Når du står på hovedet

/, Udvalgte A/Når du står på hovedet

Når du står på hovedet

Yogaverdenen regnes en hovedstand – eller Shirshasana, som den så fint hedder – for den vigtigste af alle stillinger. Hér hviler du alt det, som vender opad, og stimulerer alt det, som er nedad. Det er en position, vi sjældent befin- der os i, og det er synd, for det er faktisk sundt at vende bunden i vejret på sig selv. Men hvad sker der egentlig i kroppen, når vi står på hovedet?

TEKST CHRISTINA BJØRN FOTO YANALYA – FREEPIK.COM

At stå på hovedet kræver træning. Stort set alle kan lære det, men man skal arbejde sig ind på stillingen for ikke at få skader. Har du problemer med nakkehvirvlerne, forhøjet blodtryk eller et øget tryk i øjnene, grå stær eller øjenbetændelse, skal du holde dig fra hovedstanden. Gravide, som ikke tidligere har praktiseret hovedstand, bør også rådføre sig med en professionel, inden de går i gang. Men for langt de fleste mennesker, unge som gamle, har det en række gavnlige effekter at stå på hovedet.

ØGET ILTOPTAG

Kroppens evne til at udnytte ilten er, ifølge et studie foretaget på The 3rd Clinic of Medicine i Krakow, Polen, stærkt forhøjet, når vi står på hovedet. Studiets undersøgelser af en mand, som stod på hovedet i 30 minutter, viste, at lungernes luftindtag var næsten tre gange lavere end normalt (tre liter pr. minut sammenlignet med de normale ni liter pr. minut), mens blodets iltoptagelse var 33% højere end normalt.

Samtidig indeholdt udåndingsluften 10% mindre ilt, når manden trak vejret på hovedet. Manden optog altså luftens ilt betydeligt bedre i en hovedstand, og blodet og dermed hjernen, de indre or- ganer og hans celler og væv blev iltet langt mere effektivt. Konklusionen på undersøgelsen var samtidig, at det øgede tryk på mellemgulvet bidrog til en dybere udån- ding og dermed bedre fjernelse af spildgasser og bakterier fra lungerne.

Tilmed belyste undersøgelsen, at en regelmæssig hovedstand skaber en bedre psykisk balance med nedsat angst og hyperventilation og en øget koncentrationsevne.

HJERTET OG DE INDRE ORGANER

Når du står på hovedet, aflastes dit hjerte, da det skal arbejde mindre hårdt for at bringe blod til hjernen. Tyngdekraften hjælper også automatisk blodet fra kroppen tilbage til hjertet, så veneklapperne, som ellers fører blodet ”hjem igen”, aflastes.

Det bidrager samtidig til at forebygge åreknuder og væske i ben og fødder. Den omvendte stilling giver også aflastning til underlivet, tarmsystemet og de indre organer, som ellers er vant til det modsatte tryk. Slapper man af i en hovedstand, kan man ligefrem mærke lettelsen i bughulen og hvordan ligamenterne strækker sig.

DET ENDOKRINE SYSTEM

Den øgede ilttilførsel til hjernen stimulerer samtidig hypofysen, som er en kirtel på størrelse med et ært, der sidder bag øjnene på undersiden af hjernen. Herfra styres kroppens endokrine system og dermed funktionerne af vores skjoldbruskkirtel, binyre, æggestokke eller testikler. Også herfra reguleres blandt andet stofskiftet, seksu- aldriften, blodtrykket, stress- og væksthormonproduktionen. En ubalance i hormonudskillelsen fra hypofysen kan medføre sygdom, og ifølge Hormone Health Network er over 6000 sygdomme relateret til hormonel ubalance.

STYRKELSE AF OVERKROPPEN

Hvis du er vant til at sidde meget ved skrivebordet, i bilen eller i lænestolen, giver du ikke overkroppens muskler og knogler meget opmærksomhed. Måske bruger du dine arme i løbet af dagen, men det er højst sandsynligt i meget statiske positioner, som giver myoser og ubehag.

En daglig hovedstand styrker dine arme, skuldre og din nakkemuskulatur, mens det at holde balancen tvinger mavens og ryggens muskler til aktivitet. Det giver øget blodgennemstrømning og en stærkere rygsøjle.

Samtidig oplever mange som døjer med tilbagevendende migræne og hovedpine en klar forbedring, når de står regelmæssigt på hovedet.

GRAVIDE OG MENSTRUERENDE

Ofte støder man på udsagn om at hovedstanden frarådes gravide og menstruerende kvinder. Det er der ikke hold i. Ifølge yogainstruktøren Laxmi, som har drevet Yogaskolen i Aarhus sammen med sin mand Gunnar siden 1983, er det rigtig godt for gravide og menstruerende at stå på hovedet. Udsagnene er formentlig opstået, fordi dét at dyrke yoga er en ren og rensende handling som gravide og menstruerende kvinder, i nogle folkeslag, ikke kan deltage i.

