Nulstil din viden om tænderne

/, Udvalgte A/Nulstil din viden om tænderne

Nulstil din viden om tænderne

Du har sikkert en helt bestemt rutine omkring din daglige tandpleje. Hvornår du børster tænderne, hvordan du børster dem, og hvordan du i øvrigt holder munden ren. Men må- ske gør du, som så mange andre, nogle helt grundlæggende ting forkert, som modvirker din egen ihærdige indsats og i værste fald er skyld i caries og emaljeskader. Derfor har Magasinet Sundhed sat sig for at aflive de værste myter, for i stedet at ruste dig med nogle nye, sunde vaner.

TEKST CHRISTINA BJØRN, WWW.CHRISTINABJORN.DK

Vi voksne er udrustet med 32 tænder i munden. Hvis vi ellers får og beholder vores visdomstænder, vel at mærke. Det er ret mange tænder at holde styr på, foruden tandkødet, tungen og hvad mundhulen ellers gemmer på af udspring og afkroge. Derfor siger det sig selv, at mundhygiejnen kan være en svær størrelse at hitte rundt i, og mange kunne da også, ifølge Elisabeth Gregersen, formand for Dansk Tandplejerforening, gøre nogle helt grundlæggende ting anderledes og bedre. Allerede fra barnsben synger vi om, at vi skal børste vores tænder, hver gang vi vasker hænder og skylle munden godt med vand efter tandbørstning.

To udbredte misforståelser, som mange af os desværre tager med ind i voksenlivet. Alt for mange voksne børster en- ten for ofte, for længe eller for hårdt, og alt for mange skyller og gurgler med vand efter tandbørstningen. Umiddelbart skulle man tro, at grundighed er godt, hvilket ofte også er tilfældet, men unødig slid og skyllen efter er faktisk ikke at gøre det bedste for tænderne. I den anden ende af skalaen kan du også sagtens børste for sjældent, i for kort tid og med de forkerte teknikker. Ja pyha, der er mange ting, der kan gå galt, men heldigvis er det aldrig for sent at lære nye færdigheder og få nye vaner.

FEJLENE DE FLESTE LAVER

Det, der sker, når vi skyller efter med vand, er, at vi skyller de virkestoffer af, som er i tandpastaen. Den energi, du lige har lagt i at fordele tandpastaen godt og grundigt rundt på alle tænderne, er spildt, hvis du to minutter senere skyller det hele af igen. I stedet for at få gavn af fluorens beskyttende og forebyggende effekt hele natten eksempelvis, så når den slet ikke at komme i gang med at udrette mirakler, før den havner i afløbet. Og det er synd og skam for alle.

Dertil kommer den udbredte misforståelse om, at vi skal skure og skrubbe, hvis vi har spist noget usundt og sukkerholdigt. Det skal vi også. Men ikke altid lige bagefter. Når vi indtager syreholdige fødevarer i særdeleshed, blødgøres emaljen og gør tænderene mere sårbare. Hvis du børster dine tænder, mens emaljen er blød, er der risiko for, at du laver uoprettelige emaljeskader, som gør tænderne mere skrøbelige og følsomme over for koldt, varmt, sødt og surt. Skyl derfor munden med vand efter indtag af madvarer med lav pH-værdi, fx syreholdige drikke (sodavand, saft, juice), slik, cornflakes, syltede agurker og citrusfrugter, så du hurtigst muligt får genskabt et neutralt miljø for tænderne, og vent altid minimum en time med at børste tænder, til emaljen igen er hærdet.

Ligesom du skal vente med tandbørstningen, så er det heller ikke smart at børste tænderne lige inden et måltid, for så fjernes pelliklen, som er det beskyttende spytlag, der omkranser tænderne. Børst gerne tænder inden du skal til en middag, men vent nogle minutter før du sætter tænderne i forretten, så det beskyttende lag lige får tid til at dannes igen. Måske er du også én af dem, som virkelig giver den gas, når du endelig går i gang med tandbørsten. Nu skal den dæleme ha’! Det kan være en meget dårlig idé, for en ivrig tandbørstning er ikke nødvendigvis en grundig og effektiv tandbørstning. Tænk hellere på at komme omkring alle tænderne én efter én og kør i cirkulære bevægelser, så tandkødet og gummerne masseres i stedet for at pines.

Giv altid dine kindtænder lidt ekstra opmærksomhed, da det er dem, vi bruger flittigt under stort set alle måltider. Og husk tungen. Her sidder en masse bakterier, som ofte er skyld i dårlig ånde. Selvfølgelig kan problemet også være, at du børster for lidt og for sjældent. Måske keder tandbørstningen dig fælt, og du koncentrerer dig derfor ikke om, om du har været hele vejen rundt. Som udgangspunkt bør du børste tænder to gange om dagen i cirka to minutter ad gangen.

Hvornår på dagen afhænger af din livsstil. Har du natarbejde eller skæve arbejdstider, skal du ikke nødvendigvis børste tænder morgen og aften, som anbefalingen ellers lyder på. Tilpas tandbørstningen til dit eget liv og børst gerne tænderne før sengetid og når du står op.

