Konditræning er bedre end styrketræning

/, Udvalgte A/Konditræning er bedre end styrketræning

Konditræning er bedre end styrketræning

Konditionstræning på en motionscykel giver tre gange større udskillelse af hormonet FGF21, som har en række positive effekter på stofskiftet.

TEKST: JAKOB THOMAS

Tusindvis af danskere sætter sig hver dag op og sveder på cyklen eller går i træningscenteret for at løfte tunge vægte. Uanset hvilken træningsform, der vælges, er det for manges vedkommende præget af et ønske om at blive sundere. Men præcis hvordan forskellige former for træning er sunde for kroppen, har man indtil nu faktisk kun haft begrænset viden om.

Ny forskning fra Københavns Universitet afslører imidlertid, at stofskiftehormonet FGF21 produceres i langt højere grad ved konditionstræning. ”Det er helt tydeligt, at styrke- og konditionstræning påvirker kroppen forskelligt, når det kommer til, hvilke hormoner kroppen sender ud i blodet,” fastslår Christoffer Clemmensen, der er lektor og en af forskerne bag studiet.

TRE GANGE STØRRE EFFEKT

Christoffer Clemmensen og hans kollegaer fra Københavns Universitet er kommet tættere på at forstå effekterne af forskellige træningsformer. Studiet præsenteres i det videnskabelige tidsskrift ‘Journal of Clinical Investigation’. Forskerne har påvist, at konditionstræning på en motionscykel giver tre gange større udskillelse af hormonet FGF21, sammenlignet med styrketræning med vægte.

BANEBRYDENDE

”Vi har længe kendt effekterne af diverse træningsformer på mere velkendte hormoner som adrenalin og insulin, men at styrketræning og konditionstræning påvirker FGF-hormonerne er helt nyt,” fortæller Christoffer Clemmensen. Han forklarer, at FGF21 har en række positive effekter på stofskiftet.

Forskerne undersøgte effekterne på 10 unge, raske mænd, der var tilfældigt opdelt i to grupper, og som med en uges mellemrum udførte begge træningsformer. Begge træningsformer var relativt hårde og foregik i 60 minutter.

MARKANT STIGNING

Konditionstræningen bestod af cykling ved 70 procent af maksimalt iltoptag, mens styrketræ- ningen foregik med i alt 5 x 10 repetitioner af fem øvelser, der involverer de største muskelgrupper i kroppen. Efterfølgende blev der i en periode på fire timer taget otte blodprøver fra deltagerne for at kunne måle udviklingen af blodsukker, mælkesyre, forskellige hormoner og galdesyre. Det var i disse målinger, at forskerne kunne se en markant stigning i produktionen af hormonet FGF21 i forbindelse med konditionstræning.

Derimod gav styrketræning ikke nogen nævneværdig ændring for dette hormon.

DU KAN SELV PÅVIRKE DET

”Udholdenhedstræning på cyklen har så markant effekt på stofskiftehormonet, at vi nu bør kigge nærmere på, hvorvidt denne regulering af FGF21 spiller en direkte rolle for de sundhedsforbedrende effekter forbundet med konditionstræning. FGF21 bliver i øjeblikket undersøgt for dets potentiale som lægemiddel mod diabetes, fedme og lignende stofskifteforstyrrelser. Så det er interessant, at vi kan påvirke det selv med træning,” uddyber Christoffer Clemmensen.

Forskerne målte også blodets indhold af et andet hormon, FGF19, der blandt andet har været forbundet med muskelvækst i dyrestudier. Forskerne forventede på grund af disse tidligere studier, at styrketræning kunne vise sig at have en effekt på produktionen af hormoner til muskelvækst.

OVERRASKENDE FUND

”Men her tog vi fejl, viser resultaterne”, siger Jørn Wulff Helge, professor i fysisk aktivitet og sundhed ved Center for Sund Aldring og Biomedicinsk Institut og tilføjer:

”Stik mod vores hypotese, så faldt produktionen af væksthormonet FGF19 faktisk en smule efter styrketræning. Det understreger for mig, at der simpelthen er noget ved effekten af styrketræning, som vi ikke ved nok om”.

MERE FORSKNING PÅ VEJ

Forskerne vil nu undersøge nærmere, hvordan hormoner involveret i stofskifteprocesser og motion kan hænge sammen på andre måder. Studiet er støttet af Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden. Center for Sund Aldring er støttet af Nordea-fonden.

2019-10-03T18:25:09+00:00FOREBYGGELSE, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.