”Det er ærgerligt at kvinder fravælger eller lige- frem forbydes hovedstanden under graviditeten, for den er rigtig god for både gravide og menstruerende kvinder som lindring. Den afhjælper bækkensmerter, hæmorroider, tyngdefornemmelser og skaber ro og fokus”, siger Laxmi.

KOM OP I EN HOVEDSTAND

For folk, som ikke er vant til hovedstanden, kræver det tilvænning. Måske har du ikke set tingene på hovedet siden barnsben, og du er måske også i tvivl, om nakken og armene kan holde din kropsvægt. Du bør derfor altid gå forsigtigt frem og alliere dig med en måtte til hovedet og en hjælper, som kan få dig sikkert ind og ud af stillingen.

”Har du et dårligt ben, eller har du ikke en ordentlig vælteteknik, så kan du også bruge en væg som støtte”, siger Laxmi, men råder folk til at lære at lave en kolbøtte, før de går i gang med hovedstanden.

De trænede kan stå ud af sengen og gå direkte ind i en forfriskende hovedstand, men for den utrænede er det godt med lidt opvarmning, så du er fysisk og mentalt klar til at vende krop og sind på hovedet.

ØVELSE

Sæt dig på knæ og sørg for, at der er god plads om- kring dig.

• Læg en måtte eller et tæppe foran dine knæ.

• Sæt albuerne i måtten foran dig i lidt bredere afstand end skuldrene.

• Læg hovedet i hænderne foran dig. Dine fingre, håndrygge, albuer og underarme skal være i kontakt med måt- ten, så de påtager sig langt den største belastning, når du befinder dig i hovedstanden.

• Sænk hovedet, så din hovedtop placeres stabilt mellem håndfladerne og hviler på måtten. Du skal skabe en ligesi- det trekant mellem underarmene, hovedtoppen og hæn- derne, så du fordeler vægten ligeligt på alle tre punkter.

• Placer tæerne i gulvet og løft knæene.

• Mens du læner underkroppen ind over din egen akse, skal du placere noget af vægten over på armene, så hele kropsvægten ikke er på nakke- og halshvirvlerne.

• Gå fremad med små skridt og flyt bagdelen og lænden ind over hovedet. Løft forsigtigt den ene fod fra gulvet og afprøv balancen.

• Mærk bevægelsen og modsvaret fra kroppen og udforsk det nye perspektiv. Forsøg af find hvile i stillingen. Kom langsom ned på knæ igen og løft hovedet fra måtten. Tag en pause til du føler dig nysgerrig efter at prøve igen.

• Placer igen albuer, underarme og hovedtop korrekt som i første runde.

• Løft knæ og bagdel og bevæg fødderne ind mod an- sigtet.

• Når du føler dig klar, så hæv begge fødder fra måtten.

• Når balancen er fundet, kan du bevæge fødderne op mod bagdelen og videre forbi til en udstrakt position.

• Det kræver nogle forsøg at finde sig tilrette i stillingen, men når du føler dig afslappet, kan du begynde at koncen- trere dig om at trække vejret roligt og lade tankerne flyve. Bliv i stillingen i 10-60 sekunder og arbejd dig langsomt hen imod en længere hovedstand. De fleste øvede bliver i stillingen i omkring fem minutter, men mindre kan sagtens gøre det. Gør det, du føler er godt for dig.

• Føles det for svært, kan du forsøge dig med Klovnen, som er en lettere variant af hovedstanden, hvor man har håndfladerne i gulvet, lodrette underarme og knæene på albuerne.

• Afslut hovedstanden ved langsomt at pakke kroppen sammen igen. Bøj benene, sænk fødderne, bøj i hoften og sæt langsomt tæerne og til sidst knæene i måtten. Slip måtten med hovedet og underarmene og hvil et øjeblik før du rejser dig.

• Efterhånden som du bliver mere trænet, kan du eksperimentere med en alternativ afslutning på hovedstanden.

• Når du kommer ned fra hovedstanden kan du, i stedet for at hvile dig, straks rejse dig op til lodret position med lukkede øjne. Stræk kroppen opad, stå på tæer og stræk armene over hovedet med foldede hænder og håndfla- derne vendende opad. Det er hovedstandens diametrale modsætning, som inden for yoga kaldes Palmen. Den hurtige modsatrettede bevægelse løsner spændinger og giver en følelse af, at energien bevæger sig opad i kroppen.

OM EKSPERTEN

Laxmi er 55 år og oprindeligt uddannet yogainstruktør på Skandinavisk Yoga og Meditationsskole hos Swami Janakan- anda. Laxmi har drevet Yogaskolen i Aarhus sammen med sin mand Gunnar siden 1983.

2019-03-10T18:45:40+00:00Det sker i kroppen, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.