”Børst tænderne helt rene for mad- rester og bakterier to gange hver dag. Gør det engageret. Det er din livslange sundhed det handler om. Mærk med din tunge om du har børstet helt rent, eller tjek dig selv med farvetabletter, der afslører, om du har sprunget noget plak over”, siger Elisabeth Gregersen

Dit tandbørstevalg er heller ikke uden betydning. Vælg som udgangspunkt en blød tandbørste med tætsiddende hår og et ikke alt for stort børstehoved, så du kan komme godt rundt i munden.

Udskift den, når hårene begynder at stritte. Der findes også børstetyper, hvor hårene skifter farve, efterhånden som de bliver slidt og dermed fortæller dig, at det er tid til en ny tandbørste. Om du bruger elektrisk tandbørste eller almindelig tandbørste er et personligt valg. Begge dele kan være lige gode, hvis du har den rette børsteteknik.

ALT DET MIDT IMELLEM

Og så er der alt det inde mellem tænderne. Mellemrummene, som også bør have din fulde opmærksomhed. Mange huller opstår mellem tænderne, hvor bakterierne har frit spil, hvis de får lov. Og det gør de desværre, for alt for mange danskere kender måske ikke mellemrumsbørster eller glemmer at bruge dem. Enten er det for tidskrævende, for besværligt eller også glemmer vi det simpelthen, fordi det ikke er en indgroet vane på lige fod med tandbørstningen.

Men nu hvor du alligevel er i gang med at nulstille al din viden om tandhygiejnen, for at tilegne dig nye, sunde vaner, så er det en oplagt lejlighed til at blive dus med de små ”flaskerensere”. De er nemlig guld værd. Du kan også bruge tandtråd eller alternativt tandstikker, men det er ikke lige så effektivt som mellemrumsbørsterne. De er den bedste løsning, da de, hvis de bruges korrekt, renser mest effektivt og er mest skånsomme over for tandkødet.

Hvis du i stedet bruger tandtråd, skal du gøre som følger: Brug minimum et 15 centimeter langt stykke. Vikl enderne om dine fingre, så tråden sidder godt fast, eller bind dem sammen, så den har form som en elastik. Du skal dog være opmærksom på ikke at mase tandtråden hårdt ned mellem tænderne, da det pludselige smut, der sker, når tråden passerer det snævre stykke, kan give skader på tandkødet. Tag dig god tid til at gå alle mellemrummene igennem.

Er pladsen trang, så ”sav” dig blidt af sted og brug tandtråden til at gnide tandfladerne i mellemrummet rene for belægninger. Navnligt er det effektivt at gnide skidtet væk i området hvor tanden og tandkødet mødes. Her kan der let aflejres plak, som giver anledning til huller i tænderne og tandkødsbetændelse.

 

GODE NYE VANER:

  • Børst tænderne to gange dagligt på tidspunkter, som passer ind i din døgnrytme.
  • Børst gerne når du står op og igen inden sengetid, så fluoren har længst muligt tid til at virke.
  • Udskift tandbørsten jævnligt, helst hver tredje måned eller når børstehårene begynder at stritte. Opbevar den for sig selv, så den ikke kommer i kontakt med andres tandbørster.
  • Brug en fluorholdig tandpasta uden Triclosan, som er skadeligt for miljøet og mistænkes for at skabe antibiotikaresistens.
  • Indøv en bestemt rækkefølge, så ingen tænder overses.
  • Tandbørstningen skal tage minimum to minutter.
  • Brug tandtråd, tandstikkere eller mellemrumsbørste jævnligt. Bed eventuelt din tandplejer vurdere, hvilke hjælpemidler du har brug for.
  • Skyl tandbørsten grundigt efter brug og udskift eller desinficer den efter sygdom.
  • Børst gerne tungen, hvorpå der sidder en masse bakterier. Faktisk er disse ofte årsagen til dårlig ånde.
  • Undgå søde mellemmåltider og sip ikke til syre- og sukkerholdige læskedrikke hele dagen. Skyl så vidt muligt efter med vand. Spis heller ikke store mængder citrusfrugter på én gang.
  • Børst ikke tænderne lige før eller lige efter et måltid. Vent gerne mindst en time efter et måltid, så emaljen igen er hærdet.

 

SEKS GODE TIPS:

  1. Unødig slid og vasken efter er faktisk ikke godt for tænderne
  2. Giv altid dine kindtænder lidt ekstra opmærksomhed
  3. En ivrig tandbørstning er ikke nødvendigvis en grundig og effektiv tandbørstning
  4. Husk tungen. Her sidder en masse bakterier, som ofte er skyld i dårlig ånde
  5. Mange huller opstår mellem tænderne, hvor bakterierne har frit spil, hvis de får lov
  6. Vælg en blød tandbørste med tætsiddende hår og et ikke alt for stort børstehoved

 

OM EKSPERTEN

Elisabeth Gregersen er formand for Dansk Tandple- jerforening. Hun er uddannet tandplejer, har en Diplomuddannelse i sundhedspædagogik og en Mastergrad i professionel kommunikation. Hun arbejder målrettet for at udbrede viden om, hvordan vi opretholder et sundt og funktionsdygtigt tandsæt hele livet med et minimum af fysiske og økonomiske omkostninger.

2019-02-13T11:36:29+00:00Kend din krop, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.