i hjemmet. Resultaterne henvender sig med andre ord til personer, som i forvejen har svært ved at bevæge sig.

”Omtrent en times moderat aktivitet om ugen øger markant sandsynligheden for at forblive handikapfri over en fireårig periode,” fortæller Dorothy Dunlop. ”Dette minimum kan forstås som motivation i forhold til at bevare evnen til at klare sig selv,” uddyber hun.

”Det er meget muligt at komme op på.” Det har sine positive sider, at målet er sat så lavt. For hvis et mål er for højt, sker det, at folk får en alt-eller-intet attitude. De smider så at sige håndklædet i ringen, fordi de ikke er bevidste om, at mindre motion også har en effekt.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.