Hvilken tar er du?

/, Udvalgte A/Hvilken tar er du?

Hvilken tar er du?

Tendensen til at spise mindre kød er stærkt stigende. Både af sundheds- og miljømæssige årsager. Men hvis du ønsker at udelukke kød i din kost, skal du så også sige farvel til mejeriprodukter og æg? Og hvad med fisk og skaldyr? Magasinet Sundhed gør dig klogere på de forskellige ”–tarer” og stiller skarpt på, hvad du skal huske at inkludere i din kost, hvis du udelukker noget andet.

TEKST CHRISTINA BJØRN ILLUSTRATIONER DESIGNED BY FREEPIK.COM

Fra naturens hånd er vi mennesker omnivore. Sagt med et knap så fikst, men måske mere forståeligt ord, ”altædende”, hvilket vil sige, at vi siden tidernes morgen har levet af både planter og dyr.

Der kan være en lang række årsager til vores spisevaner. Religiøse, kulturelle, nødvendige, etiske, sundheds- eller smagsmæssige. Langt de fleste mennesker i den vestlige verden har stadig en omnivor livsstil, men flere og flere vælger at skære ned på kødindtaget. Klimaet og miljøet er under stort pres bl.a. fra et stigende gasudslip fra kvægproduktionen.

Et øget fokus på dyrevelfærden får også mange til at vælge de levende væsener fra som energikilde. Når man starter på en vegetarisk kost, kan mængden af mad være overvældende. Det skyldes at grøntsager er temmelig energifattige. Derfor er en god appetit vigtig, hvis du vil tage denne levevis til dig. Hvis du vælger at ekskludere kød fra din kost, kan du gøre det på flere måder. Her får du et overblik over dine muligheder og deres fordele og udfordringer.

VEGETAR
Vegetarer er en samlende betegnelse for folk, der udelukkende lever af planteføde (frugt, grønt, bær, korn, nødder, bælgfrugter, frø, kerner etc.). Vegetarer spiser ingen former for kød, fisk og skaldyr. Heller ikke biprodukter fra slagtning af dyr. Til gengæld kan vegetarer supplere plan- teføden med mælkeprodukter og æg.

LAKTO-VEGETAR
En lakto-vegetar lever af planteføde (frugt, grønt, bær, korn, nødder, bælgfrugter, frø, kerner etc.), men sup- plerer sin plantebaserede kost med mælkeprodukter.

OVO-VEGETAR
En ovo-vegetar lever af planteføde (frugt og grønt, bær, korn, nødder, bælgfrugter, frø, kerner etc.), men supplerer sin plantebaserede kost med æg.

PESCETAR
Pesce eller pescado på henholdsvis italiensk og spansk betyder ‘fisk’. En pescetar er således en vegetar, som supplerer den plantebaserede kost med fisk og skaldyr.

FLEKSITAR For mange er overgangen fra den omnivore livsstil til fuldbyr- det vegetar et liv som fleksitar. Her spiser man overvejende vegetabilsk, men supplerer med animalske produkter, når trangen melder sig eller lejligheden kræver det. Mange er således fleksitarer ved festlige arrangementer og højtider for ikke at være til besvær eller vække opsigt.

FRUGTAR-VEGANER
Lever man som frugtar-veganer, består kosten af minimum 75% rå frugt. Derudover kan der suppleres med friske grøntsager, nødder og frø. Nogle frugtar-veganere lever efter den filosofi, at de ikke vil skade levende organismer og derfor heller ikke plukker frugten, men lever af nedfaldsfrugt og –nødder.

RÅ-VEGANER
Ligesom hos en veganer er de etiske og miljømæssige motiver vigtige. Men for en rå-veganer består kosten hovedsageligt af rå og friske frugter, nødder, grøntsager og frø, som på intet tidspunkt har været opvarmet til over 42 °C. Formålet med at leve sådan er, at råvarerne indtages i sin oprindelige form, så enzymer og proteiner ikke omstruktureres eller nedbrydes, og så fødevarerne på den måde bidrager bedst muligt til et sundt liv og et styrket immunforsvar.

VEGANER
En veganer lever vegetarisk, men har samtidig stærke bevæggrunde for sit valg. Her er hensynet til dyrevelfærd og miljøet i højsædet, og en veganer søger så vidt muligt at undgå at støtte produktionen af lædervarer, pels, uld, honning eller produkter, som er testet på dyr.

 

Fordele ved at spise mindre kød

Fordelene ved at skære ned på indtaget af kød er mange. Først og fremmest kan det være lettere at leve efter Sundhedsstyrelsens officielle kostråd, idet man får øget fokus på at spise groft og grønt.

