Mindfulness hjælper på stress

/, Udvalgte A/Mindfulness hjælper på stress

Mindfulness hjælper på stress

”Du kan ikke stoppe bølgerne, men du kan lære at surfe.” Sådan siger Jon Ka- bat-Zinn, der bragte mindfulness til Vesteuropa som en hjælp mod stress. Mindfulness bruges i dag af millioner til at få styr på hjernen. TEKST: JAKOB THOMAS

Mindfulness har rødder i buddhismen for flere tusind år siden. Alligevel var det først i 1970’erne at mindfulness blev bragt til Vesten som et middel mod stress. Manden bag initiativet er den ame- rikanske universitetsprofessor, Jon Kabat-Zinn. I flere årtier har han ledet afdelingen for Stress Reduction Clinic and the Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society på University of Massachu- setts. Som læge begyndte han at undersøge sammenhængen mellem kroppen, hjernen og sindet og fandt ud af, at medicin ikke altid er løsningen på sygdom.

Siden sine første studier i buddhisme og yoga har Jon Kabat-Zinn skrevet flere bøger om mindfulness. En af dem er ‘Lev med livets katastrofer’. Det er netop dét, mindfulness handler om. ”Du kan ikke stoppe bølgerne, men du kan lære at surfe”, siger Jon Kabat-Zinn.

Mindfulness får således ikke alle problemer til at forsvinde, men giver den enkelte redskaber til at klare dem og blive bedre til at nyde det gode, der også er i tilværelsen. ”Målet er at skabe nærvær og evne til at koncentrere sig om nuet og være fuldt tilstede, her og nu”, skriver Jon Kabat-Zinn, der gør opmærksom på, at hjernen er skabt til at producere tanker.

Cirka 60.000 i en normal hjerne hver eneste dag. ”Det kan og skal vi ikke ændre på, men prøv at opfatte dine rodede tanker som nødvendige for, at du overhovedet kan træne mindfulness.”

STYR PÅ TANKERNE

Buddhisterne kalder det for monkey mind. ”Dine tanker drøner rundt som en flok fordrukne aber. De kværner simpelthen afsted. Det er helt normalt … og smart, fordi kaosset, de uafbrudte sammenstød af tilfældige tanker og idéstumper inde i dit hoved – gør dig sindssygt kreativ.”

Uden disse evner havde vi ikke været i stand til at leve et liv med komfur, køleskab og mobiltelefon, men havde stadig levet i jordhuler, hvis vi var nået så vidt. ”Når aberne oppe i dit hoved får frit spil, mosler de rundt og støjer. Fidusen er at give dem noget at fokusere på. Kort sagt: Mindfulness drejer sig om at styre sin opmærksomhed. Hele ideen er at finde ét fokuspunkt, så man ikke hele tiden driver med tankestrømmene”, siger Jon Kabat-Zinn, der mener, at mindfulness kan hjælpe folk med at klare stress, angst, smerte og sygdom.

Koncentrationen om at bage kan være en af mulighederne. Langt de fleste mindfulness øvelser drejer sig imidlertid om at koncentrere sig om sin vejrtrækning. ”Dette skyldes, at vi alle kan følge netop vejrtrækningen og at den er helt afgørende for, at vi lever”, fortæller professoren fra Massachusetts, der fra studier i buddhisme har grundlagt sine ideer på at bruge yoga i stedet for medicin.

2019-05-06T20:11:45+00:00Psykologi, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.