Når hjernen forebygger SYGDOM

Fysisk aktivitet giver energi, gør dig sundere og styrker din hjerne. Det ved de fleste.
Men næste skridt for at have det godt og forebygge sygdom er at træne hjernen, hvilket også kan give et bedre fokus, større fysisk robusthed og samtidig også et bedre psykisk velvære og overskud.

Betegnelsen mentaltræning bruges oftest i forbindelse med sportsudøvelse. Men mentaltræning kan også forstås kognitivt – det vil sige som træning af hjernen, så den kan yde mere. Ydermere bruges betegnelsen i forhold til selvudvikling, når målet er et stærkere sind. Man kan anskue mentaltræning som en styrkelse af hjernens indre netværk og samtidig som en mulig behandling af uhensigtsmæssige mønstre.

STIMULERING AF HJERNEN
”For at styrke hjernen gælder det om at stimulere den. Det ved man har stor betydning i forhold til forebyggelse af en række sygdomme. Hjernens netværk sørger for kommunikation mellem hjernens neuroner og kroppen.
Netop dette vigtige netværk kan man træne ved at gøre nye ting, der er krævende på forskellige måder. Det giver et veludviklet netværk,” forklarer læge og lektor Ellen Garde,
Institut for Folkesundhedsvidenskab. Gør vi det samme, som at løse kryds og tværs eller sudoku, igen og igen, skaber vi ”motorveje” i hjernen og det er fint. Men det er varierede beskæftigelser, der udvikler netværket, som gør hjernen mere robust. Når vi eksempelvis udfordres i en diskussion med andre mennesker, studerer eller lærer et nyt sprog, skaber vi nye forbindelser. Og des flere forskelligartede og krævende ting, des bedre.
”Lær noget nyt, så danner du noget nyt i hjernen. Vi elsker rutiner i hverdagen, men det optimale er, når vi bryder rygrads-rutiner. Så vi udfordrer hjernen mentalt mest muligt,” forklarer lektoren.
Start småt, byt eksempelvis plads ved spisebordet, flyt rundt på bunkerne på dit skrivebord (fysisk og digitalt) og ikke mindst husk at lege uanset alder, gør noget anderledes end vanligt. Også selvom det måske er lidt grænseoverskridende. Så trækker du på nye forbindelser i hjernen og styrker den.

HJERNENS TIMEOUT
Hjernen arbejder hele tiden, også når vi sover. Derfor har den nogle gange brug for at lukke ned, så den kan arkivere og systematisere al den info og de stimuli, den har modtaget i løbet af en dag. Meditation er en måde at give hjernen en pause på. Men 30 sekunder hvor man lukker af for al input fra omgivelserne, evt. stirrer på noget uden at se det, kan faktisk være nok. Visualisering er også en måde at give hjernen en timeout, fordi man vender sig indad og ikke bliver udfordret af ydre stimuli. Det kan eksempelvis være, at man forestiller sig en indre naturoplevelse som at gå i bjergene, sidde ved en skovsø eller havet.
”Studier viser, at hvis man tillader sig selv at tage en timeout, øges kreativiteten og produktiviteten. Det ene fungerer ikke uden det andet. Vi har brug for at bombardere hjernen og den har også brug for at fordøje, sætte i kontekst og arkivere. Begge dele er vigtigt, men 30 sekunder kan være nok til at styrke dit personlige helt basale netværk i hjernen,” betoner Ellen Garde.

POSITIV HJERNEVASK
Mange mennesker rammes af stress, føler sig utilstrækkelige og mangler fokus. At træne hjernen til at ændre tankemønstre betegnes også ofte som mentaltræning.
Man kan beskrive det som en form for positiv hjernevask, netop fordi det handler om at erstatte de gamle ikke brugbare overbevisninger med nye, som støtter os og hjælper os til at blive sunde og stærke mennesker. Her er timeouten også nødvendig. Når kroppen er afspændt, og hjernens kritiske bevidste stemme ikke blokerer, kan sindet lettere åbne sig, så vi kan ændre måden at se os selv på.
Denne form for selvudvikling centrerer sig om, at du skal udtrykke, hvad du vil opnå, sige gode ting til dig selv og give dig selv en pause. Når du har et bevidst fokus på de ting, du vil have, kan du skabe en stor forandring. Første trin er at få afspændt kroppen, så du er nede i gear. Når kroppen og hjernen har ro, så kan der skabes forandringer.
Dernæst skal du være bevidst om din uønskede adfærd, for ellers kan du ikke ændre den. Du skal vælge at fokusere på det positive og det, du vil fremelske, frem for det negative.

2018-11-10T20:19:14+00:00Mentaltræning, November 2018|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.