Ifølge et forskerhold fra Mayo Clinic Arizona lever vegetarer og veganere i gennemsnit længere end andre, og de har, vigtigst af alt, flere raske leveår. Et større amerikansk studie, ledet af Bonnie L. Beezhold og Carol S. Johnston, påpeger samtidig, at folk, som lever plantebaseret, oplever mindre angst, depression og stress.

Samtidig tyder det, ifølge Fødevarestyrelsen, på, at en vegetarisk kost kan nedsætte risikoen for hjerte-kar-syg- domme, nyrelidelser og kræft, mens der også påvises forbedringer for folk med forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol, overvægt og type 2-diabetes, når de fjerner de animalske produkter fra kosten. Man regner med at vegetarers højere indtag af polyumættede fedtsyrer, fibre og kalium spiller ind, kombineret med et nedsat saltindtag.

UDFORDRINGERNE

Ønsker man at give sig i kast med den vegetariske levevis, er der nogle udfordringer, som man skal tage seriøst, for sin egen sundheds skyld. Der er nemlig en række næringsstoffer, som kræver lidt ekstra opmærksom- hed, så du ikke kommer i underskud. Vitaminerne B1, B2, B12 og D kan være vanskelige at få nok af gennem kosten, hvis du udelukkende lever plantebaseret.

Er du ovo-vegetar, og supplerer plantekosten med æg, får du lidt mere B2- og D-vitamin, men stadig højest sandsynligt ikke nok. Calcium kan også være svært at få nok af, hvis du ikke supplerer den vegetariske kost med mælkeprodukter. Behovet for jern og jod bliver heller ikke opfyldt med en plantebaseret kost alene, og især menstruerende kvinder eller gravide skal tænke over at få jern nok.

Vær opmærksom på at jerntilskuddet hæmjern er udvundet af dyr, mens ikke-hæmjern er plantebaseret. Hæmjern optages dog bedst, hvorfor det ofte anbefales til gravide. Men indtages ikke-hæmjern sammen med vita- min C, eksempelvis i form af et glas juice, så giver det et tilstrækkelig optag. Supplerer du heller ikke plantekosten med fisk og skaldyr, er der et vigtigt behov for fedtsyren omega-3, som skal opfyldes på anden vis. Det gælder både for mænd, kvinder og børn. Sørg derfor for at gøre hørfrø- olie, rapsolie, valnøddeolie og olivenolie til dine daglige følgesvende og suppler gerne med avocadoer og valnødder flere gange om ugen.

Tilskud af omega-3 er også at overveje, hvis du er småtspisende eller gravid. Omega-3 er afgørende for fostrets hjerne og kognitive udvikling, men heldigvis er kroppen sådan indrettet, at den sørger for fostret, før den sørger for dig. Mangel på omega-3 kan dog give kvalme, svimmelhed og træthed. Regner du desuden med at få de essentielle omega-3 fedtsyrer fra økologiske æg og mælkeprodukter, så kræver det, at dyrene har gået på græs og fået tilskud af eksempelvis hørfrøolie i foderet.

Et hurtigt kig på Internettet kan give mange divergerende anbefalinger og kostråd, og det er vigtigt at huske på, at vi på de nordlige breddegrader kan have andre behov end i eksempelvis Asien eller Sydamerika. Følg derfor altid de officielle nordiske næringsstofanbefalinger, som hedder Nordic Nutrition Recommendations og tilgodeser danskernes genetik og livsstil.

BØRN OG KOST

Børn vil ofte tage naturlig del i den øvrige families kostvaner, og der er ikke noget til hinder for, at de små også lever vegetarisk. Man skal dog være opmærksom på, at børn i skolealderen ofte spejler sig i kammeraternes vaner – herunder også madvaner – hvilket bør respekteres. Giv derfor dit barn nogle sunde kommunikative værktøjer til at understøtte madvalget eller tillad spegepølsen en plads i madkassen.

Børns forhold til mad bør så vidt muligt være forbundet med glæde, lyst og nysgerrighed, så slip kontrollen en smule og pas på at familiens livsstil ikke virker isolerende for de mindste.

OM EKSPERTEN

Christina Bjørn er uddannet kostvejleder fra Suhrs Seminarium og har specielt fokus på den humane ernæring og dens påvirkning af krop og sind. Hun er specialiseret inden for sundhedskommuni- kation til børn og unge. Læs mere om hende på www.christinabjorn.dk.

2019-04-23T11:53:07+00:00Kost